Ohita navigaatio
CRM, joka ajaa itse itseään

HubSpot julkaisi tällä viikolla San Franciscon INBOUND25-tapahtumassa yli 200 uudistusta

Golden Gate San Francisco

CRM, joka ajaa itse itseään.

Aluksi: ei, kyse ei ole vieläkään siitä, että AI ottaa vallan ja vie meiltä työt. Ihmisellä säilyy edelleen valta kaikkeen mihin haluaa, mutta HubSpotin AI-työkaluilla saa hoidettua käytännön rutiinitehtävät, työläät taustaselvitykset ja alustavat toimenpidehahmotelmat ennennäkemättömän tehokkaasti.

HubSpot julkaisi tällä viikolla San Franciscon INBOUND25-tapahtumassa yli 200 uudistusta ja ottaa entistä isompaa etumatkaa AI:n fiksussa käytännön hyödyntämisessä. Unified-teeman mukaisesti AI ei ole HubSpotin käyttäjille erillinen irtotemppu vaan elimellinen osa markkinoinnin, myynnin ja asiakaskokemuksen johtamisen arkea. AI tekee temput suoraan CRM:n sisällä. 

Miksi asia on tärkeä modernin ajan markkinoinnille, myynnille ja asiakaspalvelulle?

  • AI tulee, halusimmepa sitä tai emme. HubSpotin avulla pääset myötäaallon harjalle etkä hautaudu sen alle
  • Brändisi ja kommunikaatiosi jokaisessa asiakaskohtaamisessa on HubSpotin avulla linjakkaampaa ja omannäköisempää (AI ei tee kommunikaatiosta bulkkia vaan osaa opastaa tuomaan brändin äänen ja uniikin puhetapasi jokaiseen kohtaamiseen)
  • Relevanssi: HubSpotin uudistusten myötä sinun on entistä helpompaa ymmärtää, mitä asiakkaasi oikeasti haluaa ja kaipaa
  • Oikea-aikaisuus: kun tiedät ajoissa tärkeät signaalit ja osaat ajoittaa lähestymiset ja viestit oikea-aikaisesti, osumatarkkuus paranee
  • Tehokkuus: AI-työkalujen avulla toiminta on tehokkaampaa. Olet nopeammin perillä siitä, mistä on kyse ja mitä sinun tulisi tehdä. Saat nopeammin työstettyä tarkoituksenmukaiset jalkautukset ja aikaasi vapautuu strategian linjaamiseen ja luovaan tekemiseen.

HubSpot - Loop

AI-aikakauden pelikirja näyttää erilaiselta

HubSpotin uusi pelikirja, The Loop, syrjäyttää vanhan inbound-funnelin. Ajavana voimana muutokselle on ihmisten muuttuneet tavat etsiä tietoa. Jopa 60% Googlen hauista jää ilman klikkausta*. Ihmiset saavat vastauksensa jo AI Overview:ssa eikä tarvetta klikkailuun näin ollen synny. 
* Lähde: SparkToro

SEO:n sijaan puhutaan AEO:sta tai GEO:sta. Ihmiset hakevat enenevissä määrin vastauksia tarpeisiinsa esim. juuri Googlen AI Overviewn avulla. Tärkeäksi muodostuukin olla osa vastausta. Sisällöt tulee optimoida AI-näkyvyyden näkökulmasta. 


HubSpot LOOP - growth playbook for the AI era

The Loop rakentuu neljästä vaiheesta: 

  1. Express - kerro kuka olet
  2. Tailor - räätälöi viestisi vastaanottajakohtaisesti
  3. Amplify - paranna konversiota olemalla osa AI:n vastauksia
  4. Evolve - kokeile, opi ja kehitä jatkuvasti (reaaliajassa)

Huomionarvioista on myös se, että HubSpot onnistuu tarjoamaan mahdollisuuden yhdistää inhimillinen autenttisuus AI:n tehokkuuden kanssa. Kuten olemme kaikki nähneet, osa AI:lla generoidusta markkinoinnista on geneeristä tai linjatonta bulkkia. Vikahan ei toki ole työkalussa, vaan sen käyttäjässä. HubSpot tarjoaa nyt mahdollisuuden tehdä entistä helpommin omannäköistä ja omanlaista personoitua sisältöä AI-avusteisesti. 

Mitä HubSpot siis tarjoaa uudistustensa myötä?

CRM:ää ja markkinoinnin, myynnin tai asiakaspalvelun toimintoja ei tarvitse kliksutella enää entisellä tavalla. Kielimallin ansiosta moni toiminto onnistuu kätevästi promptaamalla selkokielisiä komentoja tai kysymyksiä. Nyt AI toimii kuin väsymätön, ylivertainen assistentti tai lauma analyytikkoja.

HubSpot osaa jatkossa hyödyntää myös esim. puheluissa, palaverikeskusteluissa ja viesteissä käytyjä keskusteluja. Jos keskimäärin 20% yrityksen olennaisesta datasta on strukturoidussa muodossa (ja siitäkin osa siiloissa tai laadullisesti kelvotonta), saat nyt käyttöösi myös jäsentymättömän datan (n. 80% yrityksen kaikesta olennaisesta datasta*) ja tekoälyn datasta tekemät koosteet ja päätelmät.

Tiedon generoinnin lisäksi “Self-generating CRM” osaa ajaa itse itseään (kuin San Franciscon liikeenteessä pörräävät Waymo-taksit konsanaan). Se tietää enemmän ja osaa muodostaa näkemyksiä muistakin asioista kuin mitä kerrot sille. 

*lähde: HubSpot

Esimerkki: HubSpot summaa lennosta, mitä tuli myyntipuhelussa puhuttua keskeisistä haasteista ja tavoitteista, budjetista, aikatauluista, kilpailijoista jne. Se ei missaa mitään, ei unohda mitään, eikä jätä CRM-merkintöjä tekemättä. Se myös oppii käydyistä keskusteluista ja voitetuista ja hävityistä keisseistä.

Inbound 25

Ei vain vastauksia, vaan myös proaktiivisia tekoja

Kyse ole vain fiksuista vastauksia vaan myös kyvystä viedä toimintoja käytäntöön (muokata CRM:ää, triggeröidä hoitamalleja tai valmistella markkinointilähestymisiä). HubSpot tarjoaa myös kirjastollisen valmiita temploja tilanteisiin, joissa et ole ihan varma, mitä ylipäänsä pitäisi kysyä tai tehdä. HubSpotilla on valmiina puolivalmisteita myyntiin, liidigenerointiin, onboardaamisiin, asiakaskommunikaatioon. Voit hyödyntää niitä sellaisenaan tai kustomoida edelleen.

HubSpotin uudistukset - muutama kiinnostava nosto

Marketing Hubin uusi Marketing Studio

  • Voit rakentaa kampanjan promptaamalla tai drag&droppaamalla jalkautuksia (sähköposti, landing page, sms jne) suoraan visuaaliseen canvakseen. HubSpot osaa tuoda jalkautukset, automaatiot (hoitomallit) ja kontaktilistat/segmentit suoraan canvaksen elementteihin ja vielä generoida ne (tai täydentää niitä) AI:lla.
  • AI opastaa ja ehdottaa toimivimmat keinot, mediavalinnat, sisällöt ja ajoitukset optimaalisen konversion varmistamiseksi.
  • Ja Marketing Studio on tietysti yhteiskäyttöinen. Koko tiimi voi työstää ja iteroida ja lopuksi julkaista kampanjan suoraan työkalusta.

AI-Powered Email 

  • Jos omat ideat ovat vähissä, HubSpotin uusi email-työkalu auttaa CRM:n dataan pohjautuen luomaan optimaalisia sähköpostilähestymisiä. AI ehdottaa, mitä kannattaisi viestiä, luo valmiit email-draftit (yrityksen brändimäärityksillä), generoi vastaanottajakohtaisesti personoidut emailit ja ennakoi vielä, mikä on optimaalinen ajankohta lähettää email kullekin vastaanottajalle. Lopuksi AI analysoi, miten homma meni omasta mielestä ja ehdottaa jatkotoimenpiteet.

Breeze Agentit ja Assistentit

  • Kvalifioi prospekteja lennosta ja valmistelee next stepit
  • Osaa yhdistää tietoja CRM:n vanhoista merkinnöistä, puheluista, palavereista ja viesteistä
  • Lukee CRM:n lisäksi myös esim. Google Workspacea, Microsoft 365:stä tai Slackia
  • Tuottaa aidosti hyödyllisiä näkemyksiä liiketoiminnan ydinkysymyksiin
  • Kokonainen kirjasto (Breeze Studio) "puolivalmisteita" valmiina käyttöön! Voit valita valmiita Agent- tai Assistent -temploja, kustomoida ne omannäköiseksi tai rakentaa kokonaan omia (suoraan editorista). Breeze Studiosta löytyy Closing Agent, Customer Handoff Agent, Company Research Agent, Social Post Agent jne

Esimerkki: Prospecting Agent on kuin iso ja ylivertainen tukitiimi myyjän taustalla. Se monitoroi puolestasi prospekteja ja tunnistaa signaaleja. Se tietää aiemmat puhelin- ja meilikeskustelut, sivustovierailut, prospektiyritykseen liittyvät uutiset, kilpailijakentän sekä myös toimintamallisi ja tapasi viestiä ja hyödyntää näitä ehdotuksissaan. Prospect Agent kertoo myyjälle, milloin on oikea hetki kontaktoida ja mitä kannattaa sanoa ja tehdä.

 

Segmentit ja personointi

  • HubSpot muodostaa AI-avusteisesti segmenttejä (ent. “Lists”) ja osaa lennosta räätälöidä esimerkiksi verkkosivustosisältöjä segmenttikohtaisesti
  • Uuden Personalization-ominaisuuden voit hallinnoida ja analysoida räätälöityjä sisältöjä. AI tekee valmiita ehdotuksia sisällöistä, lasketutumissivuista, Call-to-actioneista jne. Työkalun kautta voit muokata ja aktivoida ne käyttöön.
  • Kaikki tämä tähtää entistä tehokkaampaan konvertointiin, kun kohdeyleisöjä on mahdollista palvella ennennäkemättömän tarkasti, kohdennetusti, yksilöllisesti ja oikea-aikaisesti.

Service Hub

  • osaa tulkita keskusteluja ja kertoa vaikkapa, mitä ajan saatossa on keskusteltu hinnoittelusta, kipupisteistä ja kilpailijoista - tai mihin sävyyn on kommunikoitu palvelun laadusta.

Inbound 25 _

Miten pääset kyytiin?

AI-juna lisää vauhtia entisestään. Niin myös HubSpot. Mukana ovat jatkossa ChatGPT:n ja Clauden lisäksi myös Geminin integraatio kunnon syväanalyyseihin. Helppokäyttöisen HubSpotin avulla pääsee kätevästi mukaan liikkuvaan junaan.

AI vetää maton alta monelta ennen hyväksi havaitulta käytännöltä tai toimintamallilta. Ei kannata pyristellä vastaan tai haikalla vanhojen aikojen perään. On sanomattakin selvää, että vanhat ajat eivät palaa - siinä missä ei markka, faksi tai nyrkkipyykkikään.

Kuten Yamini Rangan, HubSpotin CEO, opasti opiskelemaan lähtevää poikaansa tulevaisuuden tärkeimmistä taidoista: ”Be curious. Lean into change. Learn how to think.”

Jos AI:n toimintalogiikka ei ole entuudestaan tuttu, kannattaa katsoa, HubSpotin perustajan ja CTO:n, Dharmesh Shahin, puolen tunnin selkokielinen kiteytys aiheesta.

 

 

Ja jos HubSpotin uutuudet kiinnostelee, buukkaa keskustelutuokio tai tipauta viestiä!

 

 

 

Antti Tolonen

Antti on Blink Helsingin toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yritysten markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Antti auttaa yrityksiä luomaan dataohjattavia markkinoinnin, myynnin ja kasvun malleja.

Antti Tolonen

Katso myös