Ohita navigaatio

Web-analytiikka murroksessa: Piwik PRO haastaa Google Analytics 4 -työkalun

Blink-blogikuvitus_web-analytiikka_murroksessa_hero

Analytiikkamarkkinan haastaja Piwik PRO kilpailee Googlen Analytics 4 -ohjelmiston kanssa. Etuina ovat selkeä käyttöjärjestelmä ja EU:ssa säilytettävä data.

GDPR ja evästeet. Siinäpä kaksi haastetta analytiikan mittaamiseen vuonna 2024. Tietoturvan ja yksityisyyden merkitykset ovat korostuneet entisestään ja moni kaipaa uusia järjestelmiä voidakseen taata tietojen turvallisen käsittelyn. Ohjelmistot, jotka keräävät dataa ilman evästeitä, ovat haluttuja.

Googlen Universal Analytics poistui käytöstä heinäkuussa 2023 tietoturvauhan saattelemana. Analyticsin käyttö Euroopassa oli riski yrityksille, sillä tietoja lipui ilman GDPR:n vaatimaa suojausta Yhdysvaltoihin. Tätä korjaamaan Google julkaisi uuden analytiikkatyökalunsa, Google Analytics 4:sen. Uusi versio on tietoturvallisempi edeltäjäänsä verrattuna ja noudattaa GDPR:n asetuksia. 

Monen markkinoijan ja analyytikon mielestä uusi GA4 ei kuitenkaan yllä käyttöominaisuuksiltaan edeltäjänsä tasolle. Monimutkainen käyttöliittymä saa käyttäjän kaipaamaan vanhaa versiota. Tämäkin turhautuneisuus on avannut analytiikkaohjelmistojen markkinaa kilpailulle.

GA4 onkin saanut vahvan haastajan: Piwik PRO:n. Piwik PRO on eurooppalainen ohjelmisto, jonka tärkeimpiä etuja eurooppalaisille yrityksille ja yhteisöille ovat datan säilyttäminen EU:n sisällä, GDPR-säädösten tarkka noudattaminen ja datan omistajuus - käyttäjänä yritys omistaa oman datansa. Muita Piwikin etuja ovat mm. vanhaa Universal Analyticsia muistuttava selkeä käyttöliittymä, näkymien helppo muokattavuus, vastuullinen datan käyttö ja käyttäjätietojen läpinäkyvyys.

Piwik PRO sopii erinomaisesti myös julkishallinnon tarpeisiin tietorvallisuutensa ansiosta.

Miten Piwik PRO asennetaan?

Piwik PRO:n asennus on helppoa: käyttöliittymä opastaa eteenpäin vaihe vaiheelta. 

  1. Luo tili ja valitse nimi tilillesi. Kannattaa huomioida, ettei tilin nimeä voi vaihtaa jälkikäteen. Tili voi olla järkevää nimetä esimerkiksi yrityksen nimen tai seurattavan domainin mukaan. Yhdellä maksuttomalla tilillä voi seurata kymmentä eri domainia. Syötä sähköpostiosoitteesi sekä verkkosivusi osoite.
  2. Asenna seurantakoodinpätkä sivustollesi. Asennuksen voit tehdä manuaalisesti, Google Tag Managerin, Wordpressin, Reactin tai Angularin kautta. Tässä esimerkissä näytämme asennuksen Google Tag Managerin kautta. 
  3. Valitse vaihtoehdoista Google Tag Manager ja kopioi Piwikin tarjoama seurantakoodi. Luo Google Tag Managerissa uusi Custom html -tagi. Liitä siihen Piwikistä kopioimasi koodi ja valitse tagin triggeriksi Kaikki sivukatselut. Kun julkaiset muutokset, dataa alkaa kertyä tunnin sisällä. 
  4. Tarkista Piwikin omasta debugger-näkymästä, että data kulkee oikein. Löydät sen kohdasta Settings - Tracker debugger.

Huom! Muista tarkistaa evästehyväksynnän asetukset Piwikin asennuksen jälkeen ja päivitä tietosuoja- ja rekisteriselosteesi! Piwik asentaa automaattisesti oman evästebannerinsa, ellet klikkaa sitä pois päältä. Vaikka data käsitellään hyvin,  ei ole sallittua kerätä sitä ilman kävijän omaa hyväksyntää.

Tältä näyttää Piwik PRO:n markkinoinnin yleiskatsauksen näkymä. 

piwik-kuva

Mitä eroja Piwik PRO:lla ja Google Analytics 4:lla on?

Tärkeimmät erot analytiikkajärjestelmien välillä liittyvät datan omistajuuteen ja tietojen maantieteelliseen säilyttämiseen. 

 

Piwik PRO

Google Analytics 4

Datan omistaja

Datan kerääjä (yritys tai yhteisö)

Datan kerääjä, mahdollisuus jakaa Googlen kanssa

Hinta

Ilmainen, maksullinen versio saatavilla

Ilmainen, maksullinen versio saatavilla

Datan säilytysaika

14 kk 

14 kk

Kuinka monta tapahtumaa per kk?

500 000

Rajaton

Datan sijainti

EU

Ei määritelty

Verkkosivustojen määrä yhdellä tilillä

10

100

 

Tarvitsetko tukea web-analytiikkasi hoidossa? Blinkin osaavat asiantuntijat ovat apunasi - ota yhteyttä Samuliin, niin saadaan analytiikan pyörät pyörimään!

Anniina Leikas

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka innostuu tunteita herättävästä markkinoinnista.

Anniina Leikas

Katso myös