Ohita navigaatio

Kuinka älyteknologiatuotteesta ja -palvelusta tehtiin helposti ostettavia

Syksyllä 2022 sähkön hinta nousi nopeasti ja sähköä säästävien ratkaisujen kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Lämmityksen sähkönkulutusta ja pörssisähkön hintaa optimoivia tuotteita valmistava Themo tarvitsi B2B- ja B2C-markkinoinnille ja myynnin nopealle kasvulle tukevan ja skaalautuvan perustan. 

Strateginen kumppanuus kasvun moottorina

Kasvuyhtiön kannattaa harkita miten markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua kehitetään. Themo valitsi strategisen kumppanin, joka ymmärtää yritystä kokonaisvaltaisesti ja jonka kanssa on helppo päättää mihin asioihin milloinkin kannattaa panostaa. Yhden kumppanin kanssa kokonaisuus pysyy hallittuna ja yhteistyö on joustavaa.

Kasvuyhtiön markkinointikumppanin täytyy tarjota erikoisosaamista, ketteryyttä ja kustannustehokkuutta. Blinkissä yhdistyy tämä kaikki.

Joonas Rantala Myyntijohtaja, Themo

Themo rakensi kanssamme vahvan perustan B2B- ja B2C-myynnin nopealle kasvulle. Katso video!

Markkinan auetessa tarvittiin nopeasti oikeita liikkeitä

Themon markkinointiviestintä kaipasi kohdistamista ja selkeyttämistä, jotta sekä tuotteen että palvelun ostaminen olisi mahdollisimman helppoa. Kuluttajille sopivaa Themo Älytermostaattia ja kiinteistöyhtiöille kehitettyä Themo Energiansäästöpalvelua ei oltu yhteistyön alkaessa vielä markkinoitu. Molemmat piti saada ketterästi oikeiden kohderyhmien hankintalistalle. 

1. Brändin kirkastaminen vahvistaa tunnettuutta

Perustan luomiseksi määrittelimme yhdessä neljä tärkeintä ostajapersoonaa palvelupolkuineen. Kirkastettu brändi puhuttelee nyt tärkeimpiä kohderyhmiä.

Selkeytimme Themon visuaalista ilmettä mm. tuomalla mukaan hillittyä liikettä, ikoneja ja infografiikkaa.

Uusi slogan Rethinking electric heating kuvaa Themon missiota.

Asiakaslupaus Säästä sähkölämmityksen kuluja helposti ja heti konkretisoi Themon tarjoaman hyödyn sekä kuluttajille että kiinteistöyhtiöille.

Brändin kirkastusoperaatio ostajapersoonamäärittelyineen on koko nykyisen toimintamme pohjana. Ymmärrämme, ketkä ovat ostajia ja miten meidän kannattaa heitä puhutella.

Joonas Rantala Myyntijohtaja, Themo

2. HubSpotin käyttöönotto tehostaa toimintaa ja yhtenäistää toimintatapoja

Themo aloitti HubSpotin hyödyntämisen ottamalla käyttöön Marketing, Sales ja Service Hubit sekä verkkosivualusta CMS Hubin. Näin kontaktien matkaa voidaan ohjata, automatisoida ja seurata kiinnostuneesta kontaktista liidiksi ja asiakkaaksi, eikä matka lopu siihen: myös asiakaspalvelun tiketöinti ja asiakkaiden aktivointi lisäostoihin hoituu HubSpotissa.

HubSpot yhdistä monta funktiota yhden sateenvarjon alle. Kun markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu ovat samassa järjestelmässä, se luo tekemiselle rakenteen.

Joonas Rantala Myyntijohtaja, Themo

Suurin hyöty HubSpotista on ollut myyntiprosessin selkeyttäminen ja suoraviivaistaminen. Tämä tehostaa toimintaa, koska kaikki asiakastieto on samassa järjestelmässä, jossa muukin operointi tapahtuu.

3. Verkkosivuston uudistaminen kohderyhmiä ajatellen

Yhteistyön alkaessa Themon brändi ja verkkosivusto oli keskittynyt kuluttajille suunnattuun Themo Älytermostaattiin. Suurimmat kasvutavoitteet liittyivät kuitenkin kiinteistöyhtiöille suunnattuun Themo Energiansäästöpalveluun. Kehitteillä oli myös uusi kuluttajatuote Themo DIN.

Toteutimme uuden sivuston ketterästi HubSpot CMS-alustalle: samalla uudistimme rakennetta, ilmettä ja sisältöjä ostajapersoonia ajatellen. Kuluttajien verkkokaupan siirsimme Shopify-alustalle, joka on integroitu HubSpotin kanssa.

4. Sisältöjen ja mainonnan optimointi lisäsi kiinnostusta ja kauppoja

Käynnistimme Google- ja somemainonnan. Sisällöntuotannon aloitimme aikaa kestävillä referenssitarinoilla, joissa pääroolissa ovat asiakkaiden kokemukset. Mainonnan klikkiprosentit ja -hinnat ovat erinomaisella tasolla.

Googlemainonnan tulokset ovat erinomaiset

Ensimmäisten 5 kuukauden aikana.
  • 1 näyttökertaa
  • 1 % klikkiprosentti
  • 1 klikin hinta

Myös Facebook-mainonta on toiminut keskivertoa paremmin. Saavutimme yli 600.000 näyttökertaa, klikkiprosentti peräti 3,43 ja klikin hinta vain 0,19 €.

Facebook-mainonnan keskimääräinen klikkauksen hinta (CPC) Pohjoismaissa vaihtelee merkittävästi sen mukaan, onko kyseessä B2B (business-to-business) vai B2C (business-to-consumer) kampanja.
B2C-mainonta:
  • B2C-mainonnassa Facebookissa CPC on yleensä hieman alhaisempi kuin B2B-mainonnassa. Keskimääräinen CPC voi olla Pohjoismaissa noin 0,5–1,0 euroa per klikkaus. Tämä johtuu osittain siitä, että B2C-sektorilla kohdeyleisö on yleensä laajempi, ja mainokset keskittyvät usein kuluttajatuotteisiin tai palveluihin, jotka saavat korkeamman klikkausmäärän mutta mahdollisesti matalammalla klikkauksen hinnalla​ (ADCostly)​ (Databox).
B2B-mainonta:
  • B2B-mainonnassa CPC on yleensä korkeampi, sillä kohderyhmä on spesifimpi ja kilpailu on kovempaa. Tämä näkyy korkeampina klikkauksen hintoina, jotka voivat olla keskimäärin 1,0–2,5 euroa per klikkaus Pohjoismaissa. B2B-mainonnassa kustannukset per klikkaus voivat olla suurempia, koska yritykset pyrkivät tavoittamaan tarkkaan määriteltyjä ammattiryhmiä tai päätöksentekijöitä, mikä nostaa klikkausten hintaa​ (WordStream)​ (WordStream).
Blink x Themo some-v1
Themo uudet ikonit

Mitä Themo tekee?

Kasvuyhtiö Themo mahdollistaa kaikille edullisemman ja puhtaamman sähkön käytön. Älyteknologiaa hyödyntävät tuotteet ja palvelu pienentävät lämmityksen sähkönkulutusta olennaisesti – asumisen mukavuudesta tinkimättä. Markkinoilla ei ole täysin vastaavia tuotteita eikä palvelua.

themo

 

Themo haluaa, että ihmiset ympäri maailman voivat vähentää sähkönkulutustaan helposti ja nopeasti – asumisen mukavuudesta tinkimättä. Themon lämmityksen sähkönkulutusta ja Spot-hintaa optimoivat tuotteet ja palvelut tekevät rahaa ja ympäristöä säästäviä päätöksiä heidän puolestaan. 

Haluatko sinäkin vauhdittaa yrityksesi kasvua?

Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristani!

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347

Katso myös