Ohita navigaatio

Kuinka älyteknologiatuotteesta ja -palvelusta tehtiin helposti ostettavia

Themo rakensi kanssamme vahvan perustan B2B- ja B2C-myynnin nopealle kasvulle. Katso video!

Mitä Themo tekee?

Kasvuyhtiö Themo mahdollistaa kaikille edullisemman ja puhtaamman sähkön käytön. Älyteknologiaa hyödyntävät tuotteet ja palvelu pienentävät lämmityksen sähkönkulutusta olennaisesti – asumisen mukavuudesta tinkimättä. Markkinoilla ei ole täysin vastaavia tuotteita eikä palvelua.

Markkinan auetessa tarvittiin nopeasti oikeita liikkeitä

Themo tarvitsi kasvulleen tukevan ja skaalautuvan perustan, sillä kuluttajille sopivaa Themo Älytermostaattia ja kiinteistöyhtiöille kehitettyä Themo Energiansäästöpalvelua ei oltu vielä markkinoitu. Syksyllä 2022 sähkön hinta nousi nopeasti ja sähköä säästävien ratkaisujen kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Perustan luomisen lisäksi tuote ja palvelu piti saada ketterästi oikeiden kohderyhmien hankintalistalle.

  • Kirkastettu brändi puhuttelee tärkeimpiä kohderyhmiä
  • Mainonnan klikkiprosentit ja -hinnat ovat erinomaisella tasolla
  • HubSpot tehostaa sekä sisäisiä että ulkoisia yhteistyöprosesseja

Kuinka erottua ja kohdistaa viestit eri kohderyhmille?

Yhteistyön alkaessa Themon brändi ja verkkosivusto oli keskittynyt kuluttajille suunnattuun Themo Älytermostaattiin. Suurimmat kasvutavoitteet liittyivät kuitenkin kiinteistöyhtiöille suunnattuun Themo Energiansäästöpalveluun. Kehitteillä oli myös uusi kuluttajatuote Themo DIN.

Markkinointiviestintä kaipasi kohdistamista ja selkeyttämistä, jotta sekä tuotteen että palvelun ostaminen olisi mahdollisimman helppoa.

Themon tavoitteet

  • Tunnettuuden lisääminen
  • Kontaktien, liidien ja kaupan kasvu aluksi Suomessa ja Virossa
  • HubSpotin käyttöönotto markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun yhteiseksi työkaluksi sekä verkkosivualustaksi

Brändin kirkastusoperaatio ostajapersoonamäärittelyineen on koko nykyisen toimintamme pohjana. Ymmärrämme, ketkä ovat ostajia ja miten meidän kannattaa heitä puhutella.

Joonas Rantala Myyntijohtaja, Themo

Brändin kirkastaminen vahvistaa tunnettuutta

Perustan luomiseksi määrittelimme yhdessä 4 tärkeintä ostajapersoonaa palvelupolkuineen. Tämä työ auttoi sekä brändin kirkastamisessa että viestien kohdistamisessa.

Selkeytimme Themon visuaalista ilmettä mm. tuomalla mukaan hillittyä liikettä, ikoneja ja infografiikkaa.

Uusi slogan Rethinking electric heating kuvaa Themon missiota.

Asiakaslupaus Säästä sähkölämmityksen kuluja helposti ja heti konkretisoi Themon tarjoaman hyödyn sekä kuluttajille että kiinteistöyhtiöille. 

themo_ihmiskuva02

Kiinnostus ja kauppa lähtevät kasvuun

Toteutimme uuden sivuston ketterästi HubSpot CMS-alustalle: samalla uudistimme rakennetta, ilmettä ja sisältöjä ostajapersoonia ajatellen. Kuluttajien verkkokaupan siirsimme Shopify-alustalle, joka on integroitu HubSpotin kanssa.

Käynnistimme myös Google- ja somemainonnan. Sisällöntuotannon aloitimme aikaa kestävillä referenssitarinoilla, joissa pääroolissa ovat asiakkaiden kokemukset.

Googlemainonnan tulokset ensimmäisten 5 kuukauden aikana ovat erinomaiset:

  • Yli 160.000 näyttökertaa, klikkiprosentti 12,4% ja klikin hinta vain 0,14€

Myös Facebook-mainonta on toiminut keskivertoa paremmin:

  • Yli 600.000 näyttökertaa, klikkiprosentti peräti 3,43 ja klikin hinta vain 0,19€
themo_infoimg_03

HubSpot tehostaa toimintaa ja yhtenäistää toimintatapoja

Themo aloitti HubSpotin hyödyntämisen ottamalla käyttöön Marketing, Sales ja Service Hubit sekä verkkosivualusta CMS Hubin. Näin kontaktien matkaa voidaan ohjata, automatisoida ja seurata kiinnostuneesta kontaktista liidiksi ja asiakkaaksi, eikä matka lopu siihen: myös asiakaspalvelun tiketöinti ja asiakkaiden aktivointi lisäostoihin hoituu HubSpotissa.

HubSpot yhdistä monta funktiota yhden sateenvarjon alle. Kun markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu ovat samassa järjestelmässä, se luo tekemiselle rakenteen.

Joonas Rantala Myyntijohtaja, Themo

Suurin hyöty HubSpotista on ollut myyntiprosessin selkeyttäminen ja suoraviivaistaminen. Tämä tehostaa toimintaa, koska kaikki asiakastieto on samassa järjestelmässä, jossa muukin operointi tapahtuu.  

Strateginen kumppanuus kasvun moottorina

Kasvuyhtiön kannattaa harkita miten markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua kehitetään. Themo valitsi strategisen kumppanin, jonka kanssa on helppo päättää mihin asioihin milloinkin kannattaa panostaa. Yhden kumppanin kanssa kokonaisuus pysyy hallittuna ja yhteistyö on joustavaa.

Kasvuyhtiön markkinointikumppanin täytyy tarjota erikoisosaamista, ketteryyttä ja kustannustehokkuutta. Blinkissä yhdistyy tämä kaikki.

Joonas Rantala Myyntijohtaja, Themo

themo

 

Themo haluaa, että ihmiset ympäri maailman voivat vähentää sähkönkulutustaan helposti ja nopeasti – asumisen mukavuudesta tinkimättä. Themon lämmityksen sähkönkulutusta ja Spot-hintaa optimoivat tuotteet ja palvelut tekevät rahaa ja ympäristöä säästäviä päätöksiä heidän puolestaan. 

Katso myös

  • Kuuloverkko

    Kirkkaampi brändi, enemmän asiakkaita

    Kuuloverkko alentaa kuulosta huolehtimisen kynnystä tarjoamalla tietoa ja myötäelävää tukea. Yhteistyö rakentaa Kuuloverkon brändiä ja tuo sille uusia asiakkaita.

  • Nordtreat

    Lisää voimaa kansainväliseen kasvuun

    Uusi markkinointikonsepti kiteytti yrityksen tarinan. Inbound- ja digimarkkinoinnilla kasvatetaan liikennettä ja kerätään liidejä kansainvälisesti.
  • Digia

    Brändi todeksi tekojen kautta

    Digia kirkasti brändiänsä Digiarvoa-kilpailulla, jossa haettiin Suomen digitaalista tulevaisuutta rakentavaa ideaa, konseptia tai hanketta.
Apua brändin kirkastamiseen?

Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristani!

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347