Ohita navigaatio
Yhtenäinen brändi 2/3:

Brändin tunnistettavuus auttaa myös kuluttajaa

Näyttääkö ja kuulostaako brändisi samalta ostopolun jokaisessa vaiheessa? Panosta kaikissa kanavissa yhtenäisesti tapahtuvaan brändityöhön.

Mieti tilannetta jossa olet ostamassa uutta puhelinta. Kaupassa on kaksi vaihtoehtoa, joista toisen takakannessa on haukattu omena ja toisen valmistajasta et ole koskaan kuullutkaan. Kumman hankit?
 
Vaikka vanha sanonta “kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta” ei aukottomasti pidäkään paikkaansa, brändin tunnettuudella ja maineella on suuri vaikutus kuluttajien päätöksiin. Tuttuun brändiin on helpompi luottaa kuin tuntemattomaan, vaikka kaikki yritykseen liittyvät kokemukset eivät olisikaan pelkästään positiivisia.  
 
Brändin tunnettuutta kuluttajien mielissä lisäävät monet tekijät aina tuotemerkin iästä alkaen. Mutta iso merkitys on myös sillä, että brändi on visuaalisesti ja muilla tavoin riittävän yhtenäinen, ja että sen voi tunnistaa kaikkialla, missä siihen törmää.

Brändin kohtaamispisteet: mistä tunnet sä ystävän 

Kun ihminen harkitsee uutta hankintaa, hän kohtaa yrityksesi brändin yleensä monta kertaa ennen varsinaista ostotapahtumaa. Brändin tunnistaminen eri kontaktipisteissä auttaa vahvistamaan muistijälkeä ja mahdollistaa asian äärelle palaamisen myöhemmin. Myös lopullisen päätöksen tekeminen on asiakkaalle huomattavasti helpompaa, kun brändi onnistuu kuljettamaan asiakkaan johdonmukaisen, yhtenäisen ja turvallisen ostopolun läpi. Tutustu tarkemmin ostopolkuihin ja kontaktipisteisiin täällä.
 
Onko asiakkailla brändistäsi väärä mielikuva? Halutunlaisen mielikuvan luominen tai mielleyhtymien muuttaminen yrityksestä tai yksittäisestä tuotteesta vaatii pitkäjänteistä ja yhtenäistä brändityötä. Jos esimerkiksi tietty tuote on mielletty aiemmin hyvin tekniseksi ja hankalaksi käyttää, uuden käyttäjälähtöisen mielikuvan luominen vaatii hyvin sinnikästä ja yhtenäistä viestintää kaikissa kontaktipisteissä, vaikka tuote olisikin jo kunnossa. Oleellinen rooli on tietysti myös brändi-identiteetin määrittelyllä. Siitä, miksi se kannattaa tehdä, voit lukea lisää täältä.
 
Ilman kaikissa kanavissa yhtenäisesti tapahtuvaa brändityötä yksittäiset toimenpiteet, mainokset ja kampanjat jäävät vanhan imagon jalkoihin, eivätkä asiakkaat opi näkemään tuotetta uudella tavalla. Kun samasta asiasta puhutaan koko ajan johdonmukaisesti, mielikuvat muuttuvat pikku hiljaa.

Brändin määrittely: vedetään yhtä köyttä, samaan suuntaan

Yhtenäisyys kannattaa. Kun yrityksen koko henkilöstö ja myös yhteistyökumppanit tietävät, keitä me olemme ja mihin suuntaan olemme menossa, on helpompi vetää yhtä köyttä samaan suuntaan.
 
Kun brändin yhtenäistämistä aletaan toteuttaa johdonmukaisesti, oleellisin työkalu on brändiohjeisto. Se on kirja siitä, millaisia me tai tuotteemme ovat. Suppeimmillaan se sisältää tuotemerkin, fontit ja värit, mutta kokonaisuuteen kannattaa ehdottomasti kirjata muitakin brändin yhtenäiseen mielikuvaan vaikuttavia asioita. Lue lisää ohjeiston toteuttamisesta ja siitä mitä brändiohjeisto sisältää täältä.

Valmiina brändi-uudistukseen? Tee vielä pieni tehtävä:

  1. Mieti omaa yritystäsi tai tuotettasi ja tästä määrittelemäänne tavoitemielikuvaa.
  2. Listaa kaikki mieleesi tulevat tilanteet, joissa mahdollinen asiakas voisi brändiin törmätä. Aloita mahdollisimman aikaisesta ostopolun vaiheesta, jolloin asiakas ei ole vielä ehkä kuullutkaan tuotteestanne.
  3. Käy löytämäsi kontaktipisteet yksitellen läpi ja mieti mitä visuaalisia, sanallisia tai vaikka pukeutumiseen ja ääniin liittyviä elementtejä kukin tilanne sisältää.

Miltä näyttää?

Löysitkö brändin toivotusta linjasta poikkeavia viestejä tai fiiliksiä ostopolun varrelta? Puhuuko pakkaus samaa visuaalista kieltä kuin myyntipisteet? Onko tuotekuvauksen äänensävy verkkosivuillanne samanhenkinen kuin teknisen tuen tapa puhua tuotteesta? Saavatko somejulkaisut aikaan tuttuuden tunteen? Ymmärtääkö laskustanne keneltä se on tullut ja mitä tuotetta tai palvelua se koskee?
 
Jos löysit puutteita, näistä isoon osaan voi vaikuttaa melko pienellä vaivalla – kunhan toimitaan johdonmukaisesti. Onhan kaikilla tilanteisiin vaikuttavilla henkilöillä varmasti tiedossa, millaiseen kokemukseen ja muistijälkeen yrityksenne pyrkii?
 
 
 

Varaa hetki aikaa, niin jutellaan brändistänne!

Varaa aika keskustelulle – tarjoamme ilmaiseksi asiantuntijan analyysin brändisi tilasta digitaalisissa kanavissanne!

Blink_cta_moduuli_background-02
 
 

Tämä blogi on osa Yhtenäinen brändi -kirjoitussarjaa. Tutustu muihin sarjan osiin alta:

Mira Kurko

Mira on visuaalisen suunnittelun ammattilainen, joka innostuu erityisesti tiedon visualisoinnista ja tykkää pohtia niin markkinointia kuin maailmaakin monelta kantilta.

Mira Kurko

Katso myös