BLOGI

19 vinkkiä hyvien sisältöjen suunnitteluun

Sisältömarkkinointi on noussut keskeiseen asemaan osana markkinoinnin keinovalikoimaa. Lue täältä hyödylliset vinkit sisältömarkkinoinnin tekemiseen!

Samuli Salokangas | 26.1.2018

Sisältömarkkinointi on noussut keskeiseen asemaan osana markkinoinnin keinovalikoimaa. Sisältömarkkinointi tarkoittaa pitkäjänteistä tapaa tuottaa kohdeyleisöä palvelevia sisältöjä. Fokus on markkinoijan sijaan vastaanottajassa ja vastaanottajan tarpeissa ja toiveissa. Tässä 19 nopeaa vinkkiä hyvien sisältöjen suunnitteluun.

1. Muodosta toimituskunta

Monissa organisaatioissa kiire on pysyvä asiaintila ja omien sisältöjen aikaansaaminen on haastavaa. Jos haluat säännöllistä sisällöntuotantoa, muodosta toimituskunta ja määrittele sisällöntuottajille selkeät roolit ja vastuut. Näin kaikki kokevat suurempaa vastuuta sisältöjen aikaansaamisesta ja todennäköisesti laatukin on parempaa.

2. Määrittele selkeät tavoitteet

Tekemisen tulee olla tavoitteellista. Määrittele, mitä haluat yleisön tekevän. Haluttu toiminta voi olla uutiskirjeen tai blogin tilaus, oppaan lataus, laskurin käyttäminen tai jonkin tiedon jakaminen. Tärkeintä on, että tavoitteeseen pääsemistä pystytään mittaamaan. Itse olemme hyödyntäneet useassa tapauksessa ladattavia oppaita tai osallistavia laskureita, jotka edellyttävät lopulta sähköpostiosoitteen antamista.

Sisältömarkkinointi on osa inbound-markkinointia. Eräs tärkeimmistä elementeistä on verkkosivuilla sisältösi yhteydessä oleva toimintakehote eli ns. Call-to-Action, CTA. Sen tehtävänä on konvertoida kävijä liidiksi ja ohjata liidi eteenpäin ostopolulla.

3. Tunne asiakkaasi

Yleensä sisällöntuotannon vaikeus johtuu siitä, että ei olla määritelty riittävän tarkasti, miksi sitä ollaankaan tekemässä. Kannattaa siis miettiä asiaa asiakkaiden näkökulmasta: miten sisällöt auttavat asiakkaita? Asiakastuntemus on erottuvan, tuloksellisen ja menestyksekkään liiketoiminnan lähtökohta. Kohderyhmä täytyy tuntea, jotta voi tarjota yleisölle merkityksellistä sisältöä. Paras tapa lähestyä asiaa on määritellä ostajapersoonat ja persoonakohtaiset osto- tai palvelupolut.

4. Tee sisältöä ostosuppilon kaikkiin vaiheisiin

Ostosuppilo on vertauskuva kohdeyleisön matkasta ostoprosessissa. Tuotettavien sisältöjen tulee tukea tätä matkaa. Suppilon yläpäässä sisällön tulee olla niin kiinnostavaa, että se houkuttelee mahdollisimman suuren osan tavoiteyleisöstä luoksesi.

Esimerkiksi eräs rakennusalan asiakkaamme tuottaa tähän tarkoitukseen trendikkäitä sisustusartikkeleita ja -videoita. Seuraavassa vaiheessa tämä kiinnostus tulee pystyä kääntämään toiminnaksi (CTA). Näin ollaan siirrytty suppilon keskivaiheeseen, jossa potentiaalinen asiakas voi kokea kiinnostavaksi tutustua lisää aiheeseen esim. case-esimerkkien, testien tai videoesittelyiden kautta. Nyt hänelle tarjotaan vaikkapa materiaaliesite asunnosta, joissa kyseistä sisustusta on käytetty. Suppilon alapäässä pyritään kääntämään kiinnostus haluksi, esim. tarjoamalla fyysistä esittelyä ja käyntiä paikan päällä. Mittaamalla ja testaamalla opit koko ajan lisää ja pystyt luomaan entistä kiinnostavampaa ja relevantimpaa sisältöä eri vaiheisiin.

5. Kokeile eri formaatteja

Samantyyppiset sisällöt tapaavat käydä tylsiksi ajan myötä. Pidä sisältösi tuoreena kehittämällä erilaisia formaatteja. Kun mittaat tekemistäsi, näet aika pian, miten hyvin erilaiset sisällöt toimivat käytännössä. Kokeile listoja, videota, infograafeja, konfiguraattoreita, valitsimia, ohjeistavia artikkeleita, asiakaskeissejä, oppaita jne. Kokeile erilaisia visuaalisia esitystapoja. Voit esimerksi vaihtaa staattiset kuvat kiinnostavammaksi muuttamalla ne Cinemagraphy-muotoon. Pieni giffimäinen liike nappaa kivasti silmän huomion. Katso esimerkki.

6. Pilko sisällöt pienempiin paloihin

Jos olette tuottaneet laajan sisältökokonaisuuden (vaikkapa syvälle aiheeseen pureutuvan asiantuntija-analyysin), kannattaa sisällöt palastella osiin ja jakaa erillisinä kokonaisuuksina. Näin asian omaksuminen helpottuu lukijan näkökulmasta ja teillä on relevanttia sisältöä määrällisesti enemmän. Näin dialogi potentiaalisen asiakkaan kanssa etenee vaiheittain.

7. Tee yhteistyötä muiden brändien kanssa

Mistä muista asioista ja toimijoista sinun asiakkaasi on kiinnostunut? Voisitteko tehdä yhteistyötä muiden alan vaikuttajien kanssa? Yhteistyö voi olla yksinkertaisimmillaan sisältöjen kuratointia, kommentointia ja jakamista. Onnistunut brändiyhteistyö lisää kaikkien osapuolten saamaa huomiota ja hyötyä. Mieti kuitenkin lähtökohdaksi, miten tämä yhteistyö voisi tuottaa lisäarvo asiakkaallesi.

8. Luo arvoa

Mitä asiakkaasi oikeasti arvostaa? Mieti myynti-pitchin sijaan, mikä voisi tuottaa asiakkaallesi aitoa lisäarvoa. Parhaimmillaan markkinointi on auttamista. Auta asiakastasi paremmin, aktiivisemmin tai tarkemmin kuin kilpailijasi.

9. Tunne oikeat avainsanat

Selvitä, mitkä teemat ja asiat ovat tällä hetkellä nosteessa. Google Trends on näppärä työkalu tähän tarkoitukseen. Selvitä myös, millä hakusanoilla asiakkaat päätyvät luoksesi. Googlella on toimivat työkalut myös tähän tarkoitukseen.

10. Satsaa laatuun

Jotta olet löydettävissä, pitää sisältöjäkin olla enemmän kuin blogi tai kaksi. Älä kuitenkaan sorru tekemään bulkkia. Jos sisältösi on sinne päin huitaistua tai ei onnistu tuottamaan uskottavaa lisäarvoa lukijalleen, saattaa se kääntyä jopa tarkoitustaan vastaan. Kannattaakin iteroida ja kehittää sisältöjä isommalla porukalla, suunnitelmallisesti ja faktisen datan ohjaamana.

11. Yksinkertaista

Jotta viestisi on ymmärrettävä ja omaksuttavissa, tulee sen olla riittävän yksinkertaiseksi formuloitua. On monesti suuri kiusaus oikaista ja tukeutua alan jargoniin, koska se on itselle tuttua. On hyvä kuitenkin muistaa, että vastaanottaja ei useinkaan koe asiaa samalla lailla. Kuten Einstein sanoi: jos et pysty selittämään asiaa 6-vuotiaalle, et ymmärrä sitä itsekään.

12. Tarinallista

Tarinamuoto helpottaa monimutkaisten asioiden hahmottamista. Tarinallisuus myös auttaa omaksumaan ja muistamaan asian helpommin. Sen avulla voi tuoda mukaan myös omakohtaisuutta, mikä taas tekee samastumisen helpommaksi ja asian lähestyttävämmäksi.

13. Viihdytä

B2B-bisnes tuppaa usein olemaan kuivakan asiapitoista. Kannattaa miettiä, löytyisikö luontevia ja uskottavia tapoja esittää sama asia viihteellisemmin. Elämähän ei kuitenkaan ole kuoleman vakava asia.

14. Ole uskottava

Viihdyttävyys on usein hyvä asia. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että palveluntarjoajan on säilytettävä uskottavuutensa. Uskottavuus ei kuitenkaan tarkoita vakavuutta, vaan sitä, että puhuja tuntee asiansa, tietää mistä puhuu ja tekee sen taiten ilman virheitä ja hapuilua. Helppo tapa varmistaa uskottavan vaikutelman syntyminen on oikoluettaa tekstit ja sisällöt jollain toisella. Tekijä usein sokeutuu omalle tuotokselleen, eikä vaikkapa kirjoitus- ja asiavirheet enää osu silmään.

15. Ole konkreettinen

Mitä konkreettisemmin asian pystyy kertomaan, sitä asiantuntevampi vaikutelma syntyy. Jos joutuu piiloutumaan alan termistön tai teoreettisen käsitepuuron taakse, jää asia helposti etäiseksi. Case-esimerkkien, asiantuntijahaastatteluiden ja testimonialien hyödyntäminen onkin hyvä tapa tuoda konkretiaa mukaan.

16. Luo interaktiivista sisältöä

Osallistavat sisällöt sitouttavat. Lisäksi se, miten potentiaaliset asiakkaasi käyttävät esimerkiksi konfiguraattoria, tarjoaa yritykselle oivan mahdollisuuden oppia lisää heidän ajattelustaan.

17. Mittaa, testaa ja todenna

Varmista, että sisältötekemistä mitataan ja seurataan. Muuten on mahdotonta tietää, mikä toimii ja mikä ei. Testaa erilaisia tapoja, muotoja, tyylejä ja ajoituksia. Tee split testejä, jossa kokeilet kahta variaatiota samanaikaisesti. Jatkuvalla tekemisellä pystyt verraten nopeasti todentamaan, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa toimia juuri sinun yrityksesi, tuotteesi, palvelusi ja asiakkaittesi kohdalla.

18. Ole systemaattinen

Amatöörit kehittelevät kikkoja, mestarit palvovat perusasioita. Sisältömarkkinointi edellyttää kurinalaista ja systemaattista tekemistä. Kuntoilu on oiva metafora tässä. Tammikuussa innostuksissa tapahtunut 3 kerran punttisalikäynti ei näy maaliskuussa enää mitenkään kunnossasi. Sen sijaan säännöllisesti toistuva punttisalitreeni varmasti näkyy! 

19. Aloita!

Kuten niin monessa muussakin asiassa, alkuun pääsee aloittamalla. Älä ajaudu väistelemään aloittamista piiloutumalla ylisuunnittelun, teoretisoinnin tai hiusten halkomisen taakse. Aloita, kokeile ja testaa. Ole avoin ja katso mitä tapahtuu!

 

Haluatko oppia lisää sisältömarkkinoinnista?

LATAA SISÄLTÖMARKKINOINTIOPAS!

 

Samuli Salokangas

JAA JULKAISU
   
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►