BLOGI

HubSpot vai Pardot - plussat kehittäjän näkökulmasta

Vertailussa markkinoinnin automaatiojärjestelmät HubSpot ja Pardot. Lue, miten järjestelmäkehittäjä arvioi niiden tarjoamia työkaluja ja käytännön toimivuutta erityisesti inbound-markkinoinnissa tärkeiden nettisivujen, laskeutumissivujen, email-pohjien ja lomakkeiden osalta.

Ari Paloniitty | 31.12.2018

Markkinoinnin automaatiosta puhutaan paljon ja pohditaan eri järjestelmien etuja, vertaillaan integraatioita ja hintoja. Mutta nytpä tehdäänkin vähän eri tavalla, tutkaillaan asioita kehittäjän näkökulmasta sekä unohdetaan tuottoprosentit ja hintataulukot. Perehdytään hieman kahteen Suomessa suosittuun järjestelmään, HubSpotiin ja Pardotiin. Vilkaistaan niiden tarjoamia työkaluja ja käytännön toimintaa, lähinnä nettisivujen, laskeutumissivujen, email-pohjien ja lomakkeiden osalta.

Inbound-markkinoinnissa yksi olennainen osa on yrityksen nettisivut ja se miten inbound-filosofia on sinne toteutettu käytännössä. Me Blinkillä tykätään paljon inboundista ja (varsinkin allekirjoittanut) nettisivujen tekemisestä. Teknologioista meidän pääasiallinen työkalu on HubSpot, sen lisäksi olemme tehneet asioita mm. Pardotilla ja Wordpressillä. Nyt tutkailen joitakin HubSpotin ja Pardotin eroja, koska moni on niistä kiinnostunut.

Nettisivuston toteutus, toiminnallisuudet ja integraatiot


On tärkeää, että nettisivustolla on toteutettu inbound-ajattelutapaa käytännössä. Tässä on isossa roolissa tietenkin taustalla oleva markkinoinnin automaatiojärjestelmä, jonka avulla hallitaan liidejä, ostopolkuja ja esimerkiksi automatisoituja email-kampanjoita. Sivustolla on tärkeää houkutella kävijää liikkumaan eteenpäin ja syvemmälle hyvällä sisällöllä, sekä sen houkuttelevalla esiintuonnilla. On hyvä myös aktivoida kävijää esimerkiksi kokeilemaan jotain sivuston toiminnallisuutta, kuten laskuria.

Yksi tärkeä tavoite on saada kävijä konvertoitua liidiksi eli saada käyttökelpoista tietoa kuten nimi ja sähköpostiosoite, tietenkin noudattaen tietosuojalakia. Tässä toimii tehokkaasti kävijää kiinnostava sisältö, esimerkiksi opas jonka saa ladattua, kun ensin täyttää lomakkeen jossa antaa yhteystietonsa.

Nettisivujen tekemisen osalta HubSpotia ja Pardotia ei voi oikein verrata, koska HubSpot sisältää täysiverisen sisällönhallintajärjestelmän, jonka päälle voi tehdä isommankin nettisivuston, ilman mitään varsinaisia rajoituksia. Siihen sisältyy myös blogi. Tämä kaikki tietenkin integroituu saumattomasti HubSpotin markkinoinnin automaatioon, eli sivustolle on helppo lisätä lomakkeita, joiden kautta käyttäjätietoa voi kerätä. Esimerkiksi painikkeiden klikkausmäärät jäävät talteen ja niiden avulla voi tarkkailla mitkä painikkeet toimivat parhaiten.

HubSpot-sivuston voi toteuttaa koodaamalla, tai halutessaan voi käyttää visuaalista editoria jolla sivuston voi rakentaa ilman koodausosaamista. Itse olen tehnyt sivustot koodaamalla, koen sen tehokkaammaksi ja monipuolisemmaksi tavaksi.

Pardot on osa Salesforcea, ja Pardot tai Salesforce eivät sisällä sisällönhallintajärjestelmää. Pardot tarjoaa markkinoinnin automaation ja mm. laskeutumissivut, email-pohjat ja lomakkeet. Itse nettisivut täytyy siis olla tehty jonkin muun järjestelmän päälle, kuten vaikkapa Wordpressin. Yritys voi ottaa käyttöön Pardotin ja integroida markkinoinnin automaation toimintoja olemassaoleville nettisivuilleen, ilman että tarvitsee tehdä sivustoa uusiksi.

HubSpotin tapauksessa sivut voi tehdä kokonaan uusiksi HubSpotin COS:n päälle, tai niinkin on tehty että olemassaoleva sivusto siirretään HubSpotin päälle. Myös HubSpotin automaatiotoiminnot voi integroida olemassaoleville nettisivuille, jos jostain syystä ei halua siirtää koko sivustoa HubSpotiin.

Lomakkeiden integrointi toiselle sivustolle


Kummassakin järjestelmässä voi integroida lomakkeita muille sivustoille, HubSpotissa käyttäen upotettua koodia tai HubSpotin Forms API:a. Pardotissa integroinnin voi tehdä iframen avulla tai käyttäen Pardotin Form Handleria, jolloin itse lomake tehdään suoraan toisella sivustolla, mutta sen tapahtumat välitetään Pardotiin. Kaikissa tapauksissa tavoite on saada liidien informaatio talteen markkinoinnin automaatioon.


Laskeutumissivut (landing pages) ja lomakkeet


Laskeutumissivut eli ländärit ovat inbound-tekemisen perusasioita. Usein se on simppeli sivu jossa on esimerkiksi käyttäjää kiinnostavaa sisältöä ladattavissa, kun ensin täyttää lomakkeelle omat tietonsa. Näitä ländäreitä voi tehdä sekä Pardotilla että HubSpotilla, ja toteutusprosessi on kummassakin melko samanlainen. Ensin on template, johon määritellään sivun rakenne ja kohdat mihin käyttäjät voivat sisältöä lisätä ja muokata. Sitten on erikseen tehty lomakepohja joka tuodaan templateen. HubSpotin ja Pardotin lomakkeiden generoinnissa on eroa Pardotin hyväksi, sen ulkoasu on joustavammin muokattavissa.


Email-pohjat


Erilaiset email-kampanjat ja automatisoidut sähköpostien lähetykset, kuten kuukausittaiset uutiskirjeet ovat toinen tärkeä osa markkinoinnin automaatiota. Sekä HubSpotilla että Pardotilla voi tehdä email-pohjia, joko koodaamalla tai visuaalisella helppokäyttöisellä editorilla. Teknisesti ottaen tämäkin prosessi on kummassakin samankaltainen. Eri sähköpostiohjelmissa on eroa miten html-koodi niissä toimii, ja tätä ongelmaa helpottaa sekä HubSpotissa että Pardotissa simulaatio, joka näyttää miltä tekemäsi email-pohja näyttää eri sähköpostiohjelmilla.


HubSpot plussat:

 

  • kokonaisvaltainen ratkaisu sisältää kaiken tarvittavan
  • nettisivujen ja blogin toteutus
  • selkeä käytettävyys, loivempi oppimiskäyrä kuin Pardotissa
  • hyvä integraatio Salesforceen


Pardot plussat:

 

  • tietyiltä osin parempi muokattavuus
  • markkinoinnin automaation tehokkuus pitkällä tähtäimellä
  • Salesforcen käyttäjille luonteva ratkaisu

Kumpi parempi?


Kaikenkaikkiaan koodarin näkökulmasta HubSpot on selkeämpi ja intuitiivisempi käyttää kuin Pardot. Samansuuntaista olen kuullut myös markkinoinnin ihmisten puolelta, tosin pidemmällä tähtäimellä Pardotista on myös koettu saatavan hieman enemmän hyötyä kuin HubSpotista, kun Pardotia on ensin oppinut käyttämään.

Toisaalta HubSpot on yleisesti ottaen saanut hieman parempia käyttäjäarvioita kuin Pardot. Kummassakin on myös integraatiot Salesforceen, mutta jos yrityksessänne on Salesforce valmiiksi käytössä, Pardot lienee sen kaveriksi luontevampi vaihtoehto. Muussa tapauksessa kannattaa harkita HubSpotia, joka on Suomessa markkinajohtaja ja sen suosio on ollut nousussa jo useita vuosia.

Jos olet miettimässä mikä ratkaisu yrityksellenne sopisi parhaiten, soita tai ota yhteyttä!

Lähde: https://www.g2crowd.com/compare/hubspot-vs-oracle-eloqua-vs-pardot

Ari Paloniitty

Ari on monipuolinen tekninen suunnittelija, joka kehittää ja toteuttaa käyttäjäystävällisiä sekä visuaalisesti tyylikkäitä verkkosivustoja ja verkkosovelluksia.

JAA JULKAISU
   
TUTUSTU MARKKINOINNIN AUTOMAATIO -PALVELUIHIN

Lisää digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksellisuutta automaation avulla.

LUE LISÄÄ   ►