Blogi

Kasvu, rohkeus ja usko hyvään

blinkilaiset

Antti Tolonen

Vietimme perinteeksi muodostuneen yhteisen etätyöviikkomme tänä syksynä länsimaisen sivistyksen kehdossa, Kreikassa. Varasimme aikaa yrityskulttuurimme eksistentiaaliselle pohdinnalle ja human flagin haltuunotolle. Painoimme duunia, workshoppasimme, ylensöimme, nautimme auringosta, uimme meressä, teimme pitkiä kävely-, juoksu- tai fillarilenkkejä ja vietimme aikaa yhdessä. Paineettomuudesta puristui timantti.

Human flag on poikkeuksellista kehonhallintaa vaativa liike, jossa roikutaan käsillä vaakatasossa pystysuorassa tangossa siten, että vartalo on ilmassa maansuuntaisesti, kohtisuorassa suhteessa tankoon.

Human flagiin asettautuminen on valtaosalle maailman ihmisiä tekemätön paikka. Se on lähes yhtä hankala tehtävä kuin turvallisen, kannustavan ja voimauttavan yrityskulttuurin rakentaminen. Kumpikaan onnistuu harvoin ilman yhteistä tahtoa ja kavereiden tukea. 

 

Lähdimme Kreikkaan löytääksemme ratkaisuja

HubSpot Video

 

Vietimme perinteeksi muodostuneen yhteisen etätyöviikkomme tänä syksynä länsimaisen sivistyksen kehdossa, Kreikassa. Varasimme aikaa yrityskulttuurimme eksistentiaaliselle pohdinnalle ja human flagin haltuunotolle. Painoimme duunia, workshoppasimme, ylensöimme, nautimme auringosta, uimme meressä, teimme pitkiä kävely-, juoksu- tai fillarilenkkejä ja vietimme aikaa yhdessä. Paineettomuudesta puristui timantti.

HubSpot Video

Timon aamulenkki auringonnousun aikaan

 

Sattumanvaraisuuden faktumi

Moni asia elämässä tapahtuu sattumanvaraisesti. Työyhteisö on osin sattuman yhteen heittämä joukko erilaisia ihmisiä. On kuitenkin oma valintamme missä määrin ajelehdimme korkkina koskessa ja missä määrin otamme itse vastuuta omasta suunnastamme. Voimme itse päättää, annammeko yhteisen olemisemme ajautua randomisti jonnekin vaan vai yritämmekö ohjata sitä sellaiseen suuntaan, mikä tuntuu meille arvokkaalta ja merkitykselliseltä.

blink kreikassa

Jos erilaisten taustojen, luonteiden, elämantilanteiden ja tavoitteiden lisäksi on sekä ammattillista yhteistä maaperää että yhteinen tahto, on mahdollista luoda tarina ja merkitys olemisellemme. 

 

Yhteinen tahto

Olemme painineet oman yrityskulttuurimme ja arvojemme kanssa hyvän aikaa. Olemme miettineet, mikä muu meitä yhdistää kuin tarve saada aamiaisen ja päivällisen välinen aika täytettyä järkevästi. Sisimmissämme kaikki tiedämme mitä olemme, mutta asia on vaikea tyhjentävästi sanoittaa.

Monta sanaa on kulttuurimme perustaa kiteyttäessä käynyt whiteboardilla ja lähes yhtä monta on hihatettu pois. On makusteltu geneerisiä, päälleliimattuja, irrelevantteja, tylsiä tai enemmän muihin kuin meihin liittyviä sanoja. On makusteltu myös lupaavia, innostavia, pelottavia, kutkuttavia ja omilta tuntuvia sanoja, joista tietyt tuntuvat yhä uudelleen löytävän tiensä keskusteluihin.

Näissä keskusteluissa pysyvimmiksi ja sisällöltään kestävimmiksi juuri meille ovat osoittautuneet kolme pääteemaa: kasvu, rohkeus ja usko hyvään. Ne ovat meille totta. Ne tuntuvat merkityksellisiltä ja näkyvät tekemisessämme. 

Kun työryhmissä konkretisoimme ja laadutimme kiteytyksiä, huomasimme usein päätyvämme samoille apajille vaikka lähestyimme asiaa eri suunnista. Se oli rohkaiseva kokemus. Olimme löytäneet jännän äärelle ja tunnistaneet jotain olennaista itsestämme kollektiivina.

moulin rouge

 

Kasvu, rohkeus ja usko hyvään

Yrityskulttuurimme kulmakiviksi naulasimme nämä kolme teemaa:

 

Kasvu

Kasvu tarkoittaa meille halua ja kykyä kehittyä - sitä, että haluamme olla parempia. Se tarkoittaa sitä, että otamme vastuuta omasta kehittymisestämme. Olemme taitavia saamaan asioita aikaiseksi ja siksi haluamme suunnata tekemisemme oman henkilökohtaisen kasvun, yrityksemme kasvun ja asiakkaidemme kasvun hyväksi.

kasvu

 

Rohkeus

10 käskyä blinkiläiselle

Rohkeus tarkoittaa meille sitä, että uskallamme kukoistaa. Koska olemme lahjakkaita, vaadimme itseltämme paljon. 

Uskallamme olla oma itsemme. Pelaamme omilla vahvuuksillamme ja annamme jokaisen olla paras versio omasta itsestään.

Uskallamme myös nauttia tekemisestä. Emme luhistu haasteiden edessä. Autamme toisiamme löytämään ilon tekemiseen. Onhan itsestämme kiinni, miten asioihin suhtaudumme.

Uskallamme olla se ihminen, joka haluamme olla.  

 

Usko hyvään

Olemme hyvien puolella. Haluamme hyvää itsellemme ja muille. Uskomme onnistumiseen ja positiivisuuteen.

koivisto

Kuten viisautensa kautta voimahahmon ominaisuudessa mukana matkalla ollut Mauno Koivisto on sanonut: ”Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.”

 

Ihmiset rakentavat kulttuuria ja kulttuuri rakentaa ihmisiä

Paineettomasta yhdessäolostamme puristui tämä kolmetahoinen timantti. Kasvun, rohkeuden ja hyvän kulttuuria haluamme vaalia niin omassa tekemisessämme, uusissa rekrytoinneissa sekä myös kun mietimme minkälaisten asiakkaiden kanssa haluamme rakentaa kestäviä kasvutarinoita. 

Haluamme, että uusi työntekijämme tai asiakkaamme haluaa ja kykenee kasvamaan ja kehittymään, pystyy olemaan rohkea ja uskoo hyvään. 

Yrityskulttuurin tapauksessa timantti on enemmän elävä prosessi kuin eloton kimpale. Ihmiset rakentavat kulttuuria ja kulttuuri rakentaa ihmisiä. Olemmehan ihmisinäkin enemmänkin pitkä hioitumisen prosessi kuin valmis jalokivi.

Kulttuuri tulee elää todeksi aina uudelleen. Sen, kuten meidänkin, tulee voida kehittyä ja kasvaa ajassa. Jos olemme rohkeita ja uskomme hyvään, kehitymme ja kasvamme varmasti.

 

happiness depends on ourselves

Tatuoimme ihoomme Kreikan kirjeenvaihtajamme Aristoteleen läpänderin siitä, että onnellisuus riippuu itsestämme: ἐφ' ἡμῶν αὐτῶν ἡ ἡμετέρα εὐδαιμονία. 

 

Mutta mites se human flag?

Olemme saattaneet löytää hopealuodin yhteisen kulttuurimme rakentamisessa, mutta onnistuimmeko me todella myös human flagissa? 

No totta hitossa onnistuimme. Kun löytyy halua kasvaa, rohkeutta kurottaa ja uskoa hyvään, mikään ei ole mahdotonta. Varsinkin jos otamme luovia vapauksia ja meillä on kavereita, jotka ovat valmiita auttamaan.

 

Katso vaikka:

HubSpot Video

 

 

human flag

Human flag 0.1

 

Ensi kerralla sitten entistä korkeammalle, entistä rohkeammin!

Author avatar
Antti Tolonen

Antti on Blink Helsingin toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yritysten markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Antti auttaa yrityksiä luomaan dataohjattavia markkinoinnin, myynnin ja kasvun malleja.

Katso myös

Web Summit 2022 -tapahtuma kokosi markkinoinnin trendit vuodelle 2023.

Markkinointi vuonna 2023

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue
Web Summit 2022 -tapahtuma tarjosi uusia näkökulmia brändin rakentamiseen.

Menestyvä brändi puhuttelee ihmisiä arvoillaan

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue

Natiivimainonta tuo verkkosivullesi sitoutuneita lukijoita

Anniina Leikas 3 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image