Blogi

Viekö tekoäly luovat työt? – 6 vinkkiä joilla hyödyt uudesta teknologiasta

design ideointi ja luovuus

Maria Tulchinskaya

Tekoäly antaa teknologialle melkein rajattomat mahdollisuudet myös luovalla alalla. Luova työ on aina ennen jäänyt ihmisille. Nyt tämä tulee muuttumaan.

Kuva tuotettu tekoälyn avulla.

Tekoäly on päivän kuuma aihe. Elon Musk esitteli lokakuun alussa Optimus-humanoidirobotin, joka todisti taas kerran kuinka paljon robottiteknologia on viime vuosina kehittynyt. Vaikka humanoidirobotti on vasta kehitysvaiheessa oleva prototyyppi, on se yksi esimerkki siitä, miten tekoälyn ja automaation suosio nousee koko ajan teknologia-aallon mukana.

Robotit siirtyvät luoviin töihin

Tekoäly antaa teknologialle melkein rajattomat mahdollisuudet myös luovalla alalla. Robottien käyttö fyysisen työn helpottamisessa on itsestään selvää. Niitä on jo pitkään käytetty apuna raskaan työn optimoinnissa ja prosessien tehostamisessa.

Luova työ on aina kuitenkin jäänyt ihmisille. Nyt tämä tulee muuttumaan. Tekoälyn kehittyessä uudet automaation mahdollisuudet tulevat vaikuttamaan suoraan luovan alan ihmisiin. Kohta myös robotit tekevät luovaa työtä.


Tekoäly kuvittaa pelkän kuvatekstin perusteella

.Tekoälyyn perustuvien ohjelmien avulla voidaan jo nyt tuottaa luovaa sisältöä. Viimeisen pari kuukauden sisällä olen kokeillut muutamia erilaisia tekoälyllä toimivia ohjelmia, joiden avulla suunnittelija voi nopeuttaa omaa työtään. Voin rehellisesti sanoa, että ensivaikutelmani näistä on ollut pienoinen shokki.

Yksi kokeilemistani sovelluksista on tuottanut pelkän kuvatekstin perusteella niin vaikuttavia tuloksia, etten ole voinut olla ajattelematta tulevaisuutta – korvaavatko robotit luovat suunnittelijat?

tekoäly (3)

Esimerkki tekoälyn luomasta kuvituksesta.


Oli myös hätkähdyttävää huomata miten nopeasti tekoäly oppii. Vaikka tekoälyllä tuotettu kuva olisi ensi yrittämällä melkein tahattoman satunnainen, lopputulos paranee askel askeleelta todella nopeasti. Jo parin lauseen avulla syntyy vakuuttava kuva, jos suunnittelija osaa kontrolloida prosessin suuntaa.


Tuoko tekoäly suuria muutoksia luovaan työhön?

Lyhyesti sanottuna, kyllä.

Still-kuvia, 3D-mallinnuksia, mainoksia ja muita vain tekstin avulla tuotettuja materiaaleja tullaan pian luomaan tekoälyn avulla rutiininomaisesti, osana suunnitteluprosessia.

Lokakuun alussa suomalaisyhtye Sin Cos Tan julkaisi musiikkivideon, joka on kuvitettu täysin tekoälyn avulla. Juho Lähdesmäen ohjaama musiikkivideo kappaleelle "Endless" on luotu käyttämällä Stable Diffusion -tekoälyä.


Stable Diffusion ei ole ainoa tekoälyä hyödyntävä ohjelma. Tekoälyyn perustuvia perustyökaluja on ollut olemassa suunnittelijoille jo pitkään. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset ohjelmat ja sovellukset, jotka parantavat kuvanlaatua, värittävät mustavalkoisen kuvan tekoälyn avulla, tai kontrolloivat kuvan valoa ja väriä pelkän tekstin avulla.

 

Uhka vai mahdollisuus? Viekö tekoäly luovat työpaikat?

Tekoäly herättää nyt eloon vanhan kysymyksen – viekö uusi teknologia työpaikat luovilta ihmisiltä?

Minun vastaukseni on ei.

Suunnittelijan työ ei ole vain kauniiden kuvien tuottamista. Visuaalinen suunnittelu ei ole taidetta, vaan bisnestä. Oikeaa suunnittelijaa tarvitaan yhä ymmärtämään mihin tarpeeseen visuaalisuus vastaa, ja miten tätä visuaalisuutta kannattaa soveltaa markkinoinnin strategiaan.

Tekoäly myös antaa luoville ihmisille mahdollisuuden suorittaa monimutkaisempia ja haastavampia työtehtäviä. Se auttaa tekemään suunnitteluprosessista hallittavamman ja kustannustehokkaamman.


Epäilyttääkö uusi teknologia? Tässä 6 neuvoa tekoälyn käyttöön luovalla alalla

    1. Hyödynnä tekoälyä luovan työn nopeuttamisessa. Suunnittelu sisältää paljon rutiinityötä, jonka perusjutut voi suorittaa teknologian avulla. Aika on rahaa.

    2. Opi tekoälystä niin paljon kuin pystyt. Ennen keskusteltiin Photoshopin eri ominaisuuksista, nyt puhutaan tekoälyn käyttövinkeistä. Kun pystyt kontrolloimaan uutta tekniikkaa, se on ystäväsi – ei vihollisesi.

    3. Pysy mukana kehityksessä. Vanhan ajan lineaarinen oppimismalli ei toimi tekoälyn kanssa. Opi jatkuvasti lisää ja seuraa teknologian kehitystä. Tulevaisuudessa tulee olemaan kysyntää ammattilaisista, jotka oppivat nopeasti ja osaavat soveltaa oppimaansa jatkuvasti.

    4. Erikoistu ja erotu. Jokainen suunnittelija löytää aina oman yleisönsä tai työnantajansa. Osaamisella erottuminen ja tiettyyn aiheeseen erikoistuminen on silti tärkeää, erityisesti freelancerien näkökulmasta.

    5. Ymmärrä markkinoinnin tarkoitus. Tekoäly tekee suunnitteluprosessista hallittavamman. Ensin pitää kuitenkin ymmärtää mitä suunnittelulla halutaan tavoittaa – ja miksi. Oli kyseessä sitten ostajapersoonien ja ostopolkujen määritys, brändin kehitys, tavoitteiden ja mittarien määritys tai menestyssuunnitelman koostaminen.

    6. Muista empatia. Se on yksi ihmisen tärkeimmistä ominaisuuksista, joka auttaa suunnittelijaa luomaan yhteyden ihmisiin ja ymmärtämään heidän ongelmiaan. Tekoälyllä ei ole empatiakykyä. Vielä.

 

Blink on asiakkaidensa tukena alati uusiutuvassa luovan työn maailmassa. Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika kasvujohtajamme Piia Holman kalenterista – katsotaan markkinointisi kuntoon!

 

 

 

Author avatar
Maria Tulchinskaya

Maria on kokenut graafinen suunnittelija joka taitaa visuaalisen tarinankerronnan modernit tekniikat.

Katso myös

Web Summit 2022 -tapahtuma kokosi markkinoinnin trendit vuodelle 2023.

Markkinointi vuonna 2023

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue
Web Summit 2022 -tapahtuma tarjosi uusia näkökulmia brändin rakentamiseen.

Menestyvä brändi puhuttelee ihmisiä arvoillaan

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue

Natiivimainonta tuo verkkosivullesi sitoutuneita lukijoita

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image