Ohita navigaatio

TikTok – on(ko) aika ottaa suosittu somekanava käyttöön yrityksen markkinoinnissa

Pitäisikö brändisi näkyä TikTokissa? Lue tästä tärkeimmät vinkit TikTok-mainonnan aloittamiseen.

Kutkuttaako TikTok-mainonta? Mietityttääkö pitäisikö brändisi näkyä mainetta niittävällä sosiaalisen median videoalustalla? Oman TikTok-tilin perustaminen yritykselle voi olla korkean kynnyksen takana. Lue tästä tärkeimmät vinkit TikTok-mainonnan aloittamiseen.

TikTok on suosittu sosiaalisen media alusta, joka eroaa muista kanavista erityisesti mukautuvan algoritmin ja viihtyvyyden perusteella. Mitä enemmän videoita selaat, sitä parempia suosituksia sovellus sinulle antaa. Sisällön tarjonta on erittäin laaja – hauskat sketsit, vakavat elämäntarinat, eläinvideot sekä erilaiset life hackit vuorottelevat kaikki julkaisujen virrassa sattumanvaraisesti.

Vaikka sovellus sai aluksi mainetta nimenomaan nuorten keskuudessa, kerää se nykyään Suomessakin joka kuukausi 1,3 miljoonaa käyttäjää hyvin laajalla ikähaarukalla. Voiton vievät tällä hetkellä 18-34 vuotiaat, joista koostuu 68% käyttäjistä.

 

Mistä tiedän sopiiko TikTok yritykselleni? Kannattaako B2B-yrityksen olla TikTokissa?

TikTok sopii melkein kaikille, mutta erityisen hyvin B2C-yrityksille. Kuluttajille kohdennettujen tuotteiden ja palvelujen mainokset sopivat hyvin lyhyiden videoiden jatkumoon – varsinkin silloin, jos mainos ei näytä mainokselta. TikTokin haasteena onkin luoda mainontaa, joka toimii myös pelkkänä sisältönä, ei vain markkinointimateriaalina.

Sovellus tarjoaa useita markkinoinnin mahdollisuuksia myös B2B-yrityksille. Vaikka yrityksen tavanomaista asiakaskuntaa ei löytyisi TikTokin käyttäjistä, sopii sovellus hyvin esimerkiksi työnantajamielikuvan kehittämiseen ja rekrytointiin. Kannattaa olla myös hereillä oman alan kentästä. Jos kilpailijasi eivät vielä ole ehtineet ottaa kanavaa haltuun, saat automaattisesti etulyöntiaseman kohdeyleisön keräämiseen ja sisällön luomiseen. 

TikTok sopii ennen kaikkea niille yrityksille, jotka pystyvät panostamaan visuaalisuuteen. Vaikka yksinkertaisten videoiden editoimiseen ei uppoaisi paljon aikaa, pitää sisällöissä olla mukana luovuutta ja omaperäisyyttä. Suomalaisista yrityksistä tai tahoista esimerkiksi Finnair, Malmin Citymarket, Vilpe Oy, sekä Verohallinto ovat jo valjastaneet kanavan käyttöönsä hyvällä menestyksellä.

@finnair 134 years of experience on board 👏🏻#finnair #cabincrew #flightattendant ♬ original sound - Finnair

 

Mistä lähteä liikkeelle TikTok-markkinoinnissa?

TikTok on alati kehittyvä ja nopeatahtinen kanava, jossa myös vuorovaikuttamiseen ja trendien mukana pysymiseen pitää löytyä resursseja. Näillä 4 vinkillä pääset alkuun TikTok-markkinoinnissa.

 

1 Aloita orgaanisilla julkaisuilla

TikTok-tilin sisällöntuotanto kannattaa aloittaa orgaanisilla julkaisuilla. Sovelluksen hienous piilee siinä, että kenen tahansa video voi näkyä valtavalle joukolle käyttäjiä ympäri maailman – mikä tahansa video voi nousta viraaliksi ja tuoda uskomattomia tuloksia. Orgaanisia julkaisuja on myös helppo boostata myöhemmin jos markkinointiin halutaan panostaa rahallisesti.

 

2 Tee kanavakohtaista sisältöä – älä kierrätä muista sosiaalisen median kanavista

Mainokset, jotka toimivat muissa sosiaalisen median kanavissa eivät usein sovi TikTokin algoritmiin. TikTokin toimintatapa on täysin erilainen kun esimerkiksi Facebookin tai LinkedInin. Videoiden pitää olla nopeatahtisia, koukuttavia ja sanomassaan yksinkertaisia. Älä siis kierrätä TikTokissa muihin kanaviin suunniteltua, hidastahtisempaa sisältöä.

 

3 Ei yhtään tylsää sekuntia

TikTokin algoritmi haluaa saada käyttäjän katsomaan mahdollisimman paljon videoita, mahdollisimman pitkään. Yksittäisen sisällön kesto on yleensä vain 9-15 sekuntia, joten jo videon ensimmäinen sekunti vaikuttaa siihen haluaako käyttäjä nähdä lisää vai siirtyykö hän heti seuraavaan. Pidä sisältö tiiviinä, kiinnostavana ja selkeänä.

 

4 Panosta audioon – hyödynnä musiikkia ja omia ääniraitoja

Ääni on erittäin keskeinen elementti TikTokissa. Orgaanisissa julkaisuissa voit käyttää videoiden toteutukseen viimeisimpiä listahittejä ja muiden käyttäjien luomia ääniraitoja. Maksetussa mainonnassa valikoima taas on rajatumpi tekijänoikeuksien takia.

Jos haluat ottaa osaa viraaleihin videohaasteisiin, jotka voivat tuottaa huomattaviakin tuloksia, tämä kannattaa tehdä orgaanisen sisällöntuotannon kautta. Myös omien ääniraitojen luominen ja jakaminen kannattaa, sillä näin pystyt itse osallistamaan muita käyttäjiä ja samalla kasvattamaan yrityksesi näkyvyyttä.

 

@vilpe_global Reply to @mariahsluv we also play cs:go and listen to The Suomi Mies #vilpe #vilpelife #ventilation ♬ Takin' Me Higher - The Young Ebenezers

 

Näin käytät TikTokin mainostyökalua Suomessa

TikTokin mainostyökalu on samankaltainen muiden sosiaalisen median palvelujen kanssa. Esimerkiksi kohdennusmahdollisuudet ovat periaatteessa samat kuin Facebookissa; kohderyhmä voidaan rajata iän, sukupuolen ja kiinnostusten kohteiden mukaan. Myös kustomoitujen yleisöjen luonti on mahdollista. Hankaluuksia kohdennukseen tuo rajattu sijainnin käyttö – aluekohdennus ei vielä ole Suomessa mahdollista. Mainosmuotoja TikTokissa taas on kolme:

  • Syöte-video: Feedissä muiden sisältöjen tapaan näkyvä video.
  • Brändin haltuunotto: Sisältö, joka täyttää näytön heti, kun sovellus avataan.
TopView: Jopa 60 sekunnin sisältö, joka toimii haltuunoton tavoin.

TikTokin mainonta toimii enimmäkseen huutokauppa-periaatteella. Markkinointikampanjan hintatarjousmenetelmäksi voi kuitenkin valita myös kattavuuden ja näyttötiheyden (reach & frequency).
@verohallinto OmaVerosta löytyy jo 3 miljoonan asiakkaan v. 2022 verokortit. 👏 Ihan kaikkien viimeistään 14.12. mennessä. #verokortti ♬ original sound - Shane Brady

 

Helppo kanava hyödyntää vaikuttajamarkkinointia

Jos yritys ei vielä ole uskaltanut hyödyntää vaikuttajamarkkinointia, TikTok on oiva kanava tämän testaamiseen. Vaikuttajia on helppo käyttää tukena yrityksen markkinoinnissa esimerkiksi orgaanisten julkaisujen ja muiden käyttäjien osallistamisen kautta.

Vaikuttajamarkkinoinnissa kaiken keskiössä on sopivan vaikuttajan löytäminen markkinoinnin toteuttamiseen. Kun yritys ja vaikuttaja jakavat saman vision, markkinoinnista tulee autenttista, uskottavaa ja onnistunutta. Yksi onnistuneen yhteistyön kulmakivistä on myös kattava briiffi, jonka pohjalta vaikuttaja voi luoda omalle tyylilleen uskollista sisältöä.

Vaikuttajamarkkinoinnissa on uskallettava antaa vapaat kädet sisällön toteuttamiseen vaikuttajan omalla, tunnistettavalla ilmeellä. Yrityksen kanssa yhteistyöhön kannattaakin aina valita vaikuttaja, jonka kanssa sisällöntuotannon tyyli sopii jo valmiiksi yhteen.

 

Tarvitsetko apua digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen?

Jos sosiaalisen median koukerot, hakukonemainonta tai sisällöntuotanto tuottavat hankaluuksia, ei huolta – Blinkin apu on lähellä. Saat kauttamme kokonaisvaltaiset digitaalisen markkinoinnin palvelut aina sosiaalisesta mediasta Google-mainontaan ja analytiikan ratkomiseen. Ota yhteyttä ja autamme sinua onnistumaan!

 

Artikkelin faktapohjaiset tiedot perustuvat MarkkinointiKollektiivin 5.4. järjestämään Aamukahvi-tilaisuuteen, jossa keskusteltiin Tiktok- ja vaikuttajamarkkinoinnista.

Jonna Sulkanen

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, jonka sydän sykkii hyvälle sisällölle.

Jonna Sulkanen

Katso myös