Ohita navigaatio

Brändi: hanki merkitys tai kuihdu

Vihreä yritysrakennus, joka muistuttaa hahmoa. Hahmon kädessä on megafoni, jolla hahmo tuo brändiään kuuluviin. Taustalla muita hahmoja tekemässä samaa asiaa.

Elämme kovia aikoja, brändi hyvä. Jos et pysty kertomaan syytä olemassaolollesi, voit päätyä Hamletiksi miettimään ollako vai eikö olla?

Kuvitellaan, että olemme rakentamassa taloa. Miksi? Koska haluamme turvallisen ja hyvän kiintopisteen elämälle ja talvikin on tulossa. Talolla haluamme edistää sen asukkaiden elämänlaatua ja mahdollistaa arjesta selviytyminen. Tontti, budjetti, materiaalit  ja rakentajatkin on selvillä. Hommiin siis!

Aloita vastaamalla kysymykseen: miksi olet olemassa?

Brändin rakentamisen elementit ovat hyvin samanlaiset kuin talossa. Valitettavasti moni yritys rakentaa brändinsä vielä kuten vanhoina hyvinä aikoina . Vanha neljän P:n markkinointimalli product, price, place ja promotion (tuote, hinta, jakelutie ja markkinointiviestintä) unohtaa sen oleellisimman. P:n eli purposen, merkityksen, miksi yritys on olemassa? Sillä asiakastasi kiinnostaa entistä enemmän se, millaisten arvojen takana yritys seisoo. Yhtä lailla asiakas haluaa nähdä, miten tuote tai palvelu parantaa hänen elämäänsä. Mitä lisäarvoa se tuottaa arjessa, lisääkö se arvostusta, elämänlaatua tai muokkaako se kenties yhteiskuntaa ja sen käytäntöjä paremmiksi? 

Merkitys luo brändin arvon, kertoo sen syvimmän olemuksen, mitä brändi edustaa, miten se toimii, minkä asioiden puolesta se on valmis nousemaan barrikadeille ja mistä se on ylpeä. Tämä luo hyvän arvopohjan myös sisäisesti sitouttamalla työntekijät yhteisiin päämääriin. Brändit, jotka ovat ottaneet merkityksellisyyden vahvasti liiketoimintastrategiansa keskiöön, saavat varmemmin asiakkaiden huomion, huokuvat uskottavuutta, keräävät sympatiapisteitä ja päätyvät näin harkintalistalle.

Merkitystä vastuullisuudesta

Vastuullisuus on aiemmin ollut yrityksiä selkeästi differoiva tekijä, vuonna 2023 se on jo peruskauraa, hygieniatekijä. Ihmiset haluavat kiinnittyä johonkin merkitykselliseen, itseään suurempaan teemaan, johonkin jolla maailmasta saadaan edes hitusen parempi paikka. Mitä läpinäkyvämmin yritys toteuttaa vastuullisuutta, sitä uskollisempaa asiakaskuntaa se saa. 

Sustainable Brand Index™, Euroopan suurin bränditutkimus kestävästä kehityksestä ja vastuullisuudesta, kertoi vuoden 2022 raportissaan, että 62% suomalaista keskustelee perheensä ja ystäviensä kanssa vastuullisuudesta. Saman raportin mukaan 73% ostoaikeissa olevista ihmisistä ottaa vastuullisuuden huomioon tuotetta ostettaessa. Se on merkittävää jo liiketoiminnallisestikin. 

Hyvä esimerkki merkityksellisyyden luomisesta on suomalainen The other danish guy -brändi, joka on luonut suuren ideologian niinkin arkiseen asiaan kuin alushousuihin. Miksi? ”Only three balls matter. Jos sinulla on pari omasta takaa, sinulla on varmuudella myös mielipide täydellisestä kalsareista. Kolmas pallo on kotiplaneettamme.” Yritys valmistaa tuotteensa kierrätetyistä kalastusverkoista ja muusta nylonjätteestä. Siksi. Uskon ja harkitsen ostavani.

Suomalaisen työn liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkki kertoo yhteiseen hyvään panostamisesta. Se kertoo, että yritys on perustettu yhteiskunnallista tarkoitusta varten ja sen voitosta vähintään 50% kanavoituu toiminnan kehittämiseen tai lahjoituksena määrittämään hyvään tarkoitukseen. Merkin voi saada käyttöönsä yritys, joka on perustettu ratkomaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Tällä hetkellä merkkiä käyttää 297 suomalaisyritystä.

Merkitystä liiketoiminnan ytimestä

Brändin olemassa olon syy ei kuitenkaan tarvitse olla vastuullisuudessa. Brändin ydin löytyy sen kulttuurillisesta DNAsta, asioista joita se tavoittelee, siitä mitä se edustaa. Siitä miksi sen työntekijätkin haluavat päivästä toiseen tulla töihin, sitoutuneina ja innostuneina.

Sen sijaan, että miettisit mistä brändisi haluaa olla tunnettu, mieti mitä sen ytimestä löytyy? Mikä ominaisuus erottaa sen muista, tekee siitä ainutlaatuisen ja merkityksellisen? Millä tavalla se tuo asiakkaille lisäarvoa, jotain mihin kiinnittyä? Mitä asiakkaat siitä ajattelevat? Ja mitä asiakkaiden haluttaisiin siitä ajattelevan? 

Ja jos on aika vahvistaa vanhaa tai valaa uusi perustus brändillesi, jutellaan.

Piia Holma

Piia tunnistaa kasvujohtajana erilaisia toimialoja edustavien asiakkaiden kipupisteet. Hän on mm. sisältömarkkinoinnin, markkinoinnin automaation ja mitattavuuden puolestapuhuja.

Piia Holma

Katso myös