Blogi

Tarkka ja luova graafisen suunnittelun tekniikkataituri

design ideointi ja luovuus blinkilaiset digitaalinen markkinointi

Terhi Bergius

Maria Tulchinskaya taitaa visuaalisen tarinankerronnan modernit tekniikat. Hänelle design on businesta, eli työn tarkoitus on tuottaa asiakkaan odottamia tuloksia.

Blink - Maria Tulchinskaya

Monipuolinen graafinen suunnittelija Maria on hyvä esimerkki luovuuden ja tiedon yhdistämisellä syntyvistä timanteista. Hän hakee inspiraatiota esikuviltaan, opiskelee jatkuvasti uutta ja käyttää oman elämänsä kokemuksia ideoinnin pohjana.


Kerro jotain taustastasi – kuka olet ja mistä tulet?


Olen kahden kulttuurin lapsi: olen syntynyt ja kasvanut Uralin länsipuolella Komin tasavallassa ja toinen puoli juuristani on Pohjois Suomesta. Mummoistani toinen puhui suomea ja toinen komia. Komin kieli kuuluu suomalais-ugrilaisiin kieliin, mutta suomea opin puhumaan vasta täällä. Miehelleni tarjottiin vuonna 2008 työpaikkaa useissa Euroopan maissa, ja sukujuurieni vuoksi päätimme muuttaa Suomeen.


Mitkä ovat vahvimpia luonteenpiirteitäsi ja miten ne näkyvät työssä?


Valtava tiedonhalu ajaa minua eteenpäin. Siksi opiskelen jatkuvasti uusia tekniikoita. Olen myös vastuuntuntoinen ja tarkka sekä kokonaisuuksista että yksityiskohdista. Innostun sekä staattisesta että liikkuvasta kuvasta; isoista ja pienistä töistä. Vaikka haluan että työni jälki näkyy, pysyttelen itse mieluummin backstage-puolella, koska minua kiinnostaa ensisijaisesti luova tuotanto.


Mistä kiinnostuksesi graafiseen suunnitteluun on lähtöisin?


Isoäitini oli teatterin puvustaja ja ompelija. Vietin lapsena paljon aikaa inspiroivassa ympäristössä, teatterin värikkäässä pukuvarastossa kauniiden vaatteiden ympäröimänä. Ehkä siksi piirsin ja maalasin jo lapsena eri tavalla kuin muut. Kun näin kotikaupunkini harmaiden kerrostalojen joukossa yhden talon seinässä muraalin, kysyin äidiltäni ketkä tuollaisia tekevät. Silloin päätin, että minustakin tulee designer.


Minkälaista polkua pitkin olet edennyt suunnittelijan tehtäviin?


Opiskelin ja työskentelin ensin toimittajana, koska kotikaupungissani ei ollut tarjolla designerin koulutusta. Toimittajan taustasta on ollut hyötyä visuaalisten tarinoiden kerronnassa. Graafista suunnittelua opiskelin Pietarissa korkeakoulussa ja Suomessa olen suorittanut kaksi lisätutkintoa media-alalta: Game design ja Videotuotanto. Voin sanoa, että koulutuksen ja kokemuksen perusteella media-ala on todella tuttu minulle.


Mitkä asiat ovat sinulle työssä tärkeitä?


On hienoa, jos saan projektin puitteissa vapaat kädet. Minulle on myös tärkeää että työstäni on asiakkaille hyötyä. Työ joka ei päädy hyötykäyttöön, tuntuu turhalta.

Haluan myös oppia jatkuvasti uutta. Graafisen suunnittelun työkalut kehittyvät nopeasti ja aion pysyä kehityksessä mukana.


Mistä ammennat uusia ideoita?


Aloitan päiväni Behancessa, eli haen ideoita muiden ammattilaisten töistä. Minulla on monia suosikkeja, joista tärkein inspiraation lähde on Peter Tarka.

Minua inspiroi myös luonto, erityisesti vuoret joiden suuruus saa ymmärtämään oman pienuuteni. Silti pienikin voi tehdä jotain tärkeää! Myös lapseni ovat jatkuva innostuksen lähde: heitä seuraamalla opin uusia asioita joka päivä.

HubSpot Video


Minkälainen suunnittelutyö ja tekniikat kiehtovat sinua erityisesti?


Isot ja vaativat projektit ovat tietysti innostavia, mutta pienilläkin on merkitystä. Liikkuva kuva sekä 3D-tekniikka ja AR/VR, lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden mahdollisuudet, ovat minulle erityisen innostavia.


Minkälaisena näet graafisen suunnittelun tulevaisuuden yleisesti – ja omalta kohdaltasi?


Video nousee yhä tärkeämmäksi, samoin 3D-tekniikka ja virtuaalisuus ylipäätään. Digitaaliset teokset ja kaupankäynti kryptovaluutoilla kasvavat tulevaisuudessa yhä tärkeämmiksi osiksi lähes kaikkien arkea.

Tämä työ kiehtoo minua ja siksi aion jatkaa graafista suunnittelua sekä ajan käyttämistä ammatilliseen kehittymiseeni.


Mitä elämääsi kuuluu työn lisäksi?


Kotona opiskelen ja teen omia digitaalisia teoksia. Pääosa vapaa-ajastani kuluu kuitenkin perheen kanssa. Saan perheestäni energiaa siitä huolimatta, että olemme kulkeneet erityislapsen kanssa pitkän ja vaativan tien ilman lähellä olevien sukulaisten tukiverkostoa.

Olen ylpeä siitä, miten perheeni on pärjännyt uudessa kotimaassamme. Covid-19 -pandemian alussa mieheni osallistui aktiivisesti koronarokotetuotantoon, löysimme viiden “kokeiluvuoden” jälkeen sopivat lääkkeet pojallemme ja nyt minulla on huippuhyvä työpaikka – Blink Helsinki, jossa voin näyttää design-osaamistani.

HubSpot Video

 

Author avatar
Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Katso myös

Web-analytiikka murroksessa: Yksityisyys ytimessä

Peike Korvenmaa 3 minuuttia luettavaa
Lue

Hyvä webinaari ei vaadi ihmeitä – näin luot onnistuneen virtuaalitapahtuman

Jonna Sulkanen 5 minuuttia luettavaa
Lue

Nykypäivän asiakas valitsee itse ostopolkunsa

Toni Talasjoki 3 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image