Blogi

Taiteilija, jolla on insinöörin aivot

design ideointi ja luovuus blinkilaiset

Timo Vennonen

Mira Kurko on uusin vahvistus Blinkin suunnittelijakaartiin. Oman kuvauksensa mukaan hän on visualisti, jolla on insinöörin aivot. Mitä se tarkoittaa?

Mira Kurko on uusin vahvistus Blinkin suunnittelijakaartiin. Oman kuvauksensa mukaan hän on visualisti, jolla on insinöörin aivot. Mitä se tarkoittaa?

– No sitä, että mietin aikoinaan kummasta rakkaasta harrastuksesta haluan työn, luonnossa liikkumisesta vai taiteilusta. Laitoin sitten yhteishaussa joka toiseen hakukenttään metsäinsinöörin ja joka toiseen graafisen suunnittelun koulutusohjelman.

Visuaalinen suunnittelu veti pidemmän korren.

– Mutta minulla on insinöörin aivot ja veikkaan, että insinööritieteetkin olisivat luonnistuneet. Ajatteluni on luonnostaan aika loogista ja haluan tietoon perustuvan päättelyketjun, Mira kuvailee. 

 

Ymmärrettävää ja tunnistettavaa suunnittelua

 

Miralle on tärkeää tehdä tietoon, ei arvailuihin perustuvaa suunnittelua. Hän haluaa mennä syvälle asiakkaan ja asiakkaan asiakkaan ajatteluun. 

– On todella ymmärrettävä mitä toinen haluaa sanoa ja viestiä ennen kuin sen voi visualisoida.

Kun tiedetään kenelle ollaan tekemässä ja miksi, voidaan ottaa luovat ja visuaaliset kyvyt käyttöön.

– Suunnittelun on aina oltava ymmärrettävää ja tunnistettavaa. Tärkeintä on, että viesti välittyy oikealle ihmiselle oikealla tavalla. Mutta jos viesti ei mene perille, on ihan sama miten kaunis tai tyylikäs se on. Jos suunnitellaan vaikkapa tuolia, on tärkein ominaisuus se että sillä pystyy istumaan, vasta seuraavaksi tulevat muut jutut. Sama pätee myös viestintään, Mira painottaa. 

 

Generalisti haluaa oppia uutta

 

Mira on tehnyt markkinoinnin ja mainonnan parissa monipuolisesti kaikkea.

– Olen kiinnostunut monesta asiasta ja ehkä siksi olen kehittynyt aika generalistiksi.

Generalismia hän on harjoittanut graafikkona isoissa korporaatioissa, pienissä perheyrityksissä ja mainostoimistoissa. Tällä haavaa Miraa sytyttävät erityisesti informaation muotoilu ja visualisointi sekä vastuullisuuden teemat ja palvelumuotoilu.

– Olen opiskellut palvelumuotoilua ja tehnyt sitä hetken myös työkseni. Blinkillä on hienosti palvelumuotoiltu markkinoinnin prosessi, siitä haluaisin oppia lisää. Ja kun ihmisten kanssa juttelee, tulee monesti mieleen että ai hitsi tuollaistakin juttua olisi mielenkiintoista osata tehdä – esimerkiksi animointi on yksi sellainen asia. 

 

Visualisointi kehittää ajattelua

 

On luonnollista, että graafinen suunnittelija hahmottaa maailmaa visuaalisesti – mutta Miran mielestä visuaalisuus auttaa ketä tahansa ymmärtämään monimutkaisia asioita.

– Samalla voi löytää uusia näkökulmia, oli kyse sitten asiantuntijasta tai amatööristä. Tehtäväni on auttaa asiakastani saavuttamaan omat tavoitteensa, tämä on asiakaspalveluammatti.

Miran mielestä täydellinen toimeksianto olisi sellainen, missä hän pääsisi jo aikaisessa vaiheessa mukaan.

– Tykkään tosi paljon tehdä pohjatyötä, pohtia sitä mitä, kenelle ja miksi projektia tehdään.

Munkkivuoressa asuvan Miran vapaa-ajan täyttää luonnossa liikkuminen ja palstapuutarhan  hoitaminen.

– Perhe ja tarhaikäinen poika menevät kyllä puutarhankin edelle, Mira nauraa.

Author avatar
Timo Vennonen

Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.

Katso myös

Brändiarkkitehtuuria kuvaava suuri B-kirjain, jonka vieressä on nostokurki. Nostokurki nostaa paikalleen brändielementtejä. Kuva on vihreä.

Kuinka valita oikea brändi­arkkitehtuuri?

Timo Vennonen 3 minuuttia luettavaa
Lue
Kuvan eri reunoilla kolme ostajapersoonaa katsoo kuva keskellä olevaa kassia, jossa on euromerkki. Ostajapersoonien luota kiemurtelee kolme ostopolkua kassin luokse.

Ostajapersoonien ja ostopolkujen merkitys kasvumarkkinoinnissa

Kimmo Saarinen 5 minuuttia luettavaa
Lue
Vihreä yritysrakennus, joka muistuttaa hahmoa. Hahmon kädessä on megafoni, jolla hahmo tuo brändiään kuuluviin. Taustalla muita hahmoja tekemässä samaa asiaa.

Brändi: hanki merkitys tai kuihdu

Piia Holma 3 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image