8 vinkkiä erottuvan brändin rakentamiseen


kuvitus_blogi_8vinkkia

Brändi on mielikuvien luomista ja tunteiden herättämistä, mutta useimmiten sen tärkeimpiä tehtäviä ovat kuitenkin myynnin kasvattaminen ja asiakasuskollisuuden lisääminen. Brändi viestii yrityksesi arvoja yhtä lailla sisäisesti yrityksen työntekijöille, kun ulospäin nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Jotta brändin rakentaminen voi onnistua, se vaatii myös kuluttajien mieltymysten ymmärrystä. Kun brändin kaikki osa-alueet ovat tasapainossa keskenään, brändin vahvistumisen tie on taattu.


Tässä vinkkejä, joiden avulla brändin rakentamisen onnistuminen on askeleen lähempänä.


1. Kiteytä brändin olemassaolon syy

Brändin rakentaminen lähtee sen ydinlupauksesta, brändisi kivijalasta. Pohdinnan tulee lähteä liikkeelle yksinkertaisesti siitä, miksi brändi on ylipäätään olemassa. Ja kenelle? Mikä brändissä on erikoista ja miksi se olisi asiakkaiden ajan arvoista? Menestyvän brändin takana on aito halu puhutella oikeaa kohderyhmää relevantilla ja erottuvalla tavalla. Kiteyttämällä liiketoiminnan olemassaoloa tarkennat brändin identiteettiä ennen kaikkea asiakkaillesi, mutta myös itsellesi ja koko yritykselle. Täällä voit tutustua hyväksi havaittuihin työkaluihin brändityön avuksi. 

2. Panosta ensivaikutelmaan

Tavatessasi ihmisen ensi kertaa teet hänestä lyhyessä ajassa varsin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Sama pätee asiakkaidesi kohtaamiseen yrityksesi kanssa. Ensivaikutelma on äärimmäisen tärkeä. Esimerkiksi verkkosivuille tullessaan asiakkaasi arvioi ensimmäisten sekuntien aikana kaikkea näkemäänsä ja kokemaansa.

Mielikuva yrityksestä on luotu silmänräpäyksessä, ja asiakas on tehnyt tulkintansa siitä, onko yrityksesi sopiva hänen tarpeisiinsa. 

Olipa kohtaamispiste mikä tahansa - verkkosivu, sähköposti tai ihmisten välinen kohtaaminen - ensivaikutelman luomia huonoja assosiaatioita on vaikea karistaa. Hyvät kokemukset myös pysyvät tiukassa, ja ne ovat herkkiä keräämään lisää positiivisia kokemuksia ympärilleen.

 

3. Kirkasta yrityksen missio


Yrityksen tuote- tai palvelutarjooma on asia, jonka tulee olla asiakkaan saatavilla helposti pureskeltavassa muodossa. Tehtävä on suhteellisen helppo. Mutta millaisiin arvoihin asiakkaat kiinnittyvät heidän ostaessaan yrityksesi tuotteita? Millaisia kokemuksia tai ominaispiirteitä yritys kuvastaa?

Keinotekoisilla, päälle liimatuilla ajatuksilla on tapana paljastaa itse itsensä, joten kannattaa nojautua pelkästään aitoihin teemoihin. 

Jos tehtävä tuntuu hankalalta lähestyä, missiota voi pohtia esimerkiksi niiden syiden kautta, jotka alunperin ajoivat yrityksen perustamiseen. Tai olemalla läpinäkyvä siinä, millaisia asioita yritys pyrkii saavuttamaan pitkässä juoksussa. Näytä arvot, joihin yrityksesi uskoo ja toimi niiden mukaan.

 

4. Viesti johdonmukaisesti



Viestinnän tarkoitus on tukea yrityksen identiteettiä ja liiketoimintaa. Siksi yrityksesi tapa viestiä itsestään tulee olla linjassa yrityksen ajamien asioiden kanssa. Viestinnän tulee myös olla yhtenäistä kaikissa kohtaamispisteissä, aina tuotteiden kuvauksista asiakaspalveluun ja Facebook-mainoksesta uutiskirjeeseen saakka. Mitä saumattomammin ja eheämmin yritys viestii, sen muistettavampi yritys on asiakkaan silmissä.

Älä kuitenkaan unohda yrityksen persoonallisuutta. Yrityksen viestinnän sävy tulee olla uniikki, sellainen joka kuvastaa yrityksen olemassaoloa ja arvoja, vieläpä muistettavalla tavalla. Kun brändi on selkeä, kirkas ja yksilöllinen, se tukee yrityksen liiketoimintaa kaikissa asiakaspolun vaiheissa. 

 

5. Astu asiakkaan saappaisiin

Tämä on loistava keino saada vastauksia moniin pohdintoihin brändiä koskien. Onko yrityksesi miettinyt esimerkiksi sitä, millaisia fiiliksiä se haluaa asiakkailleen viestiä? Tai oikeastaan, millaiseksi se haluaa asiakkaan itsensä tuntevan kun hän käyttää yrityksen tuotteita?

Yritys voi esimerkiksi vahvistaa asiakkaissaan tuntemuksia isompien teemojen suhteen. Ekologisten tuotteiden käyttäminen saa asiakkaan todennäköisesti tuntemaan itsensä vastuulliseksi, kun taas luksustuotteet voivat auttaa asiakasta viestimään itsestään vaikutusvaltaa ja menestystä. Asetu asiakkaan asemaan. Mieti miksi itse valitset juuri tiettyjen brändien tuotteita. Näin pääset lähemmäksi niitä asioita, mihin asiakkaat haluavat kiinnittyä ja millaisia asioita he haluavat itsestään korostaa. 


 

6. Palvele asiakkaitasi sisällöillä

Sisältöjen maailmassa se pärjää, joka tarjoaa asiakkailleen oikeanlaista ja kiinnostavaa sisältöä, vieläpä oikeaan aikaan. Olemalla opastava ja innostava, tarjoamalla käytännön vinkkejä ja asiakkaita inspiroivia sisältöjä saat asiakkaat puolellesi. Kohdatessaan heitä palvelevaa, ongelmia ratkaisevaa tai menestymään auttavaa sisältöä, kuten tarinoita tai oppaita, asiakkaat palaavat tiedon lähteelle uudestaan. Parhaassa tapauksessa he innostuvat niin, että suosittelevat yritystäsi eteenpäin.


Kuka tahansa voi olla hyvä sisällöntuottaja, kunhan sisältö on omalta osaltaa tukemassa yriksen olemassaolon syitä. Sisältöä ei tuoteta sisällön tuottamisen vuoksi, vaan sen tulee olla säännöllistä ja tavoitteellista toimintaa, joka tukee brändiä kaiken muun tekemisen tavoin. Vinkkejä sisältöjen luomiseen voit lukea täältä

7. Osallista työntekijät

Etenkin pitkän tähtäimen startegian kannalta on tärkeää, että yrityksen työntekijät toimivat brändin hyväksi jokapäiväisessä tekemisessä. Miksi? Koska ihmisen sanaan luotetaan huomattavasti enemmän kuin yritysten omaan viestintään. Jotta työntekijät voivat tehdä näin, tulee organisaation toiminnan tukea brändilupausten lunastamista, olla osa käytännön toimintaa.

Viesti työntekijöille heidän roolinsa merkitystä kokonaisuudessa: kaikki mitä he tekevät ja sanovat vaikuttaa siihen, miten brändi koetaan asiakkaiden silmin. Kun työntekijät kokevat oman roolinsa tärkeäksi, he ovat entistä sitoutuneempia ja pyrkivät aidosti työskentelemään yrityksen menestyksen hyväksi.


8. Keskustele asiakkaidesi kanssa

On sanomattakin selvää, että yrityksesi menestyksen kannalta on tärkeää myös keskustella asiakkaiden kanssa - hehän maksavat koko lystin. Asiakkailta saat toki arvokasta palautetta yrityksesi kehityskohdista ja parannat asiakasymmärrystäsi, mutta kommunikointi toimii myös toisin päin: kuuntelemalla ja keskustelemalla asiakkaidesi kanssa pystyt viestimään brändisi arvoa asiakkaiden suuntaan. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi, ymmärretyksi ja huomioiduksi, ja samalla näytät omalla toiminnallasi, millaisia asioita yrityksesi edustaa. Onnistuneen kommunikoinnin lopputuloksena on molemminpuolinen luottamuksen tunne. 

 

Älä ota taukoja brändityöskentelystä, sillä sitä rakennetaan jatkuvasti. Timantiksi hioutunut brändi on järjestelmällistä ja jokapäiväistä liiketoiminnan kehittämistä. 


Kaipaatko apua puhuttelevan brändin luomiseen? 

Ota yhteyttä!




Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi.


Kommentoi