Ohita navigaatio

Mikä on hyvä ROI? Jos voisit ostaa 1 eurolla 80 euroa, ostaisitko?

Blink_ROI_kuvitus

Facebook on aliarvostettu media. Sitä pidetään usein nuorten mediana, jonka pääsisältöä ovat kissavideot. Samalla unohdetaan sen mahdollisuudet tavoittaa halutut ihmisryhmät poikkeuksellisen kustannustehokkaasti. Lue miten Facebookin avulla voidaan tuottaa erinomaisia tuloksia.

Facebook (FB) on aliarvostettu media. Sitä pidetään usein nuorten mediana, jonka pääsisältöä ovat kissavideot. Samalla unohdetaan sen mahdollisuudet tavoittaa halutut ihmisryhmät poikkeuksellisen kustannustehokkaasti. On syytä muistaa, että FB:n käyttäjämäärät ovat edelleen kasvussa, vajaan 3 % vuosivauhtia. Kasvu tulee nimenomaan aikuisten ikäryhmistä. Samalla alle 18-vuotiaiden osuus pienenee. Osin siksi, että nuoret eivät halua hengata samassa paikassa vanhempiensa kanssa. Osin siksi, että muutakin on tarjolla. 

Vaikka nopeasti kasvavista Whatsappista, Instasta ja Snapistä kohkataan enemmän, on huomattava, että FB on edelleen suurin sosiaalinen media ja sitä käytetään eniten (sekä ajallisesti että useuden suhteen). Huomionarvoista on sekin, että yli puolet käyttäjistä on aikuisia naisia. Siis se sama  ostopäättäjäryhmä, jonka perässä suurin osa kaikista mainostajista on. Aliarvostus tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että rahalle saa verraten paljon vastinetta. FB mediana on toistaiseksi vielä edullinen, mikä on jokaiselle mainostajalle suuri mahdollisuus.*

Mikä on hyvä ROI?

Parhaimmillaan FB mahdollistaa huikeita panos-tuotos-suhteita. Se mikä on hyvä ROI (Return-on-Investment), riippuu toki monesta asiasta. Hyvänä tasona voidaan yleisesti kuitenkin pitää tilannetta, jossa jokainen sijoitettu euro tuottaa 5 euroa.**

Kun ostajapersoonat ja heidän käyttäytymistaipumuksensa tunnetaan syvällisemmin, on mahdollista päästä vielä parempiin tuloksiin. Kuten meille kävi Portus-keississä, kun autoimme asiakastamme Westprota myymään arvoasuntoja merenrantaan rakennettavasta uudiskohteesta.***

Westpro investoi FB-tekemiseen maltilliset 9 000 € puolen vuoden aikajaksolla. Summa piti sisällään sekä mediakulun että meidän palkkiomme (FB-tekemisen osalta). Facebookista ohjattiin Westpron verkkopalveluun, joka on viritetty konvertoimaan kävijöistä liidejä ja hoivaamaan liideistä edelleen diilejä.  Puolen vuoden aikana FB:n kohdennetun mainonnan kautta saatiin XXX liidiä (sorry nuo XXX:t, mutta tarkat luvut ovat luottamuksellista tietoa), joista XX kvalifioitui ns. MQL:ksi (Marketing Qualified Lead), joista lopulta saatiin x varauspyyntöä. Noista varauspyynnöistä on tähän hetkeen mennessä syntynyt kauppaa  725 000 € edestä. Jokaisesta investoidusta eurosta on saatu yli 80 € takaisin.

Jäljellä olevien (FB:n edellä mainitun kohdennetun mainonnan kautta tulleiden) varauspyyntöjen osalta potentiaalista kauppaa on putkessa vielä 2 000 000 €:n edestä. FB:iin investoitu 9000 € on tuottanut toteutunutta ja potentiaalista kauppaa yhteensä 2 750 000 €. Se toteutuvatko kaikki varaukset kaupoiksi ei ole tietenkään varmaa. On kuitenkin realistista arvioida, että vähintään puolet tuosta 2 000 000 €:n potentiaalista toteutuu. Näin kauppaa olisi syntynyt yhteensä 1 725 000 €. Jokaisella maksetulla eurolla olisi saatu 191,67 €. Jos kaikki varaukset realisoituvat kaupaksi, on jokaisella maksetulla eurolla saatu 302,78€.

Ja vaikkei noista varauksista jostain syystä syntyisi kauppoja, on investoinnin toteutunut tuotto ollut jo tähän mennessä yli 80-kertainen, kuten edellä todettiin. Sitä voi pitää erinomaisena ROI:na. Pitää huomioida, että samalla ajanjaksolla ajettiin sekä taktista että bränditason mainontaa myös muissa medioissa. Nämä toimenpiteet eittämättä vaikuttivat tunnettuuden ja preferenssin kehittymiseen. Ja toki kauppaa tehtiin muidenkin kanavien kautta.  Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että taktisen FB-tekemisen kautta mielikuva ja mielenkiinto pystyttiin klousaamaan poikkeuksellisen tehokkaasti kaupoiksi.

Kuten asiakkaamme, Westpron myynnistä ja markkinoinnista vastaava Suvi Lukjanov totesi:

"Tässä tulee monenlaisia yllätyksiä vastaan. Esimerkiksi oletimme kaikki, että RTB toimisi tässä keississä tehokkaasti. Toisin kuitenkin kävi. Emme myöskään osanneet odottaa, että taktinen FB-tekeminen olisi näin uskomattoman tehokasta."

Ja jatkaa: "Ylipäänsä se, että meillä on HubSpotin myötä reaaliaikainen näkymä siihen, mistä saadaan minkäkinlaisia liidejä ja mihin hintaan, on muuttanut meidän markkinointia ja myyntiä merkittävästi tehokkaammaksi. Ja mikä hienointa, homma kehittyy kaiken aikaa tehokkaammaksi."

Lisää Westpro-yhteistyöstämme:

https://www.blinkhelsinki.fi/blogi/westpro-paasi-ennatystuloksiin-uudistamalla-myynti-ja-markkinointimallinsa

LÄHTEET:

* https://www.statista.com/statistics/568778/forecast-of-facebook-user-numbers-in-finland/

https://corporate.dna.fi/documents/94506/930199/DNA+Digitutkimus+2017_raportti+medialle_somebarometri.pdf/c903996e-d8c4-39dd-8ecd-75c5e50ee485

** https://www.webstrategiesinc.com/blog/what-is-a-good-marketing-roi

*** www.westpro.fi/portus

Antti Tolonen

Antti on Blink Helsingin toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yritysten markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Antti auttaa yrityksiä luomaan dataohjattavia markkinoinnin, myynnin ja kasvun malleja.

Antti Tolonen

Katso myös