Esittelyssä: Top-3 markkinoinnin automaatiotyökalut Suomessa


blogi_vertailu_kuva.png

Viimeisten muutaman vuoden aikana markkinoinnin automaatiotyökalujen käyttö on kasvanut huimasti Suomessa. Kovasta kasvusta huolimatta, alle 1 000 yritystä Suomessa käyttää kyseisiä teknologioita. Tämä on kuitenkin vielä melko pieni määrä kun verrataan esimerkiksi CRM:ää käyttävien yritysten määrään (vaikkei tästä dataa löydykään).
Mielenkiintoista Suomen markkinassa on, että markkinaykkösellä HubSpotilla on jopa melkein puolet markkinaosuudesta. Koko maailmassa HubSpotin markkinaosuus on noin neljännes. Vaikka Blink Helsinki on HubSpotin partneri, tämä vertailu on tehty mahdollisimman objektiivisesti omia kokemuksia ja ulkopuolisia lähteitä hyödyntäen. Työkalujen suora vertailu tai arvottaminen on vaikeaa, koska niiden ominaisuudet ja hinnat vaihtelevat paljon toisistaan. Siksi kannattaakin muodostaa oma näkemys parhaiten yrityksellenne sopivasta työkalusta.
  

Markkinoinnin automaatiotyökalujen käyttö Suomessa*:

blogi_vertailu_kaavio.png

1. HubSpot (45 % markkinaosuus)

 
Taustat ja kehitys

HubSpot on inbound-markkinoinnin ja -myynnin työkalu, jonka yhtenä ominaisuutena on markkinoinnin automaatio. Toimitusjohtajana ja perustajana toimii Brian Halligan, joka on luonut inbound-markkinoinnin käsitteen.
HubSpot aloitti toimintansa 2006 tuomalla työkaluja inbound-markkinoinnin tekemiseen eli esimerkiksi sisällöntuotantoon, sisältöjen optimointiin, SoMe-markkinointiin, sähköpostimarkkinointiin ja markkinoinnin automaatioon. Sittemmin yritys on laajentanut ominaisuuksia huimasti ja tuonut mm. CRM:n osaksi järjestelmää.

Kenelle suunnattu
Yritykset kasvuhaluisista start-upeista aina Suomen suurimpiin yrityksiin. Suurin käyttäjäkunta on alle 200 miljoonaa vaihtavat B2B-yritykset.

Pääasialliset toiminnallisuudet

  •  Sivusto ja käyttäjän mukaan vaihtuvat sisällöt
  • Laskeutumissivut ja lomakkeet
  • Blogi
  • Hakukoneoptimointi
  • Liidien hankinta, pisteytys ja segmentointi
  • Markkinoinnin automaatio
  • Sähköpostimarkkinointi
  • SoMe
  • Analytiikka
  • CRM ja myynnin työkalut
  • Natiivi-integraatiot lukuisiin järjestelmiin ja lisäksi satoja mahdollisuuksia Zapierin kautta

Vahvuudet
1) Kokonaisvaltaisuus. Perinteisesti yrityksillä on ollut lukuisia työkaluja eri asioiden saavuttamiseksi: esim. Sivuston hallinta, hakukoneoptimointi, SoMe-työkalu, sähköpostimarkkinointi ja analytiikka ovat olleet omia työkaluja jolloin tekeminen on tehotonta eikä kokonaiskuvaa markkinoinnin tuloksellisuudesta saada millään selville. HubSpot tuo ratkaisun tähän ja tarjoaa kaikki nämä yhdessä työkalussa.

2) Helppokäyttöisyys. HubSpot on panostanut alusta asti siihen, että työkalu olisi mahdollisimman helppokäyttöinen ja koodausosaamista tarvitaan vain tietyissä osissa, esimerkiksi sivupohjien tekemisessä. Tekeminen on siten enimmäkseen markkinoinnin ja myynnin hallussa, ei IT-henkilön tai -osaston.

Heikkoudet
1) Hinta pienille yrityksille. Vaikka hinta skaalautuu toiminnallisuuksien ja kontaktimäärän mukaan, saattaa lisenssimaksu olla melko iso investointi pienelle yritykselle.

2) Jotkin raportointiominaisuudet. Datan kaivamisessa ja järkeväksi raportiksi tekemisessä voi mennä paljon aikaa jos tarvitaan perusdatan lisäksi syvempää analyysiä. Tätä haastetta taklaamaan on kuitenkin tarjolla lisäosa (185 €/kk).

Hinnat (alkaen)
Basic: 185 €/kk
Professional: 740 €/kk
Enterprise: 2 200 €/kk


2. Active Campaign (10 % markkinaosuus)


Taustat ja kehitys
Active campaign on markkinoinnin ja myynnin automaatiotyökalu.
Yritys aloitti toimintansa vuonna 2003 tekemällä aluksi perinteistä järjestelmää ja sittemmin pienentänyt tuotevalikoimansa kahdeksasta yhteen ja muuttamalla toimintansa SaaS-malliseksi.

Kenelle suunnattu
Active Campaign on PK-yrityksille suunnattu, painottuen erityisesti pieniin yrityksiin.

Pääasialliset toiminnallisuudet

  • Sähköpostimarkkinointi
  • SMS-markkinointi (Ei Suomessa saatavilla)
  • Liidien hankinta, pisteytys ja segmentointi
  • Markkinoinnin automaatio
  • Analytiikka
  • CRM ja myynnin työkalut
  • Integraatiot Zapierin kautta (n. 150 sovellusta)


Vahvuudet
1) Helppokäyttöisyys. Active campaignilla on helppokäyttöinen ja intuitiivinen käyttöliittymä, joten se on nopea ottaa käyttöön.
2) Hinta. Monille pienyrityksille hinnat ovat selkeästi alhaisempia kuin kilpailevissa, järeämmissä työkaluissa.

Heikkoudet
1) Ei natiivi-integraatioita muihin järjestelmiin. Vaikka integraatiot ovat mahdollisia Zapierin kautta, eivät ne välttämättä täytä kaikkia vaatimuksia ja ovat lisämaksullisia.
2) Sähköpostityökalu. Paljon on kritisoitu sähköpostityökalun vanhanaikaista käyttöliittymää ja käytön ajoittaista hitautta.

Hinnat
Lite: 17 $/kk
Plus: 49 $/kk
Professional: 99 $/kk
Enterprise: 149 $/kk


3. Marketo (6 % markkinaosuus)



Taustat ja kehitys
Marketo on markkinoinnin automaatiotyökalu. Yritys aloitti toimintansa vuonna 2008 tuomalla ensin liidihallinnan työkalun markkinoille. Sittemmin kehittänyt muita uusia tuotteita

Kenelle suunnattu
Keskisuuret ja erityisesti suuret yritykset

Pääasialliset toiminnallisuudet

  • Käyttäjän mukaan vaihtuvat sisällöt
  • Laskeutumissivut ja lomakkeet
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Mobiilimarkkinointi
  • Liidien hankinta, pisteytys ja segmentointi
  • Markkinoinnin automaatio
  • Analytiikka
  • Natiivi-integraatiot lukuisiin järjestelmiin ja lisäksi satoja mahdollisuuksia Zapierin kautta

Vahvuudet
1) Sähköpostityökalu. Marketo on luultavasti paras ja edistynein työkalu sähköpostimarkkinointiin ja työnkulkujen rakentamiseen.
2) Analytiikkaominaisuudet. Työkalun analytiikkaominaisuudet ovat hyvin edistyneet ja riittävät vaativillekin käyttäjille.

Heikkoudet
1) Vaikeakäyttöisyys. Järjestelmän käyttö vaatii paljon teknistä osaamista ja aiempaa kokemusta markkinoinnin automaatiosta. Järjestelmässä on useita eri kirjautumisia ja käyttöliittymiä, mikä heikentää käytön tehokkuutta, kasvattaa kustannuksia ja tekee kokonaiskuvan hahmottamisesta vaikeaa.
2) Hinta. Hinnat ovat näistä kolmesta korkeimmat ja lähtötaso on etenkin pienemmille yrityksille haastava.

Hinnat
Toisin kuin ylläolevat kilpailijat, Marketo ei kerro avoimesti hintojaan sivustolla, mutta tässä ulkopuolisesta lähteestä hintoja**:
Spark: 895 $/kk
Standard: 1 795 $/kk
Select: 3 195 $/kk


Mikä työkaluista vaikuttaa sopivimmilta teidän yritykselle? Ota yhteyttä, niin katsotaan voisimmeko auttaa teitä oikean työkalun valinnassa ja sen hyödyntämisessä!

Ota yhteyttä!

Lähteet:
* www.datanyze.com/market-share/marketing-automation/Finland/
** www.marketingautomationinsider.com/marketo/




Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi.


Kommentoi