Blogi

Milloin brändiuudistus on valmis?

brändin rakentaminen brändi

Timo Vennonen

Mitä brändiuudistukseen kuuluu ja milloin voi sanoa, että uudistus on valmis?

brändiuudistus

No niin. Olet workshopannut kuin viimeistä päivää yhdessä tarkkaan valitun tiimisi kanssa, määritellyt ja mallintanut, kaulinut ja kääntänyt ja lopputuloksena on syntynyt uusi logo, slogan ja tarina. 

Logo on mitä luultavimmin loistava, sillä siinä yhdistyy yrityksesi historia edessäpäin siintäviin uusiin ja jännittäviin näköaloihin. Slogan kiteyttää nerokkaalla tavalla olennaisen yrityksesi DNA:sta ja asiakkaalle tarjottavasta arvosta, saattaapa siinä olla vielä nokkela ja ajatuksia herättävä kaksoismerkityskin. Brändin tarina on selkeä, helposti kerrottava ja se herättää kuulijassaan varsin myönteisiä tunteita. Johtoryhmä ja hallitus on tyytyväinen tehtyyn työhön ja sinä myös. Hyvä. Onko tehtävä siis suoritettu? 

Ei ole.

Matka on vasta alussa. Logo, slogan (tai pikemmin ehkä ydinviesti) ja tarina ovat brändiuudistuksen välttämättömiä, strategisia aineksia, joita ilman uudistus jää tekemättä. Mutta maaliin uudistus on saatu vasta sitten kun brändi on läsnä kaikissa niissä tilanteissa, missä asiakkaasi voi sen kohdata. 

Brändin kohtaamispisteitä ovat esimerkiksi: 

  • Pakkaukset 
  • Tuotteet 

  • Toimitilat 

  • Henkilöstö

  • Asusteet

  • Ajoneuvot

  • Käyntikortti

  • Uutiskirje 

  • Esitykset

  • Messut 

  • Sosiaalinen media

  • Verkkosivut 

  • Mainonta

  • Kyltit ja opasteet

  • Lomakkeet 

  • Ja niin edelleen


Tehty työ jalkautettava lukemattomiin sovelluksiin – osa niistä on aika taktisiakin. Ja juju on nimenomaan siinä, että jokaisessa kohtaamispisteessä asiakkaan on voitava kokea brändi samalla tavalla. Ei niin, että yhtäällä brändi olisi yhtä ja toisaalla toista. Viimeistään tässä vaiheessa hiki alkaa kihota otsalle, sillä työmäärä on suuri ja hintalappukin pelottaa. 

Jotta homma pysyy hallinnassa, on työ tehtävä kuten elefantin syöminen, yksi pala kerrallaan. 


Työkaluksi brändikirja


Brändityössä on hyvä olla mukana laaja edustus organisaatiosi eri osista, jotta kaikkien ääni tulisi kuulluksi ja jotta lopputulokseen olisi mahdollista sitoutua – jotta brändi tuntuisi omalta heti alusta pitäen. Jos henkilöstö ei tiedä eikä ymmärrä miksi uudistus tehdään, tulee se jäämään hämäräksi myös maksaville asiakkaille. 

Mutta vain pienissä yrityksissä on mahdollista ottaa kaikki mukaan yhteiseen työstöön. Siksi tarvitaan brändikirjaa – dokumenttia, jossa kerrotaan mikä brändi on, millainen sen tarina on, miltä brändi näyttää ja kuinka se käyttäytyy. 

Brändikirja onkin oiva apu ja käyttökelpoinen työkalu brändin jalkauttamiseen erityisesti oman väen kesken. Brändikirjaan kuuluu usein myös graafinen ohjeisto, joka auttaa tulevia yhteistyökumppaneita tuottamaan brändiä otolliseen suuntaan rakentavia aineistoja. Brändikirjasta tulee löytyä esimerkit kaikista olennaisista kohtaamispisteistä. 

Vältä epäjatkuvuuskohtia


Brändiuudistus on aina suuri ponnistus ja siihen kuluu kosolti energiaa. Siksi kannattaa jo kättelyssä valita kumppani, jonka voit jatkaa strategisista pohdinnoista suoraan taktiseen, jalkauttavaan tekemiseen. Muuten voi hyvästä tahdosta huolimatta käydä niin, että jalkautus jää vaillinaiseksi. Silloin se mitä asiakas näkee ja kokee, ei vastaa sitä mitä brändityössä on tavoiteltu. Se jos mikä on sitä kalleinta mahdollista markkinointia. 

Parhaat onnistumisen mahdollisuudet hankkeesi saa, kun sama taho vastaa sekä strategisesta suunnittelusta että taktisimpienkin yksityiskohtien hiomisesta. 

Kun yksityiskohdat on hiottu ja viestit jatkuvasti uuden brändimäärittelyn mukaisesti – eli kerrot samaa, tunnistettavaa tarinaa – on brändiuudistus valmis. Ja voit päästä arvostettujen brändien joukkoon. 



Author avatar
Timo Vennonen

Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.

Katso myös

Markkinoinnin vuosisuunnittelu tuo tuloksia.

Markkinoinnin vuosisuunnittelu tuo tuloksia

Laura Alho Alle minuutti luettavaa
Lue

Metallimusiikkia, lumilautailua ja sivustokehitystä

Laura Alho Minuutti luettavaa
Lue
Vierekkäin hymyilevät palkitut blinkiläiset Lassi Hakkarainen, Piia Holma ja Peike Korvenmaa.

Elämme arvojamme todeksi joka päivä – Katso arvopalkintojen voittajat!

Laura Alho Alle minuutti luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image