Blogi

Web-analytiikka murroksessa: Yksityisyys ytimessä

dataohjautuva markkinointi verkkosivuston kehittäminen digitaalinen markkinointi

Peike Korvenmaa

Miten koko ajan tiukentuvat datan yksityisyyden suojavaatimukset vaikuttavat markkinoijan mahdollisuuksiin kehittää ja optimoida tekemistä dataan perustuen?

Kukaan tuskin on voinut kulkea internetin valtaväylillä huomaamatta muuttunutta käyttöympäristöä: evästeiden hyväksyntää siellä, rekisteriselostetta täällä ja yksityisyysasetuksia tuolla. Inbound22-tapahtumassa kuulimme suoraan suden suusta, miten Google on omaa toimintaansa kehittänyt ja kehittämässä, ja miten markkinoinnin tekijöiden pitää tähän kehityssuuntaan varautua.

Tieto on arvokasta - sekä yritykselle että asiakkaalle

Iso osa nykypäivän asiakkaista haluaa enemmän yksityisyyttä, ja samaan aikaan ei luota yritysten pitävän tietojaan turvassa ja tallessa. Jopa pelkkä sähköpostiosoite on arvokasta valuuttaa, jota ei jokaiselle pyytäjälle annetakaan. Vastineeksi on saatava sen ladattavan liidimagneetin lisäksi vakuutus siitä, että tietoja käsitellään luotettavasti ja niitä käytetään toimiin, joista asiakas tuntee aidosti hyötyvänsä.

Iso osa nykypäivän markkinoijista haluaa asiakkaistaan enemmän tietoja, ja samaan aikaan saa niitä koko ajan vähemmän: kolmannen osapuolen evästeiden vääjäämätön poistuminen siintää horisontissa, toistaiseksi käytössä olevien evästeiden hyväksynnät laskevat kuin lehmän häntä ja dataan jää koko ajan enemmän aukkoja. Mittaaminen, yleisömääritykset ja ohjelmallisten tarjousten tekeminen vaikeutuu päivä päivältä.

Tarttis tehdä jotain.

Googlen ehdotus tilanteen parantamiseksi koostui kolmesta tekijästä:

  1. Ensimmäisen osapuolen dataan (first-party data) tukeutuminen
  2. Mitattavissa olevan datan entistä tarkempi mittaaminen
  3. Automaatiolla aktivoiminen.

Katsotaanpa tarkemmin.

Ensimmäisen osapuolen data - tieto, jonka asiakas suoraan kertoo

Arvokkain ja todenmukaisin tieto on se tieto, jonka asiakas suoraan kertoo. CRM:ssä oleva tieto, tieto, jonka asiakas itse esim. kirjautumisen/ostoksen yhteydessä antaa, palvelun käytöstä saatava tieto ja niin edelleen. Tämä tieto on tietojen kuningas, joten kohtele sitä vastaavalla kunnioituksella.

Tätä tietoa voi rikastaa Googlen site wide -tagilla esimerkiksi Google Tag Managerin kautta. Samoin HubSpot tarjoaa omaa seurantaansa, joka toimii hyvin yhteen Googlen tuottamien palveluiden kanssa.

Entistä tarkempi mittaaminen

Koska joka tapauksessa osa kävijöistä jättää evästeseurannan hyväksymättä (joidenkin tutkimusten mukaan jopa 76 % kävijöistä ei reagoi evästebanneriin ollenkaan!), dataan jää aukkoja. Näitä aukkoja voi kuitenkin yrittää parhaansa mukaan paikata.

Tietoa kannattaa kerätä useammasta kuin yhdestä lähteestä ja käyttää useampaa eri teknologiaa - näin välttää yhden toimittajan loukkuun jäämisen ja voi sopeutua nopeastikin yllättäviin käänteisiin. Koneoppiminen ja tietomallinnus ovat analytiikassa entistä tärkeämmässä roolissa; mm. Googlen uusi GA4 on vahvasti rakennettu näiden ominaisuuksien päälle.

Lue lisää Google Analytics 4:n käyttöönotosta täältä.

Automaatioilla aktivoiminen

Jos automaatio ei ole markkinoinnilla vielä aktiivisesti käytössä, se lienee pyörinyt puheissa tai vähintään toiveissa. Käyttöönottoa kannattaa pikkuhiljaa alkaa realisoida, sillä kun ensimmäisen osapuolen dataan yhdistetään automaatio, voidaan saada ihmeitä aikaan. Googlen tekemän tutkimuksen mukaan konversioastetta on mahdollista nostaa jopa 27 %, kun tätä tehdään suunnitellusti ja aktiivisesti.

Automaatio on lähes voittamaton työkalu myös olemassa olevien asiakkaiden herättelyyn. Jos edellisestä kontaktista yritykseen on kulunut jo pidempi aika, automaatiolla ja hyvin suunnitelluilla sisällöillä voidaan saada arvokas asiakas tavoitettua ja palautettua aktiiviseksi.

Miltä datan käsittelyn tulevaisuus näyttää?

Ei ole syytä vaipua synkkyyteen, vaikka asiat ovatkin muutoksessa. Tulevaisuudessa datan käsittelyn perusteina ovat suostumus, useasta tietolähteestä yhdistäminen ja tiedon mallintaminen. Jos ja kun hommat ottaa haltuun jo nyt, on mahdollista pokata itselleen toimialan edelläkävijän maine, varmistaa, että kaikki toimii sujuvasti vaikka tilanteet muuttuisivat ja saada hyödyt siitä, että on ensimmäisten joukossa tarttumassa uusiin mahdollisuuksiin.

Blink on asiakkaidensa tukena alati uusiutuvilla analytiikan aalloilla, joten ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika kasvujohtajamme Piia Holman kalenterista. Yhdessä saamme datasi kuntoon!

 

 

Author avatar
Peike Korvenmaa

Peike yhdistää työssään digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana luovuutta ja dataa sosiaalisen median kuplivaan maailmaan.

Katso myös

Web Summit 2022 -tapahtuma kokosi markkinoinnin trendit vuodelle 2023.

Markkinointi vuonna 2023

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue
Web Summit 2022 -tapahtuma tarjosi uusia näkökulmia brändin rakentamiseen.

Menestyvä brändi puhuttelee ihmisiä arvoillaan

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue

Natiivimainonta tuo verkkosivullesi sitoutuneita lukijoita

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue
opas_gdd-crop
LATAA OPAS VERKKOSIVUJEN JATKUVASTA KEHITTÄMISESTÄ

Lue kuinka voit kehittää verkkosivujasi jatkuvan kehityksen
Growth Driven Design -mallilla.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image