Ohita navigaatio

Menestyvä brändi puhuttelee ihmisiä arvoillaan

Web Summit 2022 -tapahtuma tarjosi uusia näkökulmia brändin rakentamiseen.

Brändin rakentaminen on entistä tärkeämpää vuonna 2023. Vain vahvat, aidot ja mitattavasti vastuulliset brändit menestyvät entistä kovemmassa kilpailutilanteessa.

Vastuullisuus korostuu brändin ytimessä

Web Summit 2022 -tapahtumassa käsiteltiin brändin rakentamisen tärkeyttä painottaen vastuullisuutta ja brändin syvempää tarkoitusta. Monessa puheenvuorossa tuli esille miten brändillä pitää olla tarkoitus, joka tekee maailmasta jollain tavalla paremman paikan. Pelkkä voiton tavoittelu ei riitä. Tarkoitus voi liittyä vastuullisuuteen, saavutettavuuteen tai monimuotoisuuteen ja sen tulee olla mitattavissa päivittäisessä tekemisessä.

Vastuullisuus ja ilmastonmuutosta vastaan taistelu olivat yksi tapahtuman teemoista, jotka toistuivat monessa puheenvuorossa. Esimerkiksi kuvassa näkyvä Microsoftin Brad Smith nosti puheenvuorossaan esille uusia yrityksiä, jotka tekevät innovointeja hiilineutraalin tulevaisuuden hyväksi. 

Onnistunut brändi palvelee sekä työntekijöitä että asiakkaita ja näkyy jokaisessa kohtaamisessa yrityksen kanssa. Kaikki työntekijät harjoittelijasta toimitusjohtajaan ovat sitoutuneita brändin edustamiseen. Pohjatyö ja brändin määrittely on tärkeä tehdä oikein, jotta yritykselläsi on tarvittavat avaimet menestykseen.

 

Brändin rakennus lähtee arvojen määrittelystä


Valitse kolme tärkeää arvoa, jotka tekevät yrityksestäsi merkityksellisen ja yhteiskunnalle tärkeän. Näiden arvojen tulee olla osa yrityksen DNA:ta ja jokapäiväistä arkea. Mieti, miten mittaat arvojen toteutumista päivittäisellä tasolla. Arvojen tulee olla todennettavissa ja mitattavissa. Lue vinkit brändin arvojen parantamiseen.

Brändiaktivismi voi olla brändiarvojen ääripäätä, mutta kuluttajat myös odottavat brändeiltä kannanottoja yhteiskunnallisiin asioihin. Muista, että myös hiljaisuus on kannanotto.

Miten brändi sitten voi ottaa kantaa ja vaikuttaa maailmaan? Patagonian omistaja lahjoitti yrityksensä hyväntekeväisyyteen. Tämä on todellinen ääriesimerkki, mutta näyttää miten yritys voi toimia maailman hyväksi ja näyttää arvojaan konkreettisella tavalla.

Arvot ovat parhaimmillaan yrityksen moottori, jolla luodaan kasvua ja sitoutuneisuutta niin työntekijöiden kuin asiakkaiden puolelta. Lue lisää arvostetun brändin rakentamisesta. 

Hyvin rakennettu brändi houkuttelee parhaimmat osaajat

Työntekijät ovat brändiäsi kannatteleva voimavara: muista vuorostasi myös kannatella heitä. Työntekijöistä aidosti välittäminen ja heidän hyvinvointiinsa panostaminen kannattaa: he ovat brändisi ääni ja tärkeä markkinoija. Asiakkaasi saavat kosketuksen brändistäsi jokaisesta kohtaamisesta työntekijöidesi kanssa – jokaisella kohtaamisella on merkitys. Kun työntekijäsi ovat brändille omistautuneita ihmisiä, olet voiton puolella. Vahva brändi myös houkuttelee yritykseesi parhaat osaajat, joista haluat pitää kiinni. 

Rakenna brändillesi yhteisö, se on arvokkain investointi tänä päivänä

William Shakespearen sanoin: “Koko maailma on näyttämö”. Oman yhteisön rakentaminen on pitkä tie. Miten brändisi voi olla hyödyksi ihmisille ja kerätä ympärilleen uskollisen yleisön? Tarjoa vinkkejä, neuvoja tai viihdytä ihmisiä.

Helpommin sanottu kuin tehty, eikö vain?

David Meltzer nosti esimerkkinä viihdesisältöä YouTubeen finnien puristamisesta tuottavan Dr Pimple Popperin, jolla on yli 7 miljoonan tilaajan yhteisö. Toinen esimerkki yhteisön rakentamisesta on viskiä valmistava yritys, joka rakensi viskifaneille oman yhteisön sähköpostilistan avulla ja tarjosi heille ensimmäisenä mahdollisuutta tilata erikoiseriä. Erikoiserä tilattiin heti loppuun. 

Unohda päälle liimattu glitter, panosta aitouteen

Brändin rakentaminen ei ole päälle liimattua hömppää vaan jokapäiväisiä tekoja ja oikeaa välittämistä – sekä asiakkaista, työntekijöistä että maapallosta. Vain aidot pärjäävät. Lue 8 vinkkiä vahvan brändin rakentamiseen.

 

Haluatko tehdä onnistunutta mainontaa vuonna 2023? Ota yhteyttä meihin!

Anniina Leikas

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka innostuu tunteita herättävästä markkinoinnista.

Anniina Leikas

Katso myös