Blogi

Verkkosivujen auditointi auttaa, kun tuloksia ei tule

verkkosivuston kehittäminen hakukoneoptimointi

Terhi Bergius

Tuntuuko siltä, että yrityksesi verkkosivut eivät tuota toivottuja tuloksia? Jos mutu tai mittarit kertovat, että kaikki ei ole kunnossa, tartu toimeen. Verkkosivujen auditointi antaa sinulle eväät, joilla tunnistat ja priorisoit sekä isoja että pieniä parannuksia.

verkkosivujen auditointi

Houkutteleva ja hyvin toimiva verkkopalvelu on tätä päivää. Ethän anna verkkosivustosi näivettyä – sillä asiakkaita palveleva ja tuloksia tuova sivusto edellyttää jatkuvaa kehittämistä. Kehitystyötä voit tehdä monella tavalla. Tärkeintä on, että kehität sivustoa asiakaspalvelun parantamiseksi ja yrityksesi tavoitteiden saavuttamiseksi.

Erinomaisuuteen voi olla pitkä matka, mutta kehittyä voi vain matkaan lähtemällä. Tämä blogi on tarkoitettu sinulle, jos haluat

  • Saada verkkosivuille lisää liikennettä
  • Parantaa verkkoliikenteen laatua (ohjata oikeita kohderyhmiä sivuillesi)
  • Kerätä enemmän uusia liidejä
  • Palvella ja sitouttaa liidejä ja asiakkaita nykyistä paremmin
  • Hyödyntää uusia digitaalisen markkinointiteknologian mahdollisuuksia

 

Kehitätkö verkkosivujasi paikkaa ja parsi -menetelmällä?


Tyypillisessä tapauksessa yrityksen verkkosivuja täydennetään ja parannellaan tarpeen mukaan ja ilman kovin tarkkaa suunnitelmaa. Omien havaintojen ja seuraamiesi tulosten lisäksi saat kenties kehitystoiveita kollegoilta ja asiakkailta. Tämä kaikki on arvokasta tietoa, joka kannattaa valjastaa hyötykäyttöön.

Jos tämä tuntuu tutulta, tilanteesi on melko hyvä – paljon parempi kuin täysin staattisen verkkosivuston tarjoajalla. Paikkaa paikan päälle laitettaessa lopputulos voi kuitenkin ajan oloon näyttää sekavalta ja tulokset jäädä tavoitteista. Pieni ryhtiliike silloin tällöin on siis paikallaan.

 

Tyypillisiä verkkosivuston ja verkkoläsnäolon kehityskohteita ovat:


  • Kohderyhmiä palveleva ulkoasu ja navigointi
  • Kohderyhmiä puhuttelevat, helposti löytyvät ja luettavat sisällöt
  • Liidien hankinta ja lämmittäminen
  • Hakukoneoptimointi (tekninen ja sisällöllinen)
  • Hakukonemainonta
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen

 

Tämän lisäksi julkishallinnon, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postin verkkopalveluiden sivustot täytyy auditoida ja toteuttaa EU:n saavutettavuusdirektiivin (Web Content Accessibility Guidelines eli WCAG-standardi) mukaisesti.

Sivuston kehitys kannattaa aloittaa verkkosivujen auditoinnilla. Systemaattinen auditointi auttaa asiakaslähtöisten ja tuloksellisten kehitystoimenpiteiden tunnistamisessa ja priorisoimisessa.

Kun teetät verkkosivuston auditoinnin alan ammattilaisella, saat halutessasi myös arvion muiden digitaalisten palveluidesi toimivuudesta. Näitä ovat mm. sosiaalinen media, yrityksesi tarjoamat digitaaliset työkalut kuten botit, testit ja laskurit sekä myyntimateriaalit.

 

Tarvitsetko uudet verkkosivut? Auditoi ensin vanha sivusto.


Joskus vanhentunut verkkosivusto kannattaa uudistaa kokonaan. Silloinkin nykyinen sivusto kannattaa auditoida ennen uuden sivuston suunnittelua. Näin tunnistat ne sivuston osat ja sisällöt, jotka kannattaa siirtää tai muokata uuteen ympäristöön sopiviksi. Kaikkea ei välttämättä tarvitse tehdä alusta asti uusiksi.

Verkkosivuston auditointi tarjoaa ajatuksia uuden sivuston tärkeimpien ominaisuuksien tunnistamiseen. Ketä sivusto tulee palvelemaan ja miten? Se on hyvä lähtökohta, jos haluat rakentaa uudet verkkosivut jatkuvan kehityksen menetelmällä (joka tunnetaan myös nimellä Growth Driven Design, GDD). Tällä toimintatavalla varmistat, että sivustoa kehitetään jatkuvasti ja systemaattisesti faktoihin perustuen.

 

Mitä verkkosivujen auditointi sisältää?


Auditointi voi kuulostaa hankalalta ja kalliilta. Voit toki auditoida verkkosivusi myös itse, mutta muista että olet sisäpiiriläinen. Laatikon ulkopuolelta katsottuna sivustoa ja sen kehitystarpeita arvioidaan objektiivisesti – samaan tapaan kuin asiakkaasi arvioivat verkkopalveluitasi.

 

Blinkin tekemä verkkosivuston auditointi voi sisältää esimerkiksi:


  • Vertailu kilpailijoiden verkkosivujen kanssa
  • Verkkosivuston sisältöjen, käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin analyysi
  • Kohderyhmien palvelun analyysi (liidien hankinta, lämmitys ja asiakaspalvelu)
  • Hakukonemainonnan analyysi
  • Priorisoidut kehitysehdotukset

 

Kun maksat ammattilaiselle verkkosivuston auditoinnista, saat huolella analysoituja ja priorisoituja ehdotuksia sivuston kehittämiseen. Samalla laajennat omaa ja koko yrityksen ymmärrystä nykyaikaisten, jatkuvasti kehittyvien verkkopalveluiden mahdollisuuksista.

Auditoinnin hinta riippuu verkkosivustosi laajuudesta. Se on joka tapauksessa hyötyynsä nähden pieni kustannus. Lisäksi päätös siitä, mitkä suositukset yrityksesi lopulta toteuttaa on edelleen sinulla.

Lataa myös opas ja tutustu verkkosivujen uudistamiseen Growth Driven Design -toimintamallin avulla:

LATAA OPAS

Author avatar
Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Katso myös

Journey Based Advertising - HubSpot - Blink Helsinki

HubSpotin uutuusominaisuus: sekvensoitu somemainonta

Peike Korvenmaa 4 minuuttia luettavaa
Lue
Juska

Työharjoittelun kautta tekniseksi suunnittelijaksi

Terhi Bergius Minuutti luettavaa
Lue

HubSpotin kontaktiuudistus laskee lisenssihintoja osalla asiakkaista

Kimmo Saarinen 2 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA  GDD-OPAS

Kehitä verkkosivujasi jatkuvasti Growth Driven Design -menetelmän avulla.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Antti Tolonen antti@blinkhelsinki.fi puh. +358 207792100

OTA YHTEYTTÄ VARAA AIKA