Ohita navigaatio

Luova konsepti antaa markkinoinnille raamit

Luovat_konseptit

Mitä luovalla konseptoinnilla tarkoitetaan? Luova konsepti ei ole pelkkä markkinoinnissa käytettävä irrallinen ajatus tai suunnitelma, vaan koko markkinointiviestintää ohjaava punainen lanka. Konseptoinnin avulla annat tekemiselle raamit ja takaat yhdenmukaisen viestinnän kaikissa eri kanavissa.

Luova konseptointi tukee markkinointia monella eri osa-alueella. Markkinointikonsepti luodaan mainontaa ja markkinointiviestintää varten, tukemaan yrityksen brändiä ja identiteettiä. Sisältökonsepti ohjaa markkinoinnin sisällöntuotantoa ja digitaalista markkinointia, jotka taas kulkevat käsi kädessä hakukoneoptimoinnin kanssa. Myös palvelumuotoilussa käytettävät työkalut perustuvat vahvasti luovaan konseptointiin.

Katso kaikki luovan konseptoinnin palvelut alta!

Luovan konseptoinnin palvelut

  • Sisällöntuotanto

    Sisällöntuotanto

    Sisällöntuotanto on olennainen osa markkinointia ja yrityksen brändin rakentamista, tarjoamalla asiakkaille arvokasta tietoa eri sisältöformaateissa.
  • Brändi ja identiteetti

    Brändi ja identiteetti

    Brändin rakentaminen ja ylläpitäminen ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia ja liiketoiminnan kasvustrategiaa. 
  • Mainonta ja markkinointiviestintä

    Mainonta ja markkinointiviestintä

    Markkinointiviestintä on yrityksen käyttämä tapa viestiä tuotteistaan tai palveluistaan kohderyhmilleen tehokkaalla tavalla.

Miksi markkinointi tarvitsee luovaa konseptointia?

Markkinointi ilman konseptia on markkinointia ilman tarkoitusta. Markkinointiviestinnän luova konsepti antaa tekemiselle elintärkeän punaisen langan ja jäsentää ideat ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Luovassa konseptoinnissa yhdistyvät hyvään markkinointi-ideaan tarvittava luovuus, sekä dataan pohjautuvat tavoitteet. Yhtenäisen konseptin avulla kokonaisuus myös pysyy johdonmukaisena ja kaikki markkinointitoimet osataan suorittaa saman ajatuksen alla.

Hyvin toteutettu luova konsepti

  1. Antaa markkinoinnille rungon

  2. Tekee viestinnästä kiinnostavaa

  3. Antaa raamit luovuudelle

  4. Tukee yrityksen brändiä ja identiteettiä

  5. Yhdenmukaistaa markkinoinnin kaikkiin kanaviin

  6. Jättää muistijäljen – pysyt asiakkaan top of mindissa

Huippuunsa hiottu luova konsepti tukee markkinoinnin ohella myös yrityksen brändiä. Se huomioi asiakkaan tarpeet ja yhtenäistää markkinointiviestinnässä käytetyt ratkaisut, jotta brändi pysyy yhdenmukaisena ja yrityksen näköisenä.

Markkinointikonsepti johdetaan kasvustrategiasta

Markkinoinnin luovat konspetit johdetaan yrityksen liiketoiminnan kasvustrategiasta. Ja erityisesti kasvusuunnitelmaan perustuvasta sisältöstrategiasta. Kun konsepti ammentaa tavoitteista ja brändistä, yrityksen markkinointi ei jää irralliseksi tai tuuleen hukkuvaksi huuteluksi.

Luova konsepti pohjautuu kasvustrategiassa määriteltyihin tavoitteisiin, kilpailija-analyysiin ja yrityksen tärkeimpiin kohderyhmiin. Kun yrityksen ostajapersoonat ja ostopolut otetaan huomioon, konseptiin perustuvat markkinointitoimet eivät jätä kohderyhmää kylmäksi. Oikein kohdennettu ja luotu konsepti myös auttaa yritystä erottumaan kilpailijoista yhdistämällä kasvustrategian ja markkinointitoimenpiteet mahdollisimman tehokkaasti.

Millainen on hyvä sisältökonsepti?

Mistä lähteä liikkeelle kun markkinointiin tarvitaan uusi, luova sisältökonsepti? Toimiva konsepti syntyy hyvästä ideasta, joka taas pohjautuu aitoon tarpeeseen. Konsepti ja markkinoinnille asetetut tavoitteet kulkevat käsi kädessä kun markkinointitoimiin tarvitaan yhtenäistä ja toimivaa sisältösuunnitelmaa.

Näin luot toimivan markkinointikonseptin

  1. Ongelma
    Selvitä mihin asiakkaan tarpeeseen konseptin pitää vastata.

  2. Tavoitteet
    Mitä konseptilla halutaan saavuttaa?

  3. Idea
    Anna tavoitteisiin ja kohderyhmään liittyvien ideoiden lentää. 

  4. Tarina
    Sido idea yhteen pakettiin tarinallistamisen avulla.

  5. Toteutus
    Tuo konsepti päivänvaloon ja testaa sen toimivuutta.

  6. Optimointi
    Paraskin konsepti tarvitsee päivitystä. Optimoi tarpeen mukaan.

Jokainen markkinointikonsepti tarvitsee toimiakseen oikean yleisön. Ostajapersoonien ja ostopolkujen määrittämisellä varmistat, että tunnet kohdeyleisön tarpeet, kiinnostukset ja haasteet. Hyvä sisältökonsepti tarjoaa aina ratkaisun kohderyhmän ongelmaan sekä tarjoaa tähän selkeän toimintasuunnitelman.

Konsepti tekee kokonaisuudesta ymmärrettävän

Markkinointikonseptin avulla määrität miltä markkinointisi näyttää ja kuulostaa – kaikissa eri kanavissa. Yhtenäinen konsepti auttaa muuttamaan jokaisen ostopolun vaiheen ratkaisevaksi asiakaskokemukseksi. Näin pystyt luomaan toimivan asiakasyhteyden jokaisessa kanavassa sekä pysymään asiakkaan top of mindissa mediasta riippumatta.

Luovaa konseptointia tarvitaan siis markkinoinnin jokaisella taholla, oli kyseessä sitten brändin rakentaminen, verkkosivu-uudistus, digitaalinen markkinointi, palvelumuotoilu tai vaikka erillinen mainoskampanja. Toimiva konsepti sitoo nämä kaikki yhteen, muodostaen yritykselle yhtenäisen markkinointikokonaisuuden. 

Konseptit karkuteillä? Näin me lähdemme liikkeelle

Hyvin suunniteltu on jo melkein puoliksi tehty. Luova konseptointi tarvitsee toimiakseen hyvän pohjatyön, jossa selvitetään kaikki projektiin liittyvät oleelliset kohderyhmät, tavoitteet ja mittarit. Hyvän pohjatyön avulla annat markkinointiviestinnälle mahdollisuudet menestyssuunnitelman toteuttamiseen. Kun suunnitelmat ovat kunnossa ja markkinat on kartoitettu, voidaan iskeä itse konseptoinnin kimppuun.

Referenssit

Apua luovaan konseptointiin?

Ota yhteyttä tai varaa aika tapaamiselle

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347