Blogi

Web-analytiikka murroksessa: Google Analytics 4

dataohjautuva markkinointi verkkosivuston kehittäminen digitaalinen markkinointi

Peike Korvenmaa

Googlen odotettu päivitys web-analytiikkaohjelmistoonsa on osittain uhka, mutta enemmän mahdollisuus.

Google Analytics 4 - päivitys webanalytiikkaan

Google Analytics 4 korvaa nykyisen Universal Analyticsin heinäkuussa 2023. Käyttäjien olisikin ollut hyvä päivittää webseurantansa uuteen muotoon kesäkuun 2022 loppuun mennessä, jotta vertailu tämän kesän tuloksiin on vuoden kuluttua mahdollista. Uusi Analytics aloittaa datan keruun nollasta eikä vanha tieto siirry Universalista neloseen. Vanhat luvut ovat saatavilla noin kuuden kuukauden ajan seurannan päättymisestä, ja sen jälkeen ne häviävät. Jos päivitys kuitenkin jäi lomajärjestelyiden jalkoihin, tee se viimeistään nyt!

 

Uhka vai mahdollisuus?

 

GA4 ei ole vain päivitys vanhaan vaan kokonaan uusi tapa kerätä tietoa verkkosivuston tai applikaation käyttäjistä. Datakeruun malli muuttuu eikä kaikkia nykyisiä raportteja ole jatkossa saatavilla. Toki myös yksityisyyden suojaa on parannettu eikä esim ip-osoitteita enää kerätä ollenkaan. Myös anonymisoituun dataan perustuvat yleistävät mallit ovat kehittyneet ja antavat jatkossa parempaa tietoa niistä kävijöistä, joita ei pystytä tunnistamaan.

Tilanne on siis markkinoijan kannalta haastava, mutta ei suinkaan ainoastaan huono. Tämä muutos tuo mahdollisuuden tarkastella omaa analytiikan tilaa ja raportoinnin sisältöjä kriittisesti ja kehittävästi. Monet uudistuneet mittarit tuovat arvokasta tietoa sivuston tai sovelluksen käytöstä ja sisällön toimivuudesta. Uuden mallin mukaiset raportit voivat parhaimmillaan tuoda selkeyttä ja helppoutta webbitapahtumien seurantaan.

 

Mitä muutos tarkoittaa käytännössä?

 

Nykyinen Universal Analytics -näkymä kannustaa uuden GA4-näkymän luomiseen ja itsessään tämä vaihe on yksinkertainen - siitä selviää muutamalla klikkauksella. Kun uusi datastream on luotu, se pitää vielä liittää sivustolle joko skriptinä julkaisujärjestelmän kautta tai, jos yrityksellä on käytössään Googlen Tag Manager, uutena tagina. Tämän lisäyksen jälkeen tieto alkaa virrata, ja tulokset ovat näkyvillä vuorokauden kuluessa.

Linkitykset esimerkiksi Googlen Search Consoleen ja Adsiin ovat myös nopeasti tehtyjä. Näiden liitosten avulla saadaan liikenteen lähteet talteen oikein heti alusta asti, mikä on tietysti markkinoinnille arvokasta tietoa.

Tämän jälkeen alkaakin sitten se isompi mietintä. Mitkä ovat liiketoiminnan kannalta avainasemassa olevat mittarit ja tavoitteet, ja miten niihin päästään? Miten ottaa huomioon myös se osa käyttäjistä, jotka eivät halua itseään seurattavan? Miten tehdä verkkosivukokemuksesta käyttäjälle toimiva ja miellyttävä? Miten nämä kaikki kysymykset kääntyvät konkreettisiksi, analytiikkaan määriteltäviksi sivustotapahtumiksi ja konversiopisteiksi?

 

Työ joka kannattaa ja kehittää liiketoimintaa

 

Monella yrityksellä on epäilemättä edessään iso työ, kun analytiikka täytyy rakentaa alusta asti uudestaan. Me Blinkillä olemme asiakkaidemme tukena ja autamme muutoksessa alusta loppuun. Uskomme vakaasti, että kun työn aloittaa nyt ja jatkaa raportoinnin kehitystä koko loppuvuoden ajan, tuloksena on entistä parempi seuranta - joka palvelee myös liiketoiminnan kehitystä.

Ota meihin yhteyttä tai kysy lisää varaamalla aika kasvujohtaja Piia Holman kalenterista, niin pannaan analytiikka-asiat kuntoon!

 

 

Author avatar
Peike Korvenmaa

Peike yhdistää työssään digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana luovuutta ja dataa sosiaalisen median kuplivaan maailmaan.

Katso myös

AD Markku Starmans on kolmen kulttuurin kasvatti

Lassi Hakkarainen 4 minuuttia luettavaa
Lue

Mitä kasvumarkkinointi on? Pikavoittoja vai pitkän aikavälin kasvua?

Piia Holma 3 minuuttia luettavaa
Lue
Blink - Maria Tulchinskaya

Tarkka ja luova graafisen suunnittelun tekniikkataituri

Terhi Bergius 3 minuuttia luettavaa
Lue
opas_gdd-crop
LATAA OPAS VERKKOSIVUJEN JATKUVASTA KEHITTÄMISESTÄ

Lue kuinka voit kehittää verkkosivujasi jatkuvan kehityksen
Growth Driven Design -mallilla.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma
Kasvujohtaja
piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen
Toimitusjohtaja
antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image