Ohita navigaatio

Sokos Hotels S-Card

Sokos Hotellien S-Cardin myynti sai kaivattua lisävauhtia, kun asiakasetukortin myyntiprosessi muotoiltiin uudestaan. Toimiviksi uusiksi ratkaisuiksi löydettiin mm. asiakkaan etua demonstroiva etulaskuri sekä henkilökunnalle suunnattu reaaliaikainen myyntikisa.

Myyntiprosessin palvelumuotoilu

S-Card on Sokos Hotellien kanta-asiakaskortti, joka tarjoaa joukon erilaisia etuja käyttäjilleen. Etujen moninaisuudesta johtuen kortin hyödyt eivät aukea yhdellä silmäyksellä. Samasta syystä kortin myynnistä pitkälti vastaava vastaanottohenkilökunta ei ollut ottanut korttia täysin omakseen.

S-Cardin vahvuudet hahmottuivat tehokkaasti palvelumuotoilun kautta. Havainnoimme asiakkaiden kokemuksia, tarpeita ja vaatimuksia astumalla heidän rooliinsa, yöpymällä eri hotelleissa. Kokemusten perusteella ideoimme joukon palveluideoita, joita priorisoimalla löytyivät ne joilla oli sekä asiakas- että liiketoiminta-arvoa.

Yhtenä ratkaisuna kehitimme etulaskurin, jonka avulla on helppo demonstroida S-Cardin asiakkaalle tuottamaa hyötyä. Antamalla Sokos Hotelleissa vuoden aikana vietettyjen öiden lukumäärän, näyttää laskuri euroina asiakkaan kortin ansiosta saaman hyödyn. Maksullinen S-Card muuttui haluttavaksi varsinkin kun asiakas näki, miten kortti maksoi itsensä takaisin jo kahdessa yössä. Laskuri vietiin sekä verkkoon että pahvisena versioina hotellien vastaanottoihin. Se osoittautui menestykseksi: Helppo omaksua, helppo myydä.

Laskurin ja laskuriajatukseen perustuvan mainonnan lisäksi kampanjaan kuului myyntikilpailu. Sisäisen kisasivuston liveseurannan ansiosta osallistujat näkivät helposti oman sijoituksensa ja kokonaistilanteen sekä pääsivät jakamaan chatissä parhaita myyntivinkkejään. Kisasivustolta löytyi myös kortin esittely, tärkeimmät myyntiargumentit, sekä tukea ja vastauksia mahdollisiin kysymyksiin ja ongelmatilanteisiin. Työkaluksi kehitettiin ketterä ja nopeasti käyttöönotettava palvelu, johon ajettiin myyntituloksia sovitulla frekvenssillä ilman varsinaista järjestelmäintegraatiota. Myyntikisa aktivoi henkilökuntaa toivotulla tavalla. Se innosti osallistujia hyödyntämään omaa inhimillistä kilpailuviettiään erityisesti reaaliaikaisen tulosseurannan ansiosta. Omaa tulosta kun pääsi vertailemaan kaverin kanssa ja esim. yksiköittäin. Chatin avulla myyjät ja yksiköt tsemppasivat ja kommentoivat aktiivisesti toistensa myyntityötä. Innostus oli suorastaan käsin kosketeltavaa! www.sokoshotels.fi

S-kortin etulaskuri
S-kortti mainos

Tulokset

Tulokset visualisoituna
  • 0 Myyntitiimiä
  • 0 Asiakaspalvelijaa
  • + 0 % Parhaan yksikön myynnin kehitys

Asiakkaan vastuuhenkilö

"Usein ulkopuolisen näkökulma auttaa hahmottamaan olennaisen selkeämmin. Niin tässäkin tapauksessa. Blink Helsinki onnistui löytämään pullonkaulat sekä kommunikaatiossa että myynnin prosesseissa - ja luomaan konkreettiset ratkaisut, joilla sekä myyminen että ostaminen tehtiin helpoksi. Onnistuminen näkyi konkreettisesti tuloksissa. Parhaiten myynnissä onnistuneet yksiköt yli kaksinkertaistivat myyntinsä edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden!"

Minna Eliasson Developer, Blink Helsinki
Apua markkinointiin?

Ota yhteyttä tai varaa aika tapaamiselle

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347