Markkinointikumppanisi tarjoaa mielellään asiantuntevaa, osaavaa sisällöntuotantoa
XXX €/h ja kertoo, että yhden sivun uudelleen kirjoittamiseen ja muotoiluun menee runsas tunti. Saitillasi on lähes 300 sivua ja lasket nopeasti päässäsi, että budjetti ei millään riitä eikä pomo kiitä. Mitä siis teet?
XXX €/h ja kertoo, että yhden sivun uudelleen kirjoittamiseen ja muotoiluun menee runsas tunti. Saitillasi on lähes 300 sivua ja lasket nopeasti päässäsi, että budjetti ei millään riitä eikä pomo kiitä. Mitä siis teet?
Toimit kuten niin monet ovat tehneet niin monta kertaa aikaisemminkin. Eli teet sisällöt itse. Mutta tällä kertaa päätät käyttää osan budjetista siihen, että itselläsi ja tiimilläsi on parhaat mahdolliset onnistumisen eväät.
Panosta budjettia esimerkkitekstien tuottamiseen
Tilaa kumppaniltasi esimerkkisisältöjä, joiden ohjaamana pääset oman tiimisi kanssa sisällöntuotannossa vauhtiin. Varmista, että sisällöt toimivat rakenteellisina ja tyypillisinä esimerkkeinä, eivätkä siis ole vain yksittäisiä tekstejä.
Valitse tehtävät sisällöt siten, että niistä on mahdollisimman suuri hyöty. Tekstejä on oltava riittävästi sivustorakenteen eri tasoilta.
Teetä kumppanillasi sisällöntuotannon työkalupakki
Pyörää ei kannata keksiä kerta toisensa jälkeen uudelleen. Siksi työkalupakissa otetaan kantaa kaikkeen siihen, mikä tekee tuottamastasi sisällöstä leimallisen ja tunnistettavan juuri sinun organisaatiollesi. Tällaiset sisällöntuotannon “varaosat” nopeuttavat työtä ja tekevät lopputuloksesta yhtenäisemmän.
Työkalupakki voi sisältää esimerkiksi :
- Otsikko- ja sisältörakenteet
- Esimerkkirakenteita eri sivutyypeille (esim. palvelusivu, asiakastarina, tiimisivu)
- Otsikkomalleja (”3 syytä valita meidät”, ”Näin palvelu etenee”)
- Tyyliohjeita (tone of voice, vältä / käytä sanoja X, puhuttele näin jne…)
- Luettelon yleisistä elementeistä: CTA-tyypit, avainsanat, lupaukset jne.
- Kuvitusohjeita tai -ideoita, jos kuvia käytetään sisällön tukena
- Keinot, joilla kävijää johdatellaan kohti toimintaa, esimerkiksi yhteydenottoa
- Kuinka vaikeista asioista tehdään yksinkertaisemman oloisia
Pyydä palautetta mieluummin ennemmin kuin myöhemmin
Kun olet kirjoittanut ensimmäiset 5–10 sivua itse, pyydä ammattilaiselta palautetta. Näin pääset heti kiinni mahdollisiin tyylivirheisiin tai rakenteen poikkeamiin ennen kuin olet tehnyt kymmeniä sivuja väärään suuntaan.
Ja vaikka kommentit eivät olisi omasta mielestäsi olennaisia, saattavat ne kuitenkin herättää uusia ajatuksia ja sisältöjen siemeniä.
Jos tulee tenkkapoo, ota yhteyttä (ja muutenkin)
Megalomaanisen saitin sisältöjen tekeminen itse voi olla mielenkiintoinen ja antoisa haaste. Sen alle ei kuitenkaan ole syytä tuupertua – käytä siis ammattilaisia fiksusti apunasi!
Timo Vennonen
Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.
