Blogi

INBOUND 2021 - Tämän missasit vuoden markkinointitapahtumasta

asiakaskokemus inbound-markkinointi hubspot

Jonna Sulkanen

HubSpotin Inbound-tapahtuma ärjestettiin tänä vuonna 12.-14.10.2021. Nappaa tästä yhteenvetona Inboudin tärkeimmät pointit ja tiedotukset!

Kolmipäiväinen inbound-markkinoinnin supertapahtuma järjestettiin tänä vuonna 12.-14.10.2021. Tapahtuma oli kokonaan virtuaalinen, mikä antoi markkinoinnin ammatilaisille ympäri maailman mahdollisuuden päästä kuulemaan esityksiä alan polttavimmista aiheista näin koronan keikkuvassa jälkiaallossa. Myös osallistujien keskinäinen keskustelu ja verkostoituminen kävi kuumana tarkoitukseen luodulla uniikilla alustalla.

 

#INBOUND2021 yhdisti markkinoijat yhteen

Tapahtuman interaktiivisuuteen oli satsattu toden teolla. Heti rekisteröitymisen yhteydessä sai luoda oman avatarin, joka seikkaili virtuaalisella tapahtuma-alustalla sponsorin teltalta toiselle. Teknisiltä virheiltä ei kaikissa sessioissa vältytty, mutta virtuaalitapahtuman ehdottomana plussana oli esitysten yhteydessä oleva Q&A sivu, joka antoi loistavan mahdollisuuden saada ammattilaiselta vastauksen omiin kysymyksiin.

Vaikka inspiroivia puheenvuoroja oli muun muassa sellaisilla suurilla nimillä kuin Oprah Winfrey, Spike Lee ja Hasan Minhaj, kaikista tärkeimmät ja vaikuttavimmat puheenvuorot tulivat lukuisilta eri markkinoinnin ammattilaisilta.

 

Mikä on uutta markkinoinnissa? Näistä aiheista puhuttiin

Tapahtuman aikataulutus oli jaettu teemoittain markkinoinnin, myynnin, asiakastarinoiden, RevOpsin ja Hubspot Academyn kesken. Vaikka jotkin aiheet liippasivat aika läheltä toisiaan, sai jokaisesta esityksestä ja uudesta ruudun takana puhuvasta ammattilaisesta jotakin irti.

Nappaa tästä rusinat pullasta ja tiedät taas millä trendeillä porskuttaa ensi vuoden Inboudia kohti!

 

1 Hubspot - Tuoteuudistuksia ja asiakaskeskeisyyttä

Koska koko tapahtuma on HubSpotin järjestämä ja houstaama, sai yrityksen sessio ymmärrettävästi parhaimman paikan parrasvaloissa. HubSpot käytti kaikista tärkeimmän puheenvuoronsa puhumalla asiakaskokemuksen tärkeydestä. CTO Dharmesh Shah esitteli tarinan kautta miten tulevaisuudessa kaiken ykkönen on asiakas. Asiakaslähtöisyys ja käyttäjän huomioiminen kaikissa digitaalisen markkinoinnin sopukoissa oli myös yksi koko tapahtuman kantavia teemoja.

Kaikista kuumin peruna HubSpotin sessiossa oli tuoteuudistuksien julkaisu, jota katsojat odottivat sormet syyhyten ruutujensa äärellä, eikä heidän tarvinnut pettyä. Lue täältä lisää HubSpotin tulevista 2021 tuoteuudistuksista! >>

 

2 SEO - Mikä on hakukoneoptimoinnin tulevaisuus?

Hakukoneoptimoinnista saatiin nauttia useamman eri session verran. Heti tapahtuman alkupäässä kuultiin Googlen hiljaa etenevästä linjasta kuopata yksittäiset hakusanat ja keskittyä asiakaskeskeisiin, kokonaisuuksia käsittelevään hakuihin. Lue lisää avainsanojen hitaasta kuolemasta ja uudesta tavasta tehdä SEO-työtä täältä >>

SEO:n puolelta kuultiin myös Google Ads -vinkkejä, sekä kattava esimerkki linkkien rakentamisesta (link building) Monday.comin konkareilta. Viimeiseen tapahtumapäivään säästetty tarkoituspohjaisen (purpose-driven) SEO:n esitys herätti hienosti ajattelemaan miten tulevaisuudessa hakukoneoptimoinnista voisi saada vielä enemmän irti.

 

3 Sähköpostimarkkinointi - Mikä toimii ja mikä ei?

Sähköpostimarkkinoinnin maailmassa pysyttiin lähellä jokaiselle tuttuja aiheita, kuten kumpi on tärkeämpi, otsikko vai sisältö, sekä mitkä temput toimivat sähköposteissa juuri nyt. Viimeisimpään kysymykseen keskittyneestä sessiosta teimme teille koosteen. Käy tsekkaamassa sähköpostimyytit täältä! >>

Yksi tapahtuman fiksuista päätöksistä olivat AMA-sessiot, joissa vastattiin niin moneen katsojan kysymykseen tietystä aiheesta kuin vain aikataulun sisällä ehdittiin. Sähköpostimarkkinoinnin puolelta kysymyksiin oli vastaamassa tapahtuman kolmantena päivänä Barnett Strategies -yrityksen perustaja.

 

4 Sosiaalinen media - LinkedIn väitteli itsekseen

Yksi tapahtuman virallisista sponsoreista oli LinkedIn, jonka vuoksi heiltä saatiin kuulla syvällisempääkin keskustelua väittelyn muodossa perinteisen ja rohkeamman markkinoinnin eroista.

Toinen väittely koski aihetta LinkedIn Ads vs. Linkedin Organic, jossa kaksi osapuolta pyrkivät vastaamaan kysymykseen; onko maksettu LinkedIn-mainonta oikeasti kaikille? Muiden sosiaalisen median alustojen, kuten Facebookin ja Instagramin osalta, agendan sessiot jäivät uupumaan, ja niitä sivuttiin lähinnä muiden aiheiden yhteydessä. 

 

5 Video vs. podcast - Vai molemmat?

Sisällöntuotannon uusi aikakausi sai tilaa tapahtuman aikataulussa useamman esityksen verran. Asiantuntijoiden mielestä oli selvää, ettei pelkkä teksti enää riitä, vaan uudesta paalupaikasta sisältökisassa kilpailevat videot ja podcastit. Näiden kahden toimivuudesta myös väiteltiin. Sekä voimakas ja visuaalinen video, että kustannustehokas ja suosittu podcast saivat hyviä pointteja sisältöformaattiensa taakse. Videon jatkuvan suosion nousuun vastattiin agendassa myös esityksillä formaatin käytöstä myynnin maksimoimisessa, sekä itse videoiden teosta.

 

6 Myynnin ja markkinoinnin tulevaisuus

Tämän vuoden Inbound-tapahtumassa myynnin polttavimmat puheenaiheet liittyivät sisällön parempaan hyödyntämiseen ja tuottamiseen. Myös myyvän tekstin pitää olla kerronnallista ja tarinan kautta kulkevaa. Yksi esitys keskittyi kokonaan metaforien käyttöön myyntipuheiden luomisessa.

Skaalautumisen ja referenssien hyödyntämisen lisäksi paljon puhetta saivat aikaan myös esitykset tämän päivän myynnin trendeistä ja tulevaisuudesta. Miltä tulevaisuuden myynti ja ostaminen tulee näyttämään? Lue täältä miten ostaminen muuttuu, ja miten siihen pitäisi markkinoinnin ja myynnin osalta varautua >>

 

Oletko valmiina inbound-markkinoinnin tulevaisuuteen?

INBOUND 2021 tarjosi osallistujille kattavan ja onnistuneen kokemuksen markkinoinnin maailmaan. Virtuaalisen tapahtuman etuja olivat ehdottomasti uudelleen katsottavat on-demand esitykset, sekä koko interaktiivisuuden helppous. Tapahtuma-alusta piti osallistujista huolta muistutusten ja suositusten muodossa, ja taukojakin kehotettiin aina välillä ruutujen äärestä pitämään.

Olit sitten vasta-aloittelija tai markkinoinnin kokenein konkari, esityksistä löytyi jokaiselle jotakin. Alan asiantuntijat eivät pettäneet aiheilla, eivätkä muut osallistujat kommenteilla. Markkinoinnin tulevaisuudesta maalattiin hyvin asiakaslähtöistä kuvaa, johon jokaisen on hyvä alkaa suunnata paukkuja myös täällä Atlantin toisella puolella. Digitaalinen maailma ei odota, ei hidasta, eikä ainakaan aio jäädä paikalleen.

 

Uhkaako markkinointisi jäädä jälkeen? Varaa aika toimarin kalenterista ja vedämme sinut ylös juoksuhiekasta.

 

 

Author avatar
Jonna Sulkanen

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, jonka sydän sykkii hyvälle sisällölle.

Katso myös

Verkkosivusto kerralla kuntoon vai kunnolla alkuun?

Antti Tolonen 6 minuuttia luettavaa
Lue

Kumpi kannattaa: in-house vai ulkoinen markkinointi?

Asiantuntijat keskustelevat 9 minuuttia luettavaa
Lue
Markkinointibudjetti - neljä vinkkiä

Vinkit markkinointibudjetin laadun tarkistamiseen

Terhi Bergius 5 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma
Kasvujohtaja
piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen
Toimitusjohtaja
antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image