STRATEGIA

SISÄLTÖSTRATEGIA

Sisältöstrategia ohjaa yrityksen viestintää eri kanavissa pidemmällä aikavälillä. Sisältöstrategian avulla asiakkaita ja sidosryhmiä voidaan palvella paremmin hyvin kohdistetuilla sisällöillä, ja samalla tehostaa tavoitteiden saavuttamista ja sisältöjen tuottamista.

 

Mikä on sisältöstrategia?

 

Sisältöstrategia on pidemmän tähtäimen suunnitelma, jonka avulla voit ohjata digitaalisten ja muiden sisältöjen kohdistamista, tuottamista ja vaikuttavuutta. Yleensä sisältöstrategian avulla saavutettavia tavoitteita ovat brändin vahvistaminen, uusien kontaktien löytäminen, tulevien ja nykyisten asiakkaiden  sitouttaminen ja palveleminen sekä oman toiminnan tehostaminen.

Sisältöstrategiassa määrittelemme yhdessä viestinnän tavoitteet, kohderyhmät (eli ostajapersoonat), kohderyhmiä kiinnostavat teemat ja kanavat sekä erottumisen kilpailijoista. Sisältöstrategia keskittyy yleensä pitkälti digitaalisiin sisältöihin, jolloin inbound-markkinointi tai siihen siirtyminen voi olla yksi strateginen tavoite.

Verkkosivuilla strateginen valinta voi sisältää myös pilarisivujen ja niihin liittyvien sisältöjen kokonaisuuden. Tämä rakenne auttaa kohderyhmiä löytämään eri näkökulmista tuotettua sisältöä kiinnostavasta aiheesta. Pilarisivut vahvistavat tehokkaasti yrityksen asiantuntijuutta valituissa teemoissa sen lisäksi, että ne parantavat hakukonenäkyvyyttä.

 

Mitä sinä hyödyt sisältöstrategian tekemisestä?

 

  • Ohjaat sisältöjen tekemistä tavoitteiden mukaisesti
  • Tuotat kohderyhmillesi arvokasta ja hyödyllistä sisältöä
  • Vahvistat yrityksesi brändimielikuvaa
  • Parannat sisäistä yhteistyötä
  • Saavutat mitattavia tuloksia
  • Tehostat sisältöjen tuotantoa ja resurssien käyttöä



Milloin sisältöstrategia kannattaa tehdä ja mihin se vaikuttaa?

 

  • Kun rakennat uutta tai uudistat nykyistä brändistrategiaa, jolloin sisältöstrategia on osa brändistrategiaa
  • Kun haluat tehostaa ja mitata sisältöjen tuloksellisuutta, jolloin sisältöstrategia ohjaa sisältöjen suunnittelua ja tekemistä
  • Kun haluat tehdä tehokasta inbound-markkinointia
  • Kun haluat ulkoistaa sisältöjen suunnittelun ja/tai tuotannon kokonaan tai osittain, jolloin varmistat resurssien viisaan käytön

 

Mitä kannattaa tehdä ennen sisältöstrategian määrittelyä?

 

  • Liiketoiminnan kannalta tärkeät kohderyhmät eli ostajapersoonat sekä osatajapersoonakohtaiset ostopolut kannattaa valita ja määritellä ennen sisältöstrategian tekemistä

 

Mitä Blink Helsingin palvelu pitää sisällään?

 

TAVOITTEIDEN MÄÄRITTELY

  • Määrittelemme yhdessä sisältöstrategian tavoitteet
    • Laadulliset tavoitteet, esimerkiksi viestien yhdenmukaisuus
    • Määrälliset tavoitteet, esimerkiksi haluttujen kontaktien määrän kasvu
    • Resurssien käyttö, esimerkiksi käytettävissä oleva budjetti ja henkilöresurssit

KILPAILIJOIDEN BENCHMARKAUS

  • Arvioimme tärkeimpien kilpailijoiden viestit, sisältötyypit ja kanavat sekä näiden toimivuus ostopersoonien ja markkinoinnin toimivuuden näkökulmasta

HAKUSANOJEN JA -TERMIEN MÄÄRITTELY

  • Määrittelemme ostajapersoonien todennäköisimmin käyttämät hakusanat ja hakutermit, jotta ne voidaan ottaa huomioon sisältöjen suunnittelussa

NYKYSISÄLTÖJEN AUDITOINTI

  • Analysoimme nykyisten sisältöjen toimivuuden ja käytettävyyden ostajapersoonien ja tavoitteiden näkökulmasta

KOHDERYHMÄT JA SISÄLTÖSTRATEGIA

  • Suunnittelemme tärkeimmille määritellyille kohderyhmille eli osatajapersoonille kiinnostavat teemat, formaatit ja kanavat ostopolun eri vaiheissa

 

SISÄLTÖSTRATEGIA ON DOKUMENTTI, JONKA AVULLA ORGANISAATIO JAKAA TIETOA JA OHJAA SISÄLTÖJEN TUOTTAMISTA OSTAMISEN JA ASIAKKUUKSIEN ERI VAIHEISSA.

 

MITEN PÄÄSET ALKUUN?

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI TÄSTÄ

Palaamme asiaan viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Katso myös

Sisallontuotanto_800-17
PALVELU

SISÄLLÖNTUOTANTO

Referenssit_Nordtreat_web2_800px
REFERENSSI

NORDTREAT KASVAA INBOUND-MARKKINOINNIN AVULLA

Pilarisivu_blogikuvitus-01
BLOGI

PILARISIVU ON TOIMIVAN SISÄLTÖSTRATEGIAN RUNKO

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image