BLOGI

Inbound-markkinoinnin työkalut - millä sitä tehdään?

Inbound-markkinoinnin työkaluilla luodaan liikennettä ja liidejä sekä hoivataan liidejä kohti ostopäätöstä. Tässä HubSpotin työkalut tiivistetysti!

Kimmo Saarinen | 17.10.2017

Inbound-markkinointia voi tarkastella kolmesta eri näkökulmasta: filosofiana (miksi?), metodologiana (miten?) ja työkaluina (mitä?). Työkalujen tehtävänä on luoda yritykselle liikennettä ja liidejä sekä viedä liidejä kohti ostopäätöstä. Tässä tiivistettynä inbound-markkinoinnin tärkeimmät työkalut HubSpotissa.

BLOGI
Bloggaus on tehokas keino orgaanisen liikenteen luomiseen. HubSpotin blogityökalun avulla sisältöjen julkaisu on nopeaa ja helppoa. Lisäksi se antaa hyödyllisiä vinkkejä ja muistutuksia hakukoneoptimointia varten. Julkaisut lähtevät automaattisesti blogin tilaajille ja halutessaan ne voi julkaista automaattisesti myös SoMe-kanavissa.
SEO
HubSpotilla on tehokas hakukoneoptimoinnin työkalu, minkä avulla pystyy seuraamaan mm. hakusanojen sijoituksia Googlessa, vertailemaan suoritusta kilpailijoihin ja löytämään uusia mahdollisuuksia hyvistä hakusanoista. Lisäksi se on integroitu osaksi sisältötyökaluja, minkä ansiosta käyttäjällä on koko ajan sisältöjä luodessaan muistilista SEO:oon.
SOME
SoMe-työkalun avulla sisällön julkaisu eri kanaviin käy ajastetusti ja keskitetysti yhdestä paikasta. Twitter-seurannan avulla voi esimerkiksi monitoroida asiakkaiden keskusteluja ja osallistua niihin ajallaan. Postausten tulokset näkyvät suoraan työkalussa, mikä auttaa optimoimaan viestejä ja sisältöaiheita kohderyhmiä paremmin palveleviksi.
SIVUSTO
HubSpotin sivustotyökalu on suunniteltu käyttäjille, jotka eivät koodaa työkseen. Työkalun avulla pystyy luomaan personoituja "älykkäitä" sisältöjä näytettäväksi esim. liideille ja asiakkaille. Lisäksi voi olla varma siitä, että sivusto toimii nopeammin kuin suurin osa muiden alustojen sivustoista, se on turvallinen ja optimoitu eri laitteille.
LASKEUTUMISSIVUT
Laskeutumissivujen tehtävänä on luoda liidejä verkkosivukävijöistä. Sisältöjä voi näyttää eri käyttäjille esim. käyttäjän päätelaitteen tai ostoprosessin vaiheen mukaan. A/B-testaus ja laskeutumissivujen analytiikka auttavat kehittämään sivujen konversioita.
LOMAKKEET
Lomakkeet keräävät käyttäjäjien tiedot laskeutumissivulla HubSpotin tietokantaan. Lomakkeet on tehty helpoiksi asiakkaille täyttää: kerran täytettyään HubSpot muistaa tiedot, jolloin seuraavan täyttö tapahtuu käden käänteessä. Jonotettujen kysymysten avulla asiakkaan tietoja voidaan kerätä osissa (progressiivinen profilointi), jolloin konversiot pysyvät hyvinä samalla kun asiakkaasta saadaan enemmän tärkeää tietoa.
LIIDIEN HALLINTA
HubSpotin kontaktitietokannassa on tiedot liideistä ja asiakkaista. Kontaktien segmentointi onnistuu helposti päivittyvien smart-listojen avulla minkä vain järjestelmässä olevan tiedon perusteella. Liidinäkymästä näkee koko asiakkaan markkinoinnin ja myynnin historian näppärästi yhdellä aikajanalla.
LIIDIEN PISTEYTYS
Liidien pisteytys tarkoittaa kontaktien arvottamista esim. heidän antamien tietojen, yrityksen taustatietojen ja sivustokäyttäytymisen avulla. Liidien pisteytyksellä voidaan erottaa lämpimät liidit haaleista, jolloin myynti pystyy käyttämään aikansa tehokkaammin oikeisiin potentiaaleihin eikä renkaanpotkijoihin.
SÄHKÖPOSTIT
HubSpotin sähköpostityökalulla sähköpostien luominen on helppoa, eikä vaadi koodausosaamista päivittäisessä työssä. Viestit pystyy testaamaan eri selaimilla ja päätelaitteilla. Sähköpostit saa personoitua esimerkiksi liidin ostovaiheen tai muun räätälöidyn kriteerin perusteella. A/B-testauksen avulla voi optimoida viestien tuloksia isoilla lähetysmäärillä.
TYÖNKULUT
Työnkulut (workflows) on työkalu, jolla voi luoda automatisoituja hoitomalleja ostoprosessin eri vaiheisiin. Työkalun visuaalisuuden ansiosta polkujen hahmottaminen on helppoa. Automaatiot eivät rajoitu pelkästään asiakasviestien lähettämiseen vaan lukuisiin muihin mahdollisuuksiin kuten kontaktien merkintöihin, diilien luomiseen ja sisäiseen viestintään.
ANALYTIIKKA
HubSpotin analytiikkatyökalun avulla pystyy analysoimaan koko myyntisuppiloa kävijöistä klousattuihin kauppoihin. Tämä auttaa ymmärtämään mm. asiakkaiden ostoprosessia, markkinoinnin tuottavimpia toimenpiteitä ja myynnin tehokkuutta. Sivuston toimivuudesta saa yksityishkohtaista analytiikkaa, mikä auttaa sen optimoinnissa.
CRM
HubSpotin CRM on tehty erittäin helppokäyttöiseksi, jotta myyjät voivat käyttää ajan varsinaiseen myyntityöhön. Sähköposti-integraation avulla viestit saa tallentumaan automaattisesti kontaktin alle CRM:ään ja tietoa sähköpostin avauksista ja klikkauksista voi hyödyntää myyntityössä. Lisäksi järjestelmä hakee automaattisesti taustatietoja yrityksestä ja henkilöstä.
 


Kimmo Saarinen

Kimmo on analyyttinen ja tavoitekeskeinen strateginen suunnittelija. Hänen erikoisalaansa ovat inbound-markkinointi, markkinoinnin automaatio sekä tulosten mittaaminen ja analysointi.

JAA JULKAISU
   
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►