BLOGI

Mainostoimiston arki projektiassistentin silmin

Olen viettänyt kesän Blink Helsingillä projektiassistenttina. Tässä kerron kokemuksistani ja mainostoimiston arjesta.

Sissi Lehto | 21.9.2017 | 3 minuuttia luettavaa

Olen Sissi ja olen viettänyt tämän kesän Blink Helsingillä projektiassistenttina. Opiskelen kauppatieteitä viimeistä vuotta Strathclyden yliopistossa Glasgow’ssa, Skotlannissa ja pääaineenani luenkin markkinointia. Ajattelin että voisin kertoa kokemuksistani kuluneelta kesältä, ja kertoa mainostoimiston arjesta, ehkä hieman erilaisesta näkökulmasta!

Mitä tuli tehtyä?

 

Aloitin Blinkillä kesäkuun alussa, ja pääsin saman tien mukaan erilaisiin projekteihin. Minusta tuli osa energistä tiimiä, ja sain tehdä monipuolisesti erilaisia töitä markkinoinnin parissa. Oli mukava huomata kuinka opintoni tukivat töitäni, sillä joskus tuntuu siltä että yliopistossa opittu teoria on kaukana käytännöstä.

Heti aluksi pääsin työskentelemään inbound-markkinoinnin ja markkinoinnin automaation parissa. Opettelin HubSpot-nimisen inbound-markkinointityökalun käyttöä ja opin inbound-tekemisen parhaat käytännöt asiakascasejen kautta. Huomasin kuinka inbound-tekemisessä sisällöllä on keskeinen rooli, ja pääsin seuraamaan kuinka sisältöstrategiaa kannattaa toteuttaa. Kokemuksesta viisastuneena voin nyt vakuuttaa, ettei laadukkaan sisällön merkitystä turhaan hehkuteta, sillä asiakaslähtöinen kiinnostava sisältö on kaikkein tuottavinta. 

Työtehtäväni eivät kuitenkaan rajoittuneet vain inbound-tekemiseen, vaan olivat monipuolisia. Kahteen kuukauteen mahtui paljon käännöstoitä, oikolukemista, askartelua Blinkin kesälahjan parissa ja yhdet mainoskuvauksetkin. Mainoskuvaukset olivat ehdottomasti mieleenpainuva kokemus, ja oli mahtavaa päästä avustamaan kuvauksia paikan päällä. Opin paljon siitä mikä näyttää hyvältä kameran läpi katsottuna, mutta myös siitä mitä onnistuneen kuvauspäivän järjestämiseen vaaditaan. 


Kahden kuukauden aikana tein myös paljon prospektointia, missä kartoitin potentiaalisia asiakkaita, ja sitä kuinka he voisivat hyötyä esimerkiksi markkinoinnin automaatiosta. Tämä opetti minulle paljon potentiaalisten sisältöjen aktivoimisesta ja myös B2B-kontekstista. Erityisen kiitollinen olen siitä että minulle annettiin heti vastuuta ja tein töitä joilla oli oikeasti merkitystä. Työni oli suurimmaksi osaksi itsenäistä, mikä sopi minulle hyvin. Se myös heijasti sitä että tekemiseeni luotettiin.

 

Millaista on mainostoimiston arki? 

 

Blink Helsingillä jokainen viikko alkoi maanantaina palaverilla jossa käytiin läpi kaikki meneillään olevat projektit, uudet projektit ja asiakkuudet sekä alkavan viikon palaverit. Näin koko toimisto oli ajan tasalla siitä mitä kunakin viikkona tapahtui, ja mitä kaikkea kullakin on työpöydällään.

Työssä oli selkeä projekti-orientaatio, ja tämä näkyi myös siinä että jotkut viikot olivat kiireisempiä ja jotkut rauhallisempia. Toimistolla ei koskaan kuitenkaan ollut hiljaista, ja tekemistä riitti aina. Alussa oli melkeinpä vaikea huomata milloin toimistolla oli kiire ja milloin ei, sillä hektisestäkin aikataulusta huolimatta työkaverit olivat hyväntuulisia ja toimistolla vallitsi rento meininki.

Minun työpäiväni alkoivat melkein poikkeuksetta sillä että istuin työpöytäni ääreen kahvikupin kanssa ja luin sähköpostit. Työympäristössä missä vallitsi tekemisen meininki, oli helppo olla tehokas ja saada paljon aikaan työpäivän aikana. 

 

Mitä seuraavaksi?

 

Kaiken kaikkiaan voin sanoa että Blink Helsingillä työskentely on ollut hauskaa ja palkitsevaa. Projektiassistentin työ on opettanut minulle paljon, ja jo pelkästään kuuntelemalla ja katselemalla mitä toimistolla tapahtuu olen oppinut paljon markkinoinnin ja myynnin eri aspekteista ja käytännöistä.

Dynaaminen työympäristö, kannustava ilmapiiri ja mahtavat työkaverit ovat taanneet sen että joka aamu on ollut kiva tulla töihin. Kesä Blinkillä on myös vahvistanut sen, että tulevaisuudessa haluan työskennellä mainonnan ja markkinoinnin parissa. Seuraavaksi suunnitelmissani on kuitenkin jatkaa opintojani vielä maisteritasolla joko Briteissä tai täällä Suomessa!

Nyt minun osaltani kiitos ja kuittaus! Mukavaa syksyä kaikille!


 

 

Sissi Lehto

JAA JULKAISU
   
TUTUSTU INBOUND-MARKKINOINTIIN JA SEN TARJOAMIIN ETUIHIN

Perehdy menetelmään, jonka avulla voit tehostaa yrityksesi markkinointia ja myyntiä nykyaikaisin keinoin.

LUE LISÄÄ►