Ohita navigaatio

Yrityksen brändin rakentaminen

Perehdy brändiin ja sen rakentamiseen! Yrityksen brändi on tärkeä menestymisen mittari, sillä brändi on omistajalleen aineetonta pääomaa. Yritysbrändin arvo on sitä suurempi, mitä huolellisemmin brändiä rakennetaan ja mitä enemmän yrityksen sidosryhmät sitoutuvat vuorovaikutukseen brändin kanssa.

Brändin määritelmä

Mikä on brändi? Alun perin se oli polttomerkki, jolla eroteltiin eri karjankasvattajien samalta näyttävät eläimet toisistaan. Nykyäänkin brändin tavoitteena on erottaa yritys sekä sen tuotteet ja palvelut muista.

Brändimerkkejä käsin piirrettynä

Brändiä voi kutsua myös identiteetiksi, imagoksi tai maineeksi. Se on aineetonta pääomaa, jonka rakentamiseen ja arvon ylläpitämiseen kannattaa nähdä vaivaa. Brändätä voi niin yrityksiä, tuotteita, palveluita kuin ihmisiäkin. 

Yksinkertaisimmillaan brändiä ilmentävät nimi ja sen visuaalinen ilmiasu. Todellisuudessa yrityksen brändi koostuu mielikuvista, kaikesta siitä miten sen sidosryhmät näkevät ja kokevat yrityksen ja sen toiminnan eri yhteyksissä.

Timantti brändi-identiteetin kuvaajana

Vahvan brändin edut

  1. Erottuminen

  2. Tunnettuus

  3. Haluttavuus

  4. Maksuhalukkuus

  5. Sitoutuminen

Parhaimmillaan brändi lisää tunnettuutta ja erottaa yrityksesi sekä sen tarjoamat tuotteet ja palvelut kaikista muista kilpailevista yrityksistä ja niiden tarjoomista. Asiakkaiden on helppo tunnistaa, muistaa ja sitoutua yritykseen, joka viestii ja toimii yhdenmukaisella ja heille merkityksellisellä tavalla. 

Koska brändin herättämät elämykset ja mielipiteet syntyvät ihmisten mielessä, niitä on vaikea hallita. Juuri siksi vahvan ja yhtenäisen brändin rakentamiseen kannattaa panostaa. Mielikuvat syntyvät joka tapauksessa ja ne vaikuttavat mm. ostokäyttäytymiseen ja suositteluun.

Myös huonot brändikokemukset ja -mielikuvat muistetaan pitkään. Siksi on tärkeää, minkälaisia mielleyhtymiä ja kokemuksia tarjoat asiakkaille ja muille sidosryhmille. Brändi vaikuttaa uusien asiakkaiden, työntekijöiden ja kumppaneiden saamiseen ja sitoutumiseen.

Brändiuskollisuus

Ihmiset haluavat olla tekemisissä aitojen, merkityksellisten ja arvostettujen brändien kanssa. Brändiuskollisuus voi olla osa henkilön edustaman yrityksen tai oman identiteetin rakentamista. Arvoiltaan sopiva ja mieluisa brändi houkuttelee, vaikka se maksaisi muita enemmän.

Brändistrategia

Brändistrategia on osa yrityksen strategiaa. Tavoitteena voi olla esimerkiksi johtava markkina-asema tietyssä asiakas- tai markkinasegmentissä. Sen saavuttaminen edellyttää nykyisten ja uusien asiakkaiden luottamuksen lunastamista yhä uudelleen. 

Brändistrategiaa luotaessa on tunnettava sekä kohderyhmät että kilpailijat. Brändin nykytilannetta ja kohderyhmiä valottava tutkimustieto sekä kilpailevien brändien tunteminen auttavat valitsemaan tavoitteeseen parhaiten sopivan brändiarkkitehtuurin sekä kilpailijoista erottumisen keinot.

Brändistrategia ja kohderyhmät

Brändistrategia on osa yrityksen strategiaa. Tavoitteena voi olla esimerkiksi johtava markkina-asema tietyssä asiakassegmentissä.

Ostopäätöksen tekemiseen vaikuttavat rationaalisten perustelujen ohella aina myös tunteet. Siksi brändistrategiat ja -identiteetit voivat olla erilaiset esimerkiksi B2C-asiakkaille ja B2B-asiakkaille. Sama brändi ja tarina ei aina palvele kaikkia kohderyhmiä. Siksi brändistrategiaa kannattaa ideoida yhdessä brändeihin perehtyneiden asiantuntijoiden kanssa. 

Brändistrategia ja kasvu

Brändin ydin

Toimiva brändi vaatii merkityksellisen ja uskottavan ytimen, jossa kiteytyy kaikki se mitä brändi edustaa ja miten se eroaa kilpailijoistaan. Visio, missio ja arvot auttavat ytimen tunnistamisessa, sillä ne kertovat yrityksen tavoitteista ja toimintatavoista. Brändi ilman ydintä – arvolupausta ja tarinaa – on kuin talo jolla ei ole perustusta. 

Brändin ydin kertoo miksi ihastua brändiin

Brändin ydin voi olla sama asia kuin slogan, mutta sen ei tarvitse olla. Se voi olla sama asia kuin strateginen viesti, mutta sen ei tarvitse olla. 

Brändin ytimen määrittelyyn ja kirkastamiseen on tarjolla työkaluja, esimerkiksi. Simon Sinekin Golden Circles (ohessa Blinkin versio), Unileverin Brand Key ja Leo Burnettin brändityökalu. Työkalua olennaisempaa on kuitenkin työryhmän kokemus ja näkemys työn tavoitteesta. Brändin aidon ytimen tunnistaminen edellyttää oikeita johtopäätöksiä ja valintoja. Tässä työssä ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen auttaa valintojen tekemisessä.

Simon Sinekin brändiympyrä

Brändiarkkitehtuurin valinta

Uutta brändiä rakennettaessa on syytä käyttää tovi brändiarkkitehtuurin ja pohtimiseen, sillä sen pitäisi kestää aikaa. Valitun arkkitehtuurin eli brändihierarkian pitää palvella sekä asiakkaiden että yrityksen tavoitteita mahdollisimman hyvin. 

Erilaisia brändiarkkitehtuureja on kolme

  1. Monoliittinen arkkitehtuuri, jossa on vahva masterbrändi. Alabrändit erottaa nopealla vilkaisulla masterbrändin osiksi. Jos masterbrändi on vahva, alabrändit saavat sen brändipääomasta hyvää tukea. Esimerkiksi Fedexillä on monoliittinen brändiarkkitehtuuri.

  2. Brändien talo, jossa jokainen brändi on räätälöity vastaamaan tarkkaan määriteltyjen kohderyhmien tarpeisiin. Brändejä ei voi tunnistaa saman yrityksen brändeiksi. Unilever ja Procter & Gamble ovat klassisia bränditaloja.

  3. Endorsed-arkkitehtuuri, jossa sekä masterbrändillä että sen alla olevilla tuotebrändeillä on vahva läsnäolo markkinassa. Apple puoli-itsenäisesti brändättyine tuotteineen edustaa endorsed-brändiarkkitehtuuria.

Toimivan brändiarkkitehtuurin voit rakentaa myös näiden kolmen yhdistelmästä. Tässäkin ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttö on hyödyksi.

Brändi-identiteetin suunnittelu

Vahvalla brändillä on selkeä ja muista erottuva identiteetti. Ketä brändin pitäisi puhutella, missä, miten ja milloin se tapahtuu? Aloita brändisi tavoittelemien ostajapersoonien ja ostopolkujen määrittelystä.

Uutta brändi-identiteettiä suunniteltaessa muotoillaan ainakin kolmea ulottuvuutta. Yhdessä ne myös kertovat, mistä brändi muodostuu: 

  1. Miltä brändi näyttää? Millainen on sen logo, minkälaisia muut graafiset elementit, värit ja kuvamaailma? 

  2. Miten brändi puhuu? Millaista kieltä brändi käyttää? Onko puheenparsi tiukan asiallinen, korostetun tuttavallinen, huumorilla höystetty vai jotain ihan muuta?

  3. Miten brändi käyttäytyy? Mitkä teot erottavat brändin kilpailijoista ja tekevät sen arvoista ja tavoitteista konkretiaa? 

Kaiken tämän määrittelyssä yhteistyö yrityksen ulkopuolisten brändäyksen asiantuntijoiden kanssa on hyödyllistä.

Brändin kirkastaminen tai uudistaminen

Vahvakin brändi voi tarvita kirkastamista tai uudistamista. Asiakkaiden odotukset, käyttäytyminen ja kilpailutilanne voivat muuttua hitaasti tai nopeasti. Ajan hermolla pysyminen edellyttää näiden muutosten ennakointia ja huomioimista brändityössä.

Sisäisten signaalien (kuten myynti ja myyntiennusteet) lisäksi brändin kehitystarpeita voi tunnistaa asiakaspalautteista.

Hyödyksi ovat myös brändin tunnettuus- ja kilpailijakenttätutkimukset, asiakas- ja henkilöstötutkimukset sekä brändiarvoa mittaavat tutkimukset.

 

Brändin-kirkastus

Joskus muutostarve voi olla verraten pieni – esimerkiksi ilmeen modernisointi ja viestinnän selkeyttäminen voivat riittää. Toisinaan on tarpeen uudistaa koko brändistrategia ja -hierarkia, esimerkiksi fuusioiden ja yritysostojen yhteydessä. Silloin uudistuvan yrityksen visio, missio ja arvot ohjaavat brändin rakentamista.

Brändin uudistamisessa ja kirkastamisessa yrityksen ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttäminen on perusteltua, sillä brändin kehitystarpeita ja mahdollisuuksia on vaikea arvioida pelkästään yrityksen sisällä.

 

Brandin-kirkastus-kimalle

Brändin jalkautus

Hyvin suunniteltu brändi on vasta puoliksi tehty. Todellinen sato korjataan vasta kun brändi on jalkautettu. 

Missä ja miten brändi kohdataan? Kohtaamispisteitä ovat esimerkiksi toimipisteiden valomainokset, verkkosivut, tuotepakkaukset, tapahtumat, myyntimateriaalit ja ihmiset. 

Brändi vaikuttaa sisältöstrategiaan, joka määrittelee sisäisen ja ulkoisen viestinnän raamit: kenelle viestitään, mitä ja miten viestitään, koska ja missä kanavissa?

Brändilähettiläät

Työntekijät ovat tärkeitä brändilähettiläitä ja jokapäiväisten bränditekojen toteuttajia. Kun kaikki kanavat ja ihmiset puhuvat samaan tapaan ja kertovat samaa tarinaa, brändi pysyy yhtenäisenä. Tämä edellyttää aktiivista sisäistä viestintää ja motivointia.

Vastaavasti myös asiakkaat tai muut sidosryhmät voivat toimia brändilähettiläinä. He voivat vahvistaa haluttua mielikuvaa aitojen kokemustensa kautta.

Avoimella vuorovaikutuksella ja osallistamisella on tässä suuri rooli: kannustetaanko asiakkaita ja kumppaneita yhteistyöhön yhteiseksi hyväksi vai ei. 

Brändi yrityksen arjessa

Parhaimmillaan brändi ohjaa koko yrityksen toimintaa, koska se on osa yrityskulttuuria ja identiteettiä. Brändi konkretisoi yrityksen vision, mission ja arvot, joiden mukaan yritys toimii joka päivä. Siksi koko henkilöstön sitoutuminen brändiä vahvistavaan ajatteluun ja toimintaan on olennaista.

Brändi ohjaa yrityksen toimintaa

Brändin rakentaminen on investointi, joka vaikuttaa pitkällä aikavälillä yrityksen kaupalliseen menestymiseen sekä toiminnan laatuun ja jatkuvuuteen. Brändin arvoa eli brändipääomaa voidaan mitata mm. tunnettuuden, asiakasuskollisuuden ja sen herättämien mielleyhtymien avulla. Brändin arvon määritykseen on luotu myös oma standardi ISO 10668.

Brändin rakentaminen on investointi

Brändimarkkinointi ja taktinen markkinointi

Brändimarkkinointi on luonteeltaan strategista. Se auttaa kohderyhmiä muistamaan brändisi ja sen tarjoaman lisäarvon vuodesta toiseen.

Kannattaako yrityksen panostaa sekä brändimarkkinointiin että taktiseen markkinointiin? Yleensä molempia tarvitaan, sillä vahva ja tunnettu brändi vaikuttaa asiakaskäyttäytymiseen pitkäkestoisesti ja taktiset kampanjat lyhyellä aikavälillä. 

Brändimarkkinointi vai taktinen markkinointi

Brändin hyväksi tehty työ kantaa hedelmää myös parantamalla taktisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta. Toisaalta, myös taktiset kampanjat ovat osa asiakkaiden brändikokemusta.

Brändimarkkinoinnin ja taktisen markkinoinnin ero

Brändin hallinta

Brändi elää ja kehittyy jokapäiväisessä työssä ja asiakasyhteyksissä. Brändin persoonallinen ydin on kuitenkin pysyvä. Vahva ydin arvolupauksineen edistää yrityksen tavoitteiden saavuttamista ja auttaa hallitsemaan tilannetta mahdollisten maineriskien realisoituessa.

Vahna brändi auttaa maineriskien hallinnassa

Bränditarinan on jatkuttava yhtenäisenä ja kiinnostavana. Mielikuvat syntyvät ja vahvistuvat kohtaamisissa, minkä vuoksi parhaat brändit pyrkivät jatkuvaan ja aktiiviseen vuorovaikutukseen tärkeiden kohderyhmiensä kanssa.

Oman organisaation lisäksi myös asiakkaat ja muut sidosryhmät vaikuttavat brändiin.

Tästä syystä brändin yksipuolinen hallinta on mahdotonta. Hallinnan sijaan kannattaakin puhua ohjaamisesta. Brändi pysyy tunnistettavana ja houkuttelevana, kun viestintä ja visuaaliset tunnukset pysyvät yhdenmukaisina.

Asiakkaat ja henkilöstä vaikuttavat brändiin

Brändiohjeisto, brand book

Yhdenmukaisen brändin rakentamisessa ja ylläpitämisessä tarvitaan ohjeita ja viestintää. Ne lisäävät bränditietoisuutta ja auttavat sekä omaa organisaatiota että markkinointikumppaneita toimimaan yhdenmukaisella tavalla.

Brandbookin sisältö

Tavallisin tapa on luoda digitaalinen tai painettu brändiohjeisto eli brand book, brändimanuaali, graafinen ohjeisto tai brändikäsikirja. Se tiivistää brändin ydinajatuksen, tarinan ja arvolupauksen ja antaa joko raamit tai yksityiskohtaiset ohjeet visuaalisten linjausten toteuttamiselle.

Brändiohjeiston perustana on graafinen ohjeisto, joka sisältää yleensä ohjeet yrityksen logon, typografian, värien ja kuvien käyttöön. Brändiohjeisto voi myös määritellä millä tavalla yritys puhuttelee ja kohtaa asiakkaitaan.

Tavoitteena yhtenäinen brändikokemus

Bränditutkimus

Mistä brändin vahvuuden ja mahdollisen kirkastamistarpeen voi tunnistaa? Hyvin tehty bränditutkimus kertoo, kuinka tunnettu yrityksen, tuotteen tai palvelun brändi on kohderyhmässäsi. Samalla saat selville mitä mielikuvia brändisi herättää ja miten sitä arvostetaan kilpaileviin brändeihin verrattuna. Tiedät, pitääkö brändin erottumista kehittää brändiä kirkastamalla.

Kaipaako brändisi kirkastusta?

Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristani

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347
Blink-pilari-Brandi-hero-v0-1