
VERKKOPALVELUN UUDISTAMINEN AVAIMET KÄTEEN -TOIMITUKSENA
Uudistimme keväällä 2020 A-Insinöörien verkkosivuston www.ains.fi. Vanha sivusto oli aikansa elänyt ja uudelta sivustolta toivottiin paljon. Verkkopalvelusta tuli kaikkea sitä mitä halusimme, ja enemmän. Teimme merkittävän kehitysloikan.
” Kärsivällisen kumppanuuden myötä olemme yhdessä kehittäneet tekemistämme aimo harppauksin. Avainmittarimme digitaalisissa kanavissamme näyttävät huikeaa positiivista kehitystä. Lisäksi olemme käytännön tekemisen kautta onnistuneet kirkastamaan asemointimme pääkohderyhmiemme keskuudessa.
Suomalaiset arvioivat meidän alamme hyvämaineisimmaksi yritykseksi ja rakennusalan ammattilaiset suunnittelutoimistoista kiinnostavimmaksi."
– Silja Sarkamo
Viestintäjohtaja, A-Insinöörit
TOTEUTUS
Tavoitteena oli moderni verkkosivusto, jonka avulla on mahdollista dataohjattavasti kasvattaa orgaanista löydettävyyttä, sivustoliikennettä, liidigenerointia ja asiakaslojaliteettia. Halusimme hyödyntää nykyaikaista markkinointiteknologiaa ja luoda mahdollisuuksia automaatioihin, dynaamisiin sisältöihin sekä fiksuun osallistavuuteen.
Kehityksen viitekehyksenä oli Growth Driven Design ja alustaksi valikoitui HubSpot. Kyseessä oli avaimet käteen -kokonaistoimitus. Työmme kattoi, sisällön siirtoa lukuun ottamatta, kaiken strategisista linjauksista tekniseen toteutukseen url-uudelleenohjauksineen, käyttöönottokoulutuksineen ja julkaisuineen.
Projekti starttasi ostajapersoonien määrityksellä ja ostopolkujen mallintamisella. Osallistimme A-Insinöörien johtoa, viestintää ja asiantuntijoita laajasti mukaan suunnitteluun. Ideoita syntyi viljalti. Benchmarkkasimme kilpailijoita toimialalta ja toimialan ulkopuolelta. Tunnistimme suunnat, joihin valitsimme olla lähtemättä sekä suunnan jota kohti kurottaisimme. Asetimme sivuston sisällöille raamit SEO-analyysin ja tavoitemääritysten pohjalta. Workshopeissa maalasimme eri kokoisilla pensseleillä strategisia linjauksia, arvolupaushahmotelmia, mittaroinnin ja metriikan tavoitteita sekä yksittäisiä kehitysideoita sivuston toiminnallisuuksiin ja sisältöihin liittyen. Kiteytimme ja dokumentoimme löydökset suunnittelua ohjaaviksi perushypoteeseiksi.
Työryhmää yhdisti paitsi kova kunnianhimo myös yhteinen suunta, joka hahmottui ja tarkentui projektin edetessä. Sivusto rakennettiin valmiiksi ja julkaistiin.
+67%
Orgaaninen liikenne
+42%
Käynnin keskimääräinen kesto
+605%
Sähköposti markkinoinnin aktivoimat kävijät
+150%
Tarjouspyyntöjen määrä
+100%
Uutiskirjeen tilausmäärät
TULOKSET
- SEO-strategian pohjalta uudelleenstrukturoitu tuotekategorisointi sanoituksineen on kasvattanut orgaanista liikennettä liiketoiminnan kannalta keskeisiin palvelusivuihin 67 % *)
- Käynnin keskimääräistä kestoa on kasvatettu 42 % *)
- Sähköpostimarkkinoinnin aktivoimat kävijämäärät sivustolla ovat kasvaneet 605 % *)
- Tarjouspyyntöjen määrä on kasvanut 150% **)
- Uutiskirjeen tilausmäärät ovat kasvaneet 100 % ***)
Kuin kirsikaksi kakun päälle A-Insinöörit sai elokuussa 2021 T-Median Luottamus ja Maine -tutkimuksessa korkeimman mainearvosanan rakennus- ja suunnittelualan yrityksistä.
*) Vertailu viiden kuukauden tarkastelujaksolla vastaavaan vuodenaikaan ennen uuden sivuston julkaisua vs julkaisun jälkeen.
**) Kun sivuston julkaisua seuranneiden kolmen kuukauden aikana jätettyjä tarjouspyyntöjä verrataan tämän vuoden vastaavaan aikaan.
***) Kun sivuston julkaisua seuranneiden kolmen kuukauden aikana jätettyjä uutiskirjetilauksia verrataan tämän vuoden vastaavaan aikaan.
ONNISTUMISET
Mittavassa projektissa sattuu ja tapahtuu. Mutkien jälkeen sivustosta tuli parempi kuin mitä kunnianhimoinen työryhmämme alussa tavoitteeksi asetti.
Markkinoiden monipuolisimman alustan, HubSpotin, varaan rakennettu palvelu mahdollistaa täysin uudenlaisen digitaalisen presenssin. Nyt on mahdollista päästä läpinäkyvästi kiinni siihen, miten sivustoliikennettä halutuissa kohderyhmissä voidaan kasvattaa, miten liikenteestä voidaan tehokkaasti saada liidit kiinni – ja miten noita liidejä voidaan hoivata lähemmäksi ostopäätöstä ja palkitsevaa asiakkuutta.
1. Onnistunut strateginen määrittely: Näimme alussa paljon vaivaa mm. ostajapersoonien määrittelemiseksi ja ostopolkujen mallintamiseksi. Sen ansiosta ymmärsimme syvällisesti mikä koko verkkopalvelun konteksti, rooli ja mahdollisuudet ovat osana kohdepersoonien ostoprosessia.
2. Sisällöt: Osana projektia konseptoimme sisältöstrategian ja suuntaviivat käytännön sisältömarkkinoinnin tekemiseksi uuden verkkopalvelun avulla. Tunnistimme, millä tavoin pääkohdepersoonia olisi palveltava sisältömarkkinoinnin keinoin ja kuinka SEO-analyysien ja sivustorakenteen avulla voidaan varmistaa optimaalinen hakukonelöydettävyys. Osa vanhasta laadukkaasta sisällöstä siirrettiin uuteen palveluun sellaisenaan. Onnistuimme tehostamaan myös siirtoprosessia ajamalla osan sisällöistä uuteen tietokantaan ohjelmallisesti.
3. Alustan valinta: Alustan osalta oli loppusuoralla kaksi vaihtoehtoa, Wordpress ja HubSpot. Hahmottamalla eri alustojen hyvät ja huonot puolet, laajennusmahdollisuudet, tietoturvallisuuden ja kulurakenteen, päädyimme yhdessä HubSpotiin. Se oli erinomainen valinta. Sivusto hyödyntää monipuolisesti HubSpotin tarjoamia ominaisuuksia dynaamisista sisällöistä automaatioihin, SEO-työkaluihin ja botteihin. Ja mahdollisuudet eivät lopu kesken. Myynnin työkalujen (Sales Hub) ja asiakaspalvelutyökalujen (Service Hub) hyödyntäminen osana samaa kokonaisuutta tarjoavat mahdollisuuden rakentaa entistä saumattomampi asiakaskokemus kaikissa kohtaamisissa.
4. Hakukonelöydettävyys: Palvelukategorisointia ja palveluiden terminologiaan liittyvää mietintää tehtiin yhdessä asiakkaan kanssa. Taustaksi toteutettiin SEO-analyysi, joka toimi suuntaviittana sille, miten vaikkapa palveluita kannattaa nimetä, jotta todelliset asiakkaatkin löytävät etsimänsä mahdollisimman helposti. Lukujen valossa onnistuimme tässä hienosti. Sivut saavat hakutuloksissa näyttökertoja tällä hetkellä 48 % enemmän ja klikkauksia 43 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.
5. SEO-dropin välttäminen julkaisuvaiheessa: Projektin alussa kirjattiin ylös huoli siitä, että sivustouudistuksen yhteydessä olisi riskinä menettää osa siitä hakukonelöydettävyydestä, mitä vanhan sivuston avulla oli luotu. Tekemällä url-uudelleenohjaukset suunnitelmallisesti, tämä riski ei koskaan realisoitunut. Päin vastoin. Viimeisen puolen vuoden vertailujaksolla edelliseen vuoteen (sisältäen sivustouudistuksen ajankohdan) sivujen näyttökerrat hakutuloksissa ovat kasvaneet 89 % ja klikkaukset 113 %.
Summa summarum: saimme yhdessä aikaiseksi mainion alustan kohdeyleisön palvelemiseksi. Matka on kuitenkin vasta alussa. Sivuston säännönmukainen kehitys jatkuu datan ja tavoitteiden ohjaamana. Näin sivusto palvelee tarkoitustaan kierros kierrokselta paremmin.
Lue myös blogimme sivustokehityksen hyvistä käytännöistä ja sudenkuopista:
VERKKOSIVUSTO KERRALLA KUNTOON VAI KUNNOLLA ALKUUN?
5 + 5 oppia verkkopalvelu-uudistuksen sudenkuopista ja suurista mahdollisuuksista