Ohita navigaatio

Näin kasvatat julkaisujesi näkyvyyttä LinkedInissä

Nain-kasvatat-nakyvyytta-linkedinissa_hero

Näillä ohjeilla varmistat, että julkaisusi saavat LinkedInissä mahdollisimman hyvän näkyvyyden

LinkedIn on monelle meistä tärkeä kanava. Tavoitamme sitä kautta potentiaalisia kontakteja ja rakennamme itsestämme sekä työpaikastamme positiivista mielikuvaa. Tässä blogiartikkelissa lähestymme asiaa yrityksen näkökulmasta, mutta samoja vinkkejä voi soveltaa helposti myös henkilökohtaisen näkyvyyden boostaamiseen.

LinkedInin perimmäisenä tavoitteena on asettaa etusijalle relevantti, laadukas sisältö ja edistää sitoutumista. Mitä enemmän aikaa vietät LinkedInissä, sitä paremmin sen algoritmit toimivat puolestasi.

Kommentoi ja tykkää – mieluiten nopeasti!

LinkedIn-päivitysten näkyvyyden parasta polttoainetta ovat reagointi ja keskustelu. Algoritmi tarkkailee kuinka kiinnostava postaus on eli kuinka paljon ja kuinka nopeasti se kerää reaktioita. Algoritmi tarkkailee postauksen kiinnostavuutta lähiverkostossasi, ennen kuin se jakaa postausta laajemmalle yleisölle.

Mitä nopeammin julkaisu kerää aitoja reaktioita, sitä paremman rankingin se saa. Algoritmi suosii erityisesti pidempiä, keskustelua ylläpitäviä kommentteja. Algoritmi myös arvottaa toiminnot eri arvoisiksi; nopeasti sutaistut spämmireaktiot voivat jopa vahingoittaa postauksen arvoa algoritmin silmissä. Hyvä muistisääntö on, että kommentit ovat kultaa ja tykkäykset ovat näkyvyyden kannalta vähemmän arvokkaita.

Yrityksessä kannattaakin tiedottaa postausten julkaisuaikatauluista, jolloin henkilökunta voi käydä reagoimassa niihin mahdollisimman nopeasti ja boostata rankingia.

Muistilista:

  • Reagoi mahdollisimman nopeasti - mieluiten tunnin sisällä julkaisusta!
  • Tykkäys =1 piste näkyvyydelle
  • Keskusteleva kommentti = 2 pistettä näkyvyydelle

Kommentoinnista ei kannata ottaa liikaa paineita. Pääasia on, että reagoit julkaisuun. Jos haluat, voit kommentissasi tuoda esiin seuraavia:

  • Kerro oma mielipiteesi julkaisusta
  • Nosta esiin kokemuksia tai faktoja
  • Tägää ihmisiä, joita julkaisu voisi kiinnostaa
  • Liitä linkkejä tai screenshotteja, joista muut lukijat saavat lisätietoja

Uudelleenjako vai kokonaan erillinen, oma postaus?

Vaikka postauksen uudelleenjako onkin helppoa, se ei välttämättä ole kovin tehokasta. Uudelleenjaot saavat nimittäin keskimäärin 10-15% vähemmän näkyvyyttä kuin itsekirjoitetut postaukset. Ellei alkuperäinen postaus ole jo valmiiksi suosittu, jakamisen sijaan postauksesta kannattaa luoda kokonaan uusi julkaisu.

Oman näkökulmasi esiintuominen on aina suositeltua, sillä verkostosi reagoi postaukseen todennäköisesti paremmin, joka taas boostaa postauksesi näkyvyyttä. 


Postausesimerkki_mockup

Tässä esimerkissä yrityksen julkaisu on lisätty henkilökohtaiseen profiiliin jaon sijasta uutena postauksena. Alkuperäiselle postaukselle kertyi näkyvyyttä 525 näyttökertaa, kun henk.koht. postaukselle puolestaan 9760 näyttökertaa.

Linkki löytyy kommenteista

LinkedIn ei lähtökohtaisesti halua ohjata ihmisiä ulos palvelustaan. Keskimäärin postaukset, joissa ei ole linkkiä saavat 6x enemmän näyttöjä kuin linkilliset julkaisut. Linkittömät julkaisut saavat keskimäärin myös 4x enemmän reaktioita ja 18x enemmän kommentteja kuin linkilliset versionsa. Luvut huomioiden on viisasta  harkita linkkien sijaan sisällön julkaisua Linkkariin sellaisenaan – esimerkiksi laadittua  blogipäivitystä  voi hyödyntää LinkedIn-artikkelina. Mikäli haluat silti linkata esimerkiksi kiinnostavaan uutisartikkeliin, kannattaa linkki lisätä julkaisun jälkeen postauksen kommentteihin ja mainita tekstissä, että linkki löytyy sieltä.

Muistilista:

  • Tägää julkaisuun yrityksesi tili sekä mahdollisia kollegoita
  • Lisää linkki kommentteihin ja tekstiin maininta “linkki kommenteissa”
  • Tehosta postauksen näkyvyyttä hashtagien avulla
  • Hyvä kuva kiinnittää huomion ja kannustaa lukemaan.

Yrityksen hyvä näkyvyys on sekä henkilön että työnantajan etu. Jokainen yrityksessä työskentelevä voi helposti omalla panoksellaan tuoda kortensa kekoon.

 

Lisää näkyvyyttä LinkedIn-postauksillesi

Blink_cta_moduuli_background-01

Jenni Kanninen

Asiakkuusjohtaja, jonka sydän sykkii strategiselle suunnittelulle. Innostuu uusista mahdollisuuksista ja kun markkinoinnin toimenpiteiden myötä myyntisuppilossa alkaa tapahtua. Tavoitteet on tehty saavutettaviksi!

Jenni Kanninen

Katso myös