Hakukoneoptimointi (SEO & GEO eli tekoälyoptimointi)
Asiakkaasi etsivät ratkaisuja hakukoneista juuri nyt. Jos yrityksesi ei nouse hakukoneen kärkeen tai tekoälyvastauksiin oikeilla hauilla, menetät potentiaaliset asiakkaat kilpailijoille. Edes perinteinen hakukoneoptimointi yksin ei enää riitä. Yhdistämällä SEO:n ja GEO:n (eli tekoälyoptimoinnin), varmistat, että yrityksesi sisältö nousee kohdeyleisön silmille.
Blinkin hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa
-
Hakukoneoptimointi varmistaa, että asiakkaasi löytävät yrityksesi kun he etsivät palveluitasi. Se sisältää perinteisen SEO:n (näyt Googlessa), tekoälyoptimoinnin eli GEO:n (näyt AI-vastauksissa), sekä teknisen optimoinnin.
-
Valtaosa asiakkaista ei koskaan klikkaa Googlen ensimmäistä sivua pidemmälle - ja yhä useampi kysyy suoraan tekoälyltä. Jos et näy kärkituloksissa tai AI-suosituksissa, sinua ei löydetä.
-
Teemme sinut löydettäväksi. Aloitamme analysoimalla nykytilanteen ja kilpailijat. Sen jälkeen rakennamme strategian, optimoimme tekniikan, luomme sisällön ja varmistamme näkyvyyden sekä tuloksien mittaamisen.
Mitä hakukoneoptimointi oikeasti tarkoittaa?
Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että yrityksesi näkyy halutuissa hauissa eri hakukoneissa ja tekoälyn alustoilla. Optimoitu sisältö näkyy kärjessä tai lähellä sitä – eikä esimerkiksi jossain sivun viisi hujakoilla. Hakukoneoptimointi elää ja muuttuu koko ajan. Tärkein hakukone on edelleen Google, jonka orgaaniseen näkyvyyteen tähdätään SEO:n avulla. Nyt asiakkaat käyttävät kuitenkin myös muita hakualustoja, kuten tekoälyä ja äänihakuja. Nämä vaativat omanlaista optimointia.
SEO, GEO, AEO ja AIO – mitä eroa?
Rakkalla lapsella on monta nimeä. Niin myös optimmoinnilla. Sisältöä voidaan optimoida eri tarkoitukseen. Nämä yleisimmät hakukoneoptimoinnin termit kannattaa painaa mieleen:
SEO (Search Engine Optimization) on perinteistä hakukoneoptimointia. Se varmistaa, että yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa ensimmäisten joukossa. SEO keskittyy avainsanoihin ja auktoriteetin vahvistamiseen.
GEO (Generative Engine Optimization) on tekoälyoptimointia. Se varmistaa, että sinun yrityksesi mainitaan vastauksessa jonkun kysyessä suosituksia tekoälyltä. GEO on yleistyvä kattotermi kaikkeen tekoälyoptimointiin.
AIO (Artificial Intelligence Optimization) keskittyy siihen, miten tekoälyt lukevat, ymmärtävät ja pisteyttävät sisältöäsi. Se painottuu tekniseen toteutukseen.
AEO (Answer Engine Optimization) tarkoittaa sisällön optimointia suoraan kysymyksien ja vastauksien pohjalta.
Kuulostaako monimutkaiselta? Ei hätää. Me varmistamme, että asiakkaasi löytävät sinut riippumatta siitä, miten he etsivät.
Miksi hakukoneoptimointi on yrityksellesi elintärkeää?
Kaikkihan sen tietävät. Valtaosa ihmisistä ei koskaan selaa Googlen ensimmäistä sivua pidemmälle. Jos sivustosi ei nouse oikealla haulla, yritystäsi ei yksinkertaisesti löydetä. Lähes kaikki verkkokokemukset kun tuppaavat alkavan hakukoneesta.
Suurin osa google-hakujen klikkauksista menee kolmelle ensimmäiselle hakutulokselle. Ensimmäisen sivun viimeinen sija, eli kymmenes sijoitus, saa vain murto-osan huomiosta. Et siis myöskään saa sivustolle orgaanista liikennettä, ellet ole kärkikahinoissa mukana.
Ihmiset käyttävät nyt myös tekoälyjä hakukoneina päivittäin. Jos et näy AI-vastauksissa, orgaaninen näkyvyytesi kärsii.
Hakukoneoptimointi on tärkeä sijoitus
Maksetun mainonnan tuoma liikenne loppuu, kun lopetat maksamisen. Somesta tuleva liikenne taas on algoritmien armoilla. Hakukoneoptimoinnin tulokset kestävät ja kasvavat ajan myötä. Kun pääset Googlen kärkeen ja tekoälysuosituksiin, saat ilmaista, laadukasta liikennettä vuodesta toiseen.
5 merkkiä siitä, että sivustosi tarvitsee myös tekoälyoptimointia
-
Et löydä yritystäsi ChatGPT:n tai Geminin vastauksista kun kysyt toimialaasi liittyviä suosituksia.
-
Orgaaninen liikenne on laskenut merkittävästi viimeisen vuoden aikana ilman selkeää syytä.
-
Sisältösi on kirjoitettu avainsanoille, ei kysymyksille ja vastauksille.
-
E-E-A-T signaalit ovat heikot (kokemus, asiantuntijuus, auktoriteetti, luotettavuus).
-
Äänihakunäkyvyys on olematon.
Näin hoidamme hakukoneoptimoinnin
1. Analysoimme lähtötilanteen
Selvitämme ensin missä olet ja minne pitää päästä. Käytämme mm. hakusanatutkimusta, kilpailija-analyysia, teknistä auditointia sekä AI-näkyvyyttä.
2. Rakennamme toimivan strategian
Ei sokkona ampumista. Teemme selkeän suunnitelman hakukoneoptimoinnille. Kaikkea ei ole syytä optimoida kerralla, vaan priorisointi on myös tässä keskiössä. Jokainen yritys ja verkkosivu on erilainen. Strategia räätälöidään yrityksesi tarpeisiin.
3. Tarkistamme teknisen puolen
Google ja tekoälyt eivät löydä sisältöäsi, jos tekniikka ei toimi. Käymme läpi mikä hidastaa sivustoasi tai mikä häiritsee mobiiliystävällisyyttä.
4. Optimoimme olemassa olevaa ja luomme uutta sisältöä
Sisältö on kuningas, mutta vain jos se vastaa siihen mitä asiakkaat etsivät. Optimoimme vanhaa sisältöä ja tarvittaessa luomme uutta esimerkiksi palvelusivujen, pilarisivujen tai FAQ:n muodossa.
7. Mittaamme ja optimoimme
Hakukoneoptimointi ei ole koskaan valmista. Sen menestystä on myös tärkeää seurata ja tehdä tuloksien perusteella tarvittavia muutoksia. Seuraamme muun muassa google-hakujen sijoituksia, sivuston liikennettä, konversioita sekä AI-näkyvyyttä.
Milloin hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa?
Paras hetki oli eilen, eli toiseksi paras on tänään. Tiedät tarvitsevasi hakukoneoptimointia jos:
- Verkkosivuille tulee liian vähän orgaanista liikennettä
- Kilpailijat näkyvät hauissa, yrityksesi ei
- Maksettu mainonta tuo kaiken liikenteen
- Tekoäly ei tunne yritystäsi
- Yrityksesi ei nouse tärkeissä google-hauissa
Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristani!
Katso myös
-
Brändi ja identiteetti
Brändin rakentaminen ja ylläpitäminen ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia ja liiketoiminnan kasvustrategiaa. -
Mainonta ja markkinointiviestintä
Markkinointiviestintä on yrityksen käyttämä tapa viestiä tuotteistaan tai palveluistaan kohderyhmilleen tehokkaalla tavalla.