
Mitä sinä hyödyt verkkopalvelun uudistamisesta GDD- eli Growth Driven Design -menetelmällä
- Verkkosivustosta tulee entistä enemmän liiketoiminnan edistämisen (myynnin ja asiakaspalvelun) työkalu.
- Verkkopalvelu saadaan toimimaan markkinoinnin, myynnin ja asiakaskokemuksen optimoinnin dataohjautuvana alustana.
- GDD-metodi minimoi riskit, koska päätökset voidaan perustaa todelliseen dataan arvailujen ja olettamusten sijaan.
- GDD-metodi mahdollistaa jatkuvan oppimisen ja kehittämisen. Sivusto on ketterän alustan avulla dynaaminen ja mahdollistaa nopeat muokkaukset kulloisenkin tarpeen tai havainnon mukaisesti.
- GDD-metodi yhdistää teknisen kehityksen, markkinoinnin ja myynnin saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Mikä on Growth Driven Design (GDD)?
Tyypillisessä kehitysmallissa, kutsuttakoon sitä tässä perinteiseksi malliksi, uuden verkkosivuversion luominen on rakentamisvaiheessa paljon aikaa ja resursseja sitova hanke, jossa lanseerattava versio tehdään senhetkisten olettamusten ja trendien varassa. Näin verkkopalvelu vanhenee ajan mittaan (koska maailma muuttuu ja verkkopalvelu ei pysty riittävissä määrin muuttumaan sen mukana) ja uusitaan tyypillisesti kokonaan x vuoden välein.
GDD-kehitysmalli taas on ketterä, dataohjautuva ja ajassa elävä malli, minkä ansiosta verkkosivusto on aina ajan tasalla oleva, kehittyvä markkinointialusta. GDD-mallissa koko verkkopalvelu, mukaan lukien käyttöliittymä, tekninen toimivuus ja osallistavat sisällöt elävät ajassa ja ovat ketterästi muokattavissa.
Olennaista GDD-mallille on ketteryyden ja dataohjautuvuuden ohessa vahva myynnillinen perusorientaatio. Sivuston päätehtävänä nähdään kävijöiden konvertoiminen liideiksi. Liian usein sivusto nähdään yritys- tai tuote-esitteen käyntikorttimaisena digiversiona, kun se pitäisi nähdä markkinoinnin ja myynnin aktiivisena työkaluna.
Perinteinen verkkopalvelukehitys vs Growth driven design
RISKIT | TULOKSET | |||
PERINTEINEN VERKKOPALVELU-KEHITYS |
Kulut tulevat etupainotteisesti; riski mennä yli budjetin (jos/kun projektin scope elää) |
Sitoo paljon resursseja ja aikaa; projektiaikataulut tuppaavat venymään |
Verkkopalvelu toimii, jos alku-olettamuksissa on osuttu oikeaan |
Tulokset staattisia seuraavat 2 vuotta |
GROWTH DRIVEN DESIGN | Kulut hallittavissa ja ennakoitavissa; kulut muodostuvat sitä mukaa kun tehdään (ei ylläreitä tai isoja etumaksuja) | Nopea lanseeraus ja jatkuva ketterän kehityksen reaktiivinen malli; pysyy aikataulussa ja budjetissa | Verkkopalvelu toimii koko ajan paremmin, koska se elää ja optimoituu faktiseen dataan pohjautuen |
Tulokset kehittyvät koko ajan |
Miten Growth driven design -metodi toimii käytännössä?
Growth Driven Design -menetelmässä on kolme päävaihetta:
STRATEGIA
Strategiavaiheessa luodaan pääsuuntaviivat ja määritellään keskeiset taustamuuttujat verkkopalvelulle:
Lue lisää:
Ideapankki tarkoittaa eräänlaista toivelistaa, johon kerätään ne ideat, joista saadaan ymmärrys saadaan markkinoinnilta, myynniltä, palvelutuotannolta, asiakaspalvelulta ja/tai todellisilta asiakkailta. Tässä voidaan hyödyntää ostajapersoona- ja ostopolku-workshopien antia sekä olemassa olevia tai toteutettavia tutkimuksia ja selvityksiä asiakkaiden käyttäytymisestä.
Ideapankkiin kerätään kaikki mahdolliset ideat tavoitteiden (esimerkiksi löydettävyyden parantaminen, liidikonvertointi tai liidien hoivaaminen) toteuttamiseksi käytännössä. Ideat luokitellaan esimerkiksi sivustoelementteihin, osioihin/alasivuihin, toiminnallisuuksiin ja “muihin”.
Ensimmäisen vaiheen toteutukseen valitaan kaikista ideoista ns. matalalla roikkuvat hedelmät, eli ne 20% ideoista, joilla oletetaan tai tiedetään olevan suurin mahdollinen vaikutus tavoitteiden saavuttamiseen liittyen.
LAUNCH PAD -vaihe
Growth Driven Design -metodissa ensimmäistä sivustoversiota kutsutaan Launch Padiksi. Sen ideana on mahdollistaa nopea pilotointi ja dataan perustuva validaatio. Launch pad on nopeasti julkaistava ensimmäinen versio verkkosivustosta. Se tehdään perushypoteesien ja parhaan olemassa olevan tiedon varaan ja sitä kehitetään käyttäjädatan ja karttuvan tiedon perusteella kaiken aikaa tarkemmaksi ja paremmaksi. Launch pad altistaa olettamukset mahdollisimman varhain todellisuudelle. Näin saadaan oikeaa tietoa siitä, miten sivustolla käyttäydytään, mitkä asiat toimivat ja mitkä asiat eivät.
Launch Pad -vaiheessa määritellään ensin sivuston sisältöelementit (wireframe-rautalankamalli), navigaatiorakenne, GUI design / visuaalinen käyttöliittymä (leiskat), käyttöliittymän pääsisältöjen copywriting, SEO-strategia ja tekninen spesifikaatio. Näiden pohjalta sivusto ohjelmoidaan testatuksi, toimivaksi ja julkaistuksi responsiiviseksi html-sivustoksi.
JATKUVA KEHITYS
Verkkosivuston kehitys on jatkuvaa ja järjestelmällistä. Kehitysideat eivät valikoidu tuotantoon sattumanvaraisesti vaan loogisen, tavoitteisiin pohjaavan priorisointimallin mukaisesti.
Näin kehitys on tavoitteellista ja sen tuloksellisuutta on mahdollista arvioida tarkoituksenmukaisin mittarein. Tämä mahdollistaa myös kehityskustannusten järkevän hallinnan ja ennustettavuuden.
GDD-malli mahdollistaa perinteistä mallia kustannustehokkaamman sivustokehityksen. Alkuinvestointi on tyypillisesti pienempi kuin perinteisessä kehitysmallissa.
Esimerkkejä kehitysalueista, tavoitteista ja mittaroinnista:
KEHITYSKOHDE |
TAVOITE |
MITTARIT |
Trafiikki |
Saada uusia kävijöitä sivustolle |
Uniikkikävijät/kk |
Sisällöt |
Luoda aitoa lisäarvoa ja tarjota ratkaisuja todellisiin ongelmiin/tarpeisiin |
Luetut sisällöt, koettu arvo (exit polls), konversiot |
Käytettävyys |
Helppokäyttöisyys |
Kyselyt, task completion -analyysi |
Konversio-optimointi |
Kuljettaa liidi ostofunnelin läpi |
Läpimeno % |
“Stickiness” |
Saada kävijät palaamaan sivustolle |
Paluu % (määrä; aika) |
Personointi |
Kävijäkohtaisen käyttökokemuksen/sisältöjen luominen |
Konversiotehokkuuden ja paluutodennäköisyyden muutos |
Liidien hoitomallit |
Luoda tapa hoitaa ja palvella liidejä automatisoidusti kunnes ovat ostovalmiita |
Konversiot (CTA, hoitopolun läpimeno %) |
Suosittelijat |
Saada kävijät tuomaan uusia kävijöitä |
Suosittelut (jakamiset, tykkäykset) |
Mitä Blink Helsingin palvelu pitää sisällään:
KONSEPTOINTI
SUUNNITTELU JA TOTEUTUS
JATKUVA KEHITYS
Voit ladata Growth Driven Design -oppaamme alta:
Vaihe 1: Strategia >
- Mitä on Growth Driven Design?
- Strategia & verkkosivujen uudistaminen
- Kenelle verkkosivut tehdään?
- Palvelupolun rooli verkkosivuilla
Vaihe 2: Launch Pad
- Mikä on Launch Pad -vaihe
- Miten pääset alkuun tässä vaiheessa
- Launch Pad -vaiheen toteuttaminen käytännössä
Vaihe 3: Jatkuva Kehitys
- Miten sivustoa kannattaa kehittää
- Miten pääset alkuun tässä vaiheessa
- Esimerkkejä käytännön kehityskohteista, tavoitteista ja mittareista
Lataa opas tästä. Antoisia lukuhetkiä!
Katso myös


