Väriä pintaan!


Meditointi-01

Tänä kesänä kaikki näyttää puhjenneen kukkaan - ainakin jos katsoo naisten vaatetusta. Kun keväällä vielä huudettiin 90-luvulta tuttuja hempeitä pastelleja ja karkkivärejä sekä kasarin neonvärilookia, kaduilla ja kesän vaatetangoilla vastaan vyöryvät kukkakuosit ja luontoprintti. Kaikki vanha näyttää olevan taas uutta.

 

Värit heijastavat aikamme koko kuvaa: politiikkaa, asenneilmapiiriä, muotia, musiikkia ja taidetta. Muotiteollisuus sanelee kausittain pitkälti, mihin väriin haluamme pukeutua; missä värissä olemme in ja missä auttamattomasti out. Ja luojan kiitos – naiset pitävät maailman ja muotiteollisuuden rattaat pyörimässä yrittämällä pitää kynsin ja hampain itsensä ja kotinsa up-to-date.


Rumuuden estetiikka

80- ja 90-luvun paluu on näkynyt myös graafisessa suunnittelussa, missä jylläävät Hyvät, pahat ja rumat. Väripaletteja on ruuvattu hempeän pastilliseen ja kuoseja viety geometriseen ja abstraktiin suuntaan. Kuluttajien huomiosta taistellaan ja asearsenaalin on ladattu niin kirkuvat neonvärit kuin minimalistiset väripaletit. Kun massasta pitää erottua, viimeinen keino on tehdä se rumuudella, tietynlaisella epäsovinnaisuudella ja brutaaliudella: näkyvyyttä haetaan herättävillä vastaväreillä ja toisiinsa sointumattomilla väripareilla. Yritykset ovat myös laajentaneet brändiensä väripaletteja ottaen käyttöön liudan sekundäärisiä värejä, joilla elävöittää ja erottua kilpailjoista.

Vuoden kovin juttu graafisen suunnittelun saralla lienee väriliu’ut, joita on näkynyt etenkin käyttöliittymissä, brändäyksessä ja  kuvituksissa. Sama liukuvärjäys on ollut nähtävillä myös naisten hiuksissa ombre-värjäyksinä.

Näyttökuva 2018-6-8 kello 11.41.44


Pantone Color Institute, maailman johtava väriasiantuntija, valitsee vuosittain vuoden trendivärin, joka tänä vuonna oli syvällisen räyheä Ultravioletti. He eivät kerro valitsevansa vain trendikkäintä väriä vaan tuovansa meille värin, jota maailmassamme kulloinkin tarvitaan.

Pantone itse kuvaa vuoden 2018 värin viestivän alkuperäisyyttä, kekseliäisyyttä ja visionääristä ajattelua, joka luotsaa meitä kohti tulevaisuutta. ”Halusimme valita värin, joka antaa toivoa ja mieltä nostattavan viestin”, perustelee instituutin toimitusjohtaja Leatrice Eiseman.

 

 

Violetti kertoo ihmisten kaipuusta henkisyyteen, syvällisempään ajatteluun ja elämän tarkoituksen etsimiseen, mutta samalla se yhdistetään hyvinvointiin, valtaan ja kuninkuuteen. Ehkäpä tämän vuoden väriä on tosiaankin tarkoitus käyttää vain henkisellä tasolla, sillä oikeasti: kuka kumma haluaa pukeutua violettiin?

 

Pantone julkaisee Fashion Color Trend -raporttinsa helmikuussa tulevia syksyn Lontoon ja New Yorkin muotiviikkoja silmällä pitäen. Sen mukaan tulevan syksyn ja talven värit on poimittu suoraan syksyisen metsän väriloistosta. Palaamme siis maanläheisempään ja luonnollisempaan sävypalettiin, joka näyttää kirpeän raikkaalta, tuhdin värikkäältä joskin hitusen romanttiselta.

Näyttökuva 2018-6-8 kello 11.41.32 


Trendivärit tulevat ja menevät - pysyköön perässä ken pystyy ja haluaa. Itse taidan pitäytyä tämänkin kauden tutussa ja turvallisessa, aina ajattomassa mustassa.

 




Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi.


Kommentoi