Blogi

Vuoden 2023 voittava pelikirja [ 2 tärkeintä asiaa kestävän markkinointi- ja myyntimallin rakentamiseksi ]

markkinoinnin automaatio hubspot brändin rakentaminen asiakkuudenhallinta CRM digitaalinen markkinointi brändi

Antti Tolonen

Vuoden 2023 voittava myynnin ja markkinoinnin malli ei ole taaskaan yksittäinen taikatemppu, vaan systemaattinen malli, jossa brändin merkityksellisyys ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminen ovat avainroolissa.

Markkinointi ja myynti vuonna 2023

Mikä on vuoden 2023 erikoistemppu, jolla tyhjennetään pajatso? Onko se uusi Tiktok-tanssi, pörröinen pentulive vai joku täysin uusi gadget, joka poistaa tahrat ja putsaa lian markkinoinnin ja myynniin vauhtipyörästä.

 

No eihän sellaista ole. Kestävään markkinoinnin ja myynnin malliin ei valitettavasti ole tarjolla yksittäistä taikatemppua, jota ratkaisisi kaikki haasteet kerralla ja säästäisi sinut työnteolta.

Salaisuus on se, että salaisuutta ei ole. Kyse on staminasta ja struktuurista ihan samaan tapaan kuin urheilussakin. Et pysty huijaamaan kroppaasi suoriutumaan kilpailijoitasi paremmin, vaikka ostaisitkin salijäsenyyden, thigh-masterin tai uutuusproteiinipirtelön.

 

____

Poiminta: HS

Vuodenvaihde aktivoi ihmisiä kuntosalille niin liikuntaetujen kuin uudenvuodenlupausten vuoksi. Noin kolmasosa jättää uuden harrastuksen jo helmikuussa.

Lähde: https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000009304919.html

____

 

Ilman työtä, tahtoa ja kurinalaisuutta asiat eivät muutu. Ei ole oikoteitä, mutta on kuitenkin parempia ja huonompia tapoja kehittää suorituskykyä. Ja tässä tärkeää on tunnistaa se, mikä on olennaista.

 

Tässä kaksi vinkkiä kestävän markkinointi- ja myyntimallin rakentamiseksi:

 

 

1. OLE MERKITYKSELLINEN

 

Älä kuse pumpuliin. Mukaraju temppu tai kannanotto niin, että kukaan ei sitä huomaa, on kuin se filosofien pohtima puu, joka kaatuu, kun kukaan ei ollut sitä näkemässä. Jää kaikille epäselväksi, onko sitä koskaan ollut olemassakaan.

Jos et ole merkityksellinen ja relevantti, olet parhaimmillaankin vain meteliä. Pidä siis huolta brändistäsi. Varmista, että se merkitsee jotain niille, joille sen kuuluu merkitä jotain. Jaksa aina uudelleen painia se pitkä ja kivulias paini, minkä lopputuloksena pääset lähemmäksi ymmärrystä siitä, miksi brändisi on ylipäätään olemassa ja mikä on sen olemassaolon syy kohdeyleisöillesi.

> Lisää vinkkejä brändin rakentamiseen ja kirkastamiseen löydät täältä.

> Tsekkaa myös Anniinan blogi: Menestyvä brändi puhuttelee ihmisiä arvoillaan 

Brändi on oikein käytettynä voimallinen työkalu. Se luo pitkän aikavälin arvoa yrityksellesi esimerkiksi madaltamalla kokemusta ostamisen riskistä ja kasvattamalla huomiota, preferenssiä ja myytävän tuotteen tai palvelun arvoa. 

Huonosti hoidettu brändi on kuin nätiksi nysvätty bonzai-puu, jota ei sitten jaksettukaan hoitaa ja se jäi pörheämpien puiden varjoon. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää myydä sitä halvimpaan hintaan.

Muista myös, että brändi ei ole staattinen määritys logosta, väreistä tai sloganista. Brändi tulee elää todeksi aina uudelleen.

Brändi on tunne, joka muodostuu kohdeyleisösi mielessä. Brändisi ei siis ole täysin omissa käsissäsi. Voit vaikuttaa tuohon tunteeseen pitämällä huolen kaikista niistä kohtaamisista, joissa brändisi kohtaa yleisönsä.

 

2. OLE OIKEASSA PAIKASSA OIKEAAN AIKAAN

 

Älä huuda tuuleen. Jos sinua ei kuulla, olet väärässä paikassa tai väärässä hetkessä, joku muu käy tärkeät keskustelut kohdeyleisösi kanssa. Ja monestihan tärkeimmät keskustelut käydään jo siinä vaiheessa kun tarve on vasta muodostumassa. 

Vaadi tiimiltäsi osumatarkkuutta kohdeyleisösi tavoittamisessa. Modernin markkinointiteknologian ja kohdennetun vaikuttamisen keinot on syytä nyt viimeistään vuonna 2023 ottaa haltuun. Harvalla on enää varaa huiskia sinne tänne ilman perusteltua suunnitelmaa ja säntillistä mittarointitapaa.

 

____

Poiminta: HubSpot Marketing Trends of 2023 [highlights]

Sosiaalinen media muuttuu asiakaspalvelun työkaluksi

Asiakaskokemus on yhä tärkeämpi kilpailutekijä. Yritykset, jotka pystyvät olemaan läsnä siellä missä asiakkaat haluavat, saavat tästä merkittävää etua. Facebookin ja IG:n lisäksi myös suorat viestit asiakaspalvelun kanssa kasvattavat osuuttaan.

Lähde: “The Marketing Trends of 2023 [highlights]: 

____

 

Mallinna auki asiakkaasi ostopolku ja hahmota, mitä asiakkaasi ajattelee, tekee, toivoo ja pelkää ostamisen eri vaiheissa (kun vasta selvittelee tarpeitaan, kun tutkii vaihtoehtoja, kun tapaa potentiaalisia vaihtoehtoja, kun tekee päätöksiä, kun tulee asiakkaaksi). On tärkeää ymmärtää, missä kanavissa asiat tapahtuvat ja missä eivät. Ovatko ne ostettuja kanavia (kuten Google Ad, banneri tai tv-mainos), omistettuja kanavia (kuten yrityksenne IG-tili tai oma bloginne) vai ansaittuja kanavia (ne kaikki, jossa teistä ja kilpailijoistanne puhutaan teistä riippumatta).

Erityisen tärkeää on hahmottaa, a) miten onnistumista kussakin vaiheessa on mahdollista mitata ja b) miten onnistumiseen on mahdollista käytännössä vaikuttaa.

palvelupolku-168652-editedOstopolku on mallinnos ideaaliostajapersoonan maisemasta ostamisen eri vaiheissa. Ideana on mallintaa, minkälaisena todellisuus ostajapersoonan näkökulmasta näyttäytyy.

 

 

Tämän ymmärryksen avulla voit rakentaa kestävän markkinoinnin ja myynnin mallin, jossa osumatarkkuus paranee. Modernin markkinointiteknologian avulla voit olla oikeassa paikassa oikealla tavalla oikeaan aikaan. Yksittäiset gadgetit eivät yksinään kaikkea ratkaise. On kuitenkin kyettävä hyödyntämään ne mahdollisuudet, mitä teknologinen kehitys meille suo. 

 

Loppuun vielä pari havaintoa siitä, mihin 2022 meidät jätti ja mistä meidän on nyt 2023 syytä jatkaa.

 

Vaikuttamisen tavat ja kanavat digitalisoituvat ja pirstaloituvat entisestään. Markkinointiaiheisista Google-kyselyistä oli viime vuoden aikana eniten nousussa nämä:

  • "Vaikuttajamarkkinointi" ↗️ Eli kuinka tavoitat mikrovaikuttajien kautta oikeat yleisösi tehokkaammin.
  • "Google Search Console" ↗️ Jep, löydettävyyteen voi itse vaikuttaa.
  • "Value Proposition" ↗️ tämä aihe ei vanhene koskaan. Jos brändisi ei ole relevantti, olet hävinnyt pelin jo ennen kuin se alkaakaan.
  • "Affi markkinointi" ↗️ Ketterät, hajautetut ja mitattavat tavoittamisen mallit ja kanavat kasvattavat rooliaan edelleen.
  • "HubSpot" ↗️ Modernin markkinointiteknologian johtava toimija kiinnostelee yhä enemmän (+700%!).

Markkinointiin liittyvät Google-haut 2022

Lähde: https://trends.google.com/trends/?geo=FI

 

CRM-aiheiset haut (Google, 1-12 / 2022)

CRM-aiheiset Google-haut 2022

 

Investoinnit (B2B) markkinointiteknologiaan jatkavat nousuaan (esimerkki jenkeistä):

Investoinnit markkinointiteknologiaan

 

Onko sinulla sama suunta?

Jos haluat vaihtaa ajatuksia modernin markkinoinnin ja myynnin mahdollisuuksista, buukkaa tästä aika Piian kalenteriin.

 

 

 

Author avatar
Antti Tolonen

Antti on Blink Helsingin toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yritysten markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Antti auttaa yrityksiä luomaan dataohjattavia markkinoinnin, myynnin ja kasvun malleja.

Katso myös

Markkinoinnin vuosisuunnittelu tuo tuloksia.

Markkinoinnin vuosisuunnittelu tuo tuloksia

Laura Alho Alle minuutti luettavaa
Lue

Metallimusiikkia, lumilautailua ja sivustokehitystä

Laura Alho Minuutti luettavaa
Lue
Vierekkäin hymyilevät palkitut blinkiläiset Lassi Hakkarainen, Piia Holma ja Peike Korvenmaa.

Elämme arvojamme todeksi joka päivä – Katso arvopalkintojen voittajat!

Laura Alho Alle minuutti luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image