Blogi

Blogin optimointi nostaa sisältösi hakutulosten kärkeen

inbound-markkinointi sisältösuunnittelu hakukoneoptimointi

Johanna Söderlund

Blogia kirjoittamalla voit parantaa sivustosi löydettävyyttä hakukoneissa. Näiden vinkkien avulla optimoit blogisi sisällön hakutulosten kärkeen.

Nosta blogisi hakutulosten kärkeen

Blogia kirjoittamalla voit paitsi avata sanaisen arkkusi ja auttaa asiakkaitasi päätöksenteossa, mutta myös parantaa sivustosi löydettävyyttä hakukoneissa. Tässä blogipostauksessa kerromme, kuinka voit optimoida blogisi sisällön hakukoneystävälliseksi ja sitä kautta helposti löydettäväksi. 

Annamme sinulle 12 vinkkiä - tiivistetysti ja olennaisesti, ole hyvä!

 

 

1. Keskity yhteen-kahteen pitkän hännän avainsanaan, jotka vastaavat ihannelukijan tarvetta 

Blogipostauksen optimoinnissa avainsanojen mukaan ei ole kyse siitä, että teksteihin sisällytetään mahdollisimman monta avainsanaa. Sen sijaan keskity laatuun ja vain yhteen tai kahteen pitkän hännän avainsanaan, jolloin voit optimoida viestisi juuri kyseisestä asiasta lisätietoa kaipaavalle. Hyvä esimerkki pitkän hännän avainsanasta on vaikkapa "kuinka kirjoittaa blogikirjoitus". Se koostu useammasta hakusanasta ja on vähemmän kilpailtu kuin vaikkapa yhden päähakusanan sisältävä "blogi".

 

2. Sisällytä nämä 1-2 avainsanaa blogitekstin tiettyihin osiin

Paras paikka sisällyttää avainsana on tietysti blogitekstin pääotsikko (H1), joka on hakukoneen ensimmäinen askel sisällön osuvuuden määrittämisessä. Muista sisällyttää avainsanasi otsikon ensimmäisiin 60 merkkiin. Mainitse avainsanat lukijaystävällisellä tavalla myös tekstissä ja väliotsikossa. Sisällytä pitkän hännän avainsanat myös URL:iin ja metakuvaukseen.      


3. Varmista blogisi mobiilisopivuus  

Google suosii hakutuloksissa mobiiliystävällisiä sivustoja, joten varmista että omasi on optimoitu mukaan näihin hakuihin. Esimerkiksi kaikki  HubSpotin kautta julkaistut sisällöt reagoivat automaattisesti mobiililaitteisiin.


4. Optimoi blogin metakuvaus ja käytä koko tilaa 

Kirjoita metakuvauksen teksti lukijalle ymmärrettävään muotoon. Tee siitä houkutteleva ja juuri aiheeseen osuva sekä lisää tekstiin pitkän hännän avainsana, jolla haluat blogisi sijoittuvan hakutuloksissa.

 

5. Optimoi kuvasi vaihtoehtoisella tekstillä

Inspiroivaan blogipostaukseen kannattaa aina liittää myös vähintään yksi  kuva. Jos haluat, että myös kuvasi ovat hakukoneen löydettävissä, muista lisätä niihin alt-teksti, joka kuvastaa tarkkaan blogisi ja kuvasi aihetta. 

           

6. Älä käytä liikaa samanlaisia aihetunnisteita

Useat samoilla avainsanoilla kirjoitetut sisällöt saattavat joutua hakukoneen hampaisiin ei niin hyvässä mielessä. Vältä siis tägäämästä useita  blogipostauksiasi täysin samoilla aihetunnisteilla. Liika on liikaa hakukoneidenkin ymmärrettäväksi. 

 

7. Käytä URL-rakenteita, jotka auttavat sivustolla kävijöitä

Hakukoneet suosivat verkkosivujen URL-osoitteita, jotka helpottavat niitä ja verkkosivuston kävijöitä ymmärtämään sivun sisällön. Järkevästi tehty URL-rakenne helpottaa myös blogisi lukijoita hahmottamaan, minkä suuremman blogin pienempää osiota he juuri nyt lukevat.

 

8. Linkitä sisäisesti, jos mahdollista

Sisäinen linkittäminen ei ainoastaan auta pitämään lukijoita sivuillasi pidempään, vaan ne kertovat myös hakukoneille, että sisältösi on laadukasta ja merkityksellistä. Jos olet aiemmin kirjoittanut teemoista, joihin viittaat blogitekstissä, muista hyödyntää mahdollisuus sisäisiin linkkeihin. Tässä kohtaa haluamme tarjota sinulle veloituksettoman blogipohjan, avulla varmistat, että blogissasi on huomioitu kaikki laadukkaan, toimivan blogin perusasiat. Voit ladata oppaan täältä. Se ei sido sinua mihinkään, mutta toivomme, että se auttaa sinua paremmaksi bloggaajaksi!        

 

9. Hyödynnä Google Search Consolea

Google Search Consolesta saatavan Search Analytics -raportin avulla  voit analysoida Google-haun klikkauksia ja saada selville, mitä avainsanoja ihmiset käyttävät blogisi sisällön löytämiseen.

 

10. Käytä sisältöteemoja

Ajattele yksittäistä blogitekstiä osana suurempaa sisältöteemaa, jossa jo olevat sisällöt palvelevat toisiaan. Luo blogi tiettyihin aiheeseen liittyviin avainsanoihin perustuen, jolloin kaikki kyseisen sisältöteeman alta löytyvät  sisällöt linkittyvät toisiinsa ja vahvistavat tällöin laajempaa hakukoneiden hallintaa.

 

11. Luo ikivihreää sisältöä

Saadaksesi tasaista liikennettä sivustollesi blogissa kannattaa käsitellä aiheita, jotka kiinnostavat vielä ensi vuonna ja sitä seuraavanakin. Aikaa kestävä, ikivihreä sisältö on arvokasta ennen kaikkea sivustollesi tulevan liikenteen kannalta. Hakukoneet arvostavat laatua ja ajattomuutta.

 

12. Päivitä nykyinen ja poista vanhentunut sisältö

Hakukoneet arvostavat tuoretta sisältöä, mutta uusien sisältöjen asettuminen hakukoneiden parhaille paikoille ottaa aina aikansa. Olemassa olevan sisällön muokkaamiseen ja päivittämiseen kannattaakin laittaa hetki aikaa, sillä tällä tavalla hakukoneen löydettävyydestä tulevia hyötyjä on odotettavissa huomattavasti nopeammin. Tsekkaa 10 kohdan muistilista jokaiselle sisältöjen parissa töitä tekevälle. Saa käyttää, mutta pakko ei ole. 

 

 

Author avatar
Johanna Söderlund

Sisältöjen suunnittelun ja sosiaalisen median asiantuntija, joka vie brändien sosiaalista mediaa kunnianhimoisesti uusille tasoille laadukasta sisältöä puolustaen.

Katso myös

lastensuojelutyö

Tuemme lastensuojelutyötä

Antti Tolonen Minuutti luettavaa
Lue
Mitä markkinointi voi oppia koronasta

Mitä markkinointi voi oppia koronasta?

Timo Vennonen 2 minuuttia luettavaa
Lue
Logotrendit 2021

Logosuunnittelun trendejä vuonna 2021

Allu Laitila 8 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Antti Tolonen antti@blinkhelsinki.fi puh. +358 207792100

OTA YHTEYTTÄ VARAA AIKA
Google maps image