Digimarkkinointi kohkaa paljolti trendien ja ajankohtaisten aiheiden parissa. Aikaan ja trendikkäisiin puheenaiheisiin kiinnittyvät kampanjat, uutiset ja artikkelit tekevät usein messeviä piikkejä kävijöitä mittaaviin käyriin. Monet sisällöt syntyvät kuitenkin päivänkorennoiksi, lentävät komeasti hetken ja hiipuvat sitten pois.
Mutta on olemassa myös toisenlaista sisältöä – sellaista, joka ei vanhene viikossa tai kuukaudessa. Sellaisia ovat evergreen-sisällöt, digitaalisen markkinoinnin ahkerat lapiomiehet. Niiden julkaisu ei ehkä saa aikaan huimaa somehaippia, mutta ajan kanssa niiden kaivamaa uomaa myöten tulee tulosta.
Miksi ikivihreää?
- Se toimii kuukausia tai vuosia ilman sen suurempia muutoksia
- Sijoittuu usein hyvin Googlessa ja säilyttää paikkansa, samalla pitkän hännän hakutermit ovat kuin pieni briiffi: ne ohjaavat (tekoäly)malleja ymmärtämään, mitä todella haetaan, miksi ja missä tilanteessa. Näin saat vastauksia, jotka eivät ole vain oikeita – vaan myös relevantteja, hyödyllisiä ja käyttökelpoisia.
- Tuo konversioita – usein osa asiakkaan ostopolkua (esimerkiksi opas tai FAQ-sivu)
- Tukee muita sisältöjä
Miten tunnistat evergreen-sisällön?
Ikivihreä tarkoittaa alunperin kasvia, joka on ainavihanta eli joka ei pudota lehtiään talveksi. Urbaanimmassa kielenkäytössä se merkitsee esimerkiksi iskelmää, joka toimii aina vain ja jonka uudet sukupolvet ottavat osaksi omaa mielenmaisemaansa.
Markkinoinnissa ikivihreä sisältö käsittelee sellaista kysymystä, tarvetta tai ongelmaa, joka on aina olemassa eikä vanhene. Tarkka aihe riippuu tietysti toimialasta!
Ainavihantoja sisältöjä ovat mm.
- Perusprosessien tai palveluiden kuvaukset
- Vinkkilistat ja tarkistuslistat
- Termisanastot
- Oppaat
- Tutoriaalit
- Usein kysytyt kysymykset
Ja otsikot voisivat olla esimerkiksi tälläisiä:
Mitä tarkoittaa palvelunhallinta IT:ssä?
Näin laadit tehokkaan sähköpostikampanjan!
10 vinkkiä parempaan etäpalaveriin
Kurkkaa täältä, miten muotoilla otsikko, joka saa klikkaamaan, mutta ei ole klikkiotsikko!
Kehitä evergreen-sisältöjä näin
- Ideoi. Kysy asiakaspalvelultasi ja myynniltä mitä heiltä jatkuvasti kysytään. Analysoi sivustosi hakusanadataa ja selvitä millä termeillä sisältöjä etsitään ja millä ne löytyvät. Tarkista myös mistä kilpailijasi puhuvat ja mitä heiltä kenties puuttuu.
- Suunnittele ja tuota. Kirjoita selkeästi ja ymmärrettävästi, tee sisällöstä helppo lukea ja silmäillä – otsikot, väliotsikot ja listat auttavat. Havainnollista kuvilla, infograafeilla ja käytännön esimerkeillä.
- Optimoi hakukoneille. Mieti millä sanoilla tai pitkän hännän hakutermeillä kohderyhmä hakee tietoa. Luo sisäisiä linkkejä muuhun sisältöösi ja huolehdi, että metatekstit ja otsikot ovat just jetsulleen kunnossa.
- Optimoi tekoälylle.
- Julkaise ja jakele. Valkkaa ikivihreille sisällöille looginen paikka. Sellainen voi olla esimerkiksi sivustosi “Tietopankki” tms. Ja koska kyse on ikivihreästä suosikista, se ei kulu käytöstä. Linkitä se siis uutiskirjeisiin ja jaa säännöllisesti somessa.
- Seuraa ja päivitä. Katso säännöllisesti miten sisältö sijoittuu hakukoneissa ja analysoi miten se toimii. Tarkista sen ajantasaisuus esim. vuosittain ja tee tarvittaessa pieniä korjauksia ja päivityksiä.
Tee oma sisältökalenteri myös ikivihreille sisällöille. Voit myös antaa kullekin sisällölle oman vastuuhenkilön, joka huolehtii sen päivittämisestä. Muista hyödyntää sisältöjä osana pilarisivuja ja automaatioketjuja!
Aloita pienesti. Valitse vaikka kolme yleisintä kysymystä tai prosessia ja tee niistä evergreen-sisällöt – ja seuraa, mitä pidemmällä tähtäimellä tapahtuu.
Kun haluat jutella lisää ikivihreistä – oli kyse sitten Satumaa-tangosta tai blogiartikkeleista – nakkaa viestiä!
Timo Vennonen
Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.
