Ohita navigaatio

Mitä voimme oppia arvostetuimmilta brändeiltä?

arvostetuimmat-brandit-kuvitus_hero

Vuoden 2023 arvostetuimmat brändit julkistettiin Alma Median Brand Talk-tilaisuudessa. Taloustutkimuksen vuosittainen tutkimus nosti vanhoja tuttuja listan kärkeen, mutta myös muutaman uuden haastajan kärkikymmenikköön

Arvostetuimmat brändit top 10 vuonna 2023: 

  1. Fiskars
  2. Abloy
  3. Yle Areena
  4. Arabia
  5. Hyvää Suomesta -merkki
  6. S-Etukortti 
  7. Prisma 
  8. Joutsenmerkki
  9. Iittala
  10. SINI

Arvostetuimpia brändejä yhdistää kotimaisuus. Kärkikymmenikköön nousivat uusina S-Etukortti, Prisma sekä Iiittala. Vahva ja pitkäjänteisesti rakennettu brändi korostuu haastavana aikana. 374-vuotias Fiskars on pitänyt listan kärkisijaa viisi vuotta peräkkäin.

Viime vuoden tapahtumassa korostui erityisesti brändien vastuullisuus.

Mitä yhteistä S-etukortin ja Kokkikartanon vahvoilla brändeillä on?

Arvostettujen brändien julkistustilaisuudessa oli kaksi puheenvuoroa, jossa esiteltiin S-etukortin ja Kokkikartanon tarinat. Kummassakin puheenvuorossa korostui sekä pitkäjänteinen työ brändin rakentamisessa että asiakasymmärryksen tärkeä rooli. S-ryhmä panostaa vahvasti kehitykseen asiakasymmärryksessä. Tieto saadaan dataa tutkimalla ja tekemällä nopeita kokeiluja. Myös Kokkikartano panostaa asiakkaiden kuunteluun ja asiakaspalautteisiin. Jokaiseen asiakaspalautteeseen vastataan yksilöllisesti. 

Toinen yhdistävä tekijä on innostunut henkilökunta. Kun saat innostettua henkilökuntasi brändistäsi, visiostasi ja markkinointikampanjoista, niin olet oikeilla jäljillä. Tästä hyvänä esimerkkinä on S-ryhmän Tilipäivä -kampanja, joka innoittaa S-ryhmäläisiä pukeutumaan vihreään joka kuun 10. päivä. Kokkikartanon markkinoinnissa sekä henkilökunnassa näkyy umpirehellinen suorapuheisuus ja ylpeys omia tuotteita kohtaan.

Arvot vaikuttavat brändin arvostukseen 

Arvot ja arvostus, jo sanat ovat lähellä toisiaan. Arvot ovat välttämätön osa brändin rakennusta. Arvot ohjaavat ihmisten käytöstä, paljastavat motiivit ja tavoitteet käytöksen taustalla. Arvoihin perustuvat valinnat ovat täynnä tunnetta ja sitoutumista. Kompastuskivi tässä on, että arvojen on oltava aitoja. Mitä aitoudella tarkoitetaan? Brändin arvot tulee olla sellaisia, että jokainen työntekijä seisoo niiden takana ja asiakkaat ovat vakuuttuneita, että brändi toimii arvojensa mukaan. 

Arvojen liittäminen brändiin on suuri mahdollisuus, miltei menestyksen ehto. Mutta arvot eivät voi olla sanahelinää, vaan aitoon tekemiseen perustuvia. Arvopohjainen markkinointi luo parhaimmillaan vahvaa yhteisöä ja pitkäaikaista menestystä.

Brändin rakennus lähtee arvojen määrittelystä.

Kolme oppia Suomen arvostetuimmilta brändeiltä 

Brändinrakennus on pitkäjänteistä ja tavoitteellista työtä. Arvostettu brändi ei rakennu yhdessä yössä, vaan on monien harkittujen tekojen summa. Arvostettu brändi saa polttoainetta innostuneesta ja sitoutuneesta henkilökunnasta. Kun henkilökuntasi innostuu brändistäsi, sen arvoista ja markkinointitoimenpiteistä, niin saat helposti myös asiakkaat brändisi kannattajajoukkoon.

Kun henkilökunta on innoissaan, niin on aika valloittaa asiakkaat. Panosta asiakasymmärrykseen ja asiakaspalautteisiin. Ymmärrä miksi asiakkaasi ostavat ja mitkä heidän arvonsa ovat. Käytä näitä tietoja brändin kehittämiseen ja olet hyvällä matkalla kohti arvostetun brändin rakentamista.

Tarvittaessa me autamme kehittämään brändiäsi.

Anniina Leikas

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka innostuu tunteita herättävästä markkinoinnista.

Anniina Leikas

Katso myös