BLOGI

Kiinnostu asioista, joista et ole kiinnostunut.

Haastattelussa sisältövelho Timo Vennonen.

Virpi Nummela | 1.11.2019 | 4 minuuttia luettavaa

Kuukauden blinkiläinen on laulava ja pyöräilevä sisältövelho tai voisinkohan sanoa sisältösensei Timo. Timo on veikeä kaveri ja saa ympärillä oleville ihmisille lähes poikkeuksetta hymyn huulille. Nytkin nauru raikaa toimistomme peräkammarissa ennen kuin olemme ehtineet edes aloittaa haastattelua. Timon kanssa voisi jutella 24/7, koska syvällistä tietämystä ja näkökulmaa löytyy asiasta kuin asiasta.

Milloin päätit, että haluat tehdä luovaa työtä sisältöjen parissa?

Olen tullut alalle vuonna -97. Ei minusta alunperin pitänyt tulla sisällöntuottajaa, sillä olen valmistunut luokanopettajaksi. Tein open töitä kolme vuotta, jonka jälkeen totesin etteivät suuret lapsilaumat olleet juttuni. 

(haastattelijan huomio) Nyt kun katson Timoa niin hänhän näyttääkin aivan opelta ja puheessa on opettajamaisen ymmärtävä ja lempeä sävy. 

Kuvaile, mikä työssäsi on parasta?

Kun asiakkaalta saadusta tietovyörystä oivaltaa jotain, mitä asiakas ei ole itse nähnyt – jotain sellaista, jolla on merkitystä asiakkaalle ja heidän asiakkailleen. Hauskaa on myös se, että tässä saa perehtyä syvällisesti eri asioihin ja aloihin. Lisäksi on hienoa saada tehtyä tiimin kanssa jotain sellaista, jota ei yksin olisi saanut aikaiseksi. Tiimityön voima saa välillä ihmeitä aikaiseksi.

Millainen on täyden kympin sisällöntuottaja?

Sisällöntuottajan pitää pystyä hyppäämään mihin tahansa tilanteeseen. 

Kävin kerran luennoimassa graafikko-opiskelijoille copywriterin työstä ja kiteytin ajatukseni lauseeseen “pitää kiinnostua asioista, joista ei ole kiinnostunut”. Vaikka se oli suunnattu tuleville huippugraafikoille, sopii se minusta kaikille tämän alan tekijöille. 

Aivan uusia maailmoja avautuu kun suhtautuu vastaan tuleviin, arkielämän kannalta kenties hieman kaukaisiin tuotteisiin ja palveluihin ennakkoluulottomasti. Yhtäkkiä rautanaula voikin olla se maailman mielenkiintoisin tuote.

Sisällöntuottajalla pitää olla vastaanottajaa puhuttelevan sisällön tekemisen lisäksi myös kyky ymmärtää toimeksiantojen strategiaa ja analyytiikkaa. Pitää pystyä syventymään myös niihin ei niin luoviin asioihin.

Miten sisällöntuottajan työssä kehittyy parhaiten muutenkin kuin itse työtä tekemällä? 

Olen kiinnostunut historiasta ja seuraan tiiviisti maailman uutisia. Hyvä yleissivistys on tämän työn perusta. Seuraan aikaani, mutta en liidä trendien tai pintapöhinän perässä. En ajattele automaattisesti, että kaikki mikä on uutta on aina parempaa. Välillä toki näin on.

Miten pääsee parhaaseen flow-tilaan työssäsi?

Jaa-a. Melko paljon tämä työ on perspiraatiota ja puserrusta. Mutta joskus kyllä ajatus ja kursori juoksee. Flow tulee jos on tullakseen, mutta sitä odottamalla saattaa tulla aika pitkäksi ja työt jäädä tekemättä. 

Usein toimii vanha kikka eli yön yli nukkuminen. Nukkuessa alitajunta tekee töitä ja aamulla saattaa joku eilen tuskastuttanut juttu selvitä kuin itsestään. 

Monesti auttaa työn aloittaminen vaikka väkisin. Hommat starttaavat vaihtamalla ajatuksia työkavereiden kanssa tai raapustamalla muistikirjaan tajunnanvirtaa. Pikku hiljaa sumusta löytyy laiva tai tunnelista vastaan tulevan junan valot. 

Olen kuullut sun laulavan usein toimistolla. Mikä on sun lempibiisi?

Beatlesin Come Together. Olen kerran eksynyt karaokeen ja lauloin sen siellä. Elämäni pisimmät 4 minuuttia 18 sekuntia.  

Mitä muita taitoja sulla on?

Osaan ajaa pyörällä ja ajelen siksi paljon. Pannuttaakin osaan, erityisesti talven ensi liukkailla. Viime aikoina olen harjoitellut toimistolla hula-vanteen pyöritystä. 

Missä näet itsesi kymmenen vuoden päässä? 

Purjehtimassa kohti auringonlaskua. Go west, young man. 

Olet varsin veikeä tyyppi. Mikä saa hymyn sun huulille?

Mukavat ja leppoisat ihmiset ympärilläni. Aina en kuitenkaan kaipaa muiden seuraa. Viihdyn omissa oloissani ihan hyvin erityisesti vapaa-ajalla. 

Vinkit lukijoille, kuinka selvitä syksyn ja talven kaamoksesta.

Kannattaa ajatella tätä vuoden parhaana aikana, koska kevät ja kesä hujahtaa aina niin nopeasti ohi. Sen jälkeen aina miettii, ettei ehtinyt tekemään sitä ja tätä. Kaamoksen hämärässä on mukava tietää, että pian ollaan menossa kohti valoa ja ensi kesänä kaikki on jälleen mahdollista. Ja onhan talvessa omat puolensa, esimerkiksi Helsingin loskaa ei voi muualla kokea.

Virpi Nummela

Projektipäällikkö, jolla on todellista paloa markkinointi- ja mainosalaa kohtaan. Ajatus "tee asioita tunteella tai älä tee ollenkaan" osuu ja uppoaa.

JAA JULKAISU
 
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►