Mikä on sisältöstrategia?
Sisältöstrategia on pidemmän tähtäimen suunnitelma, jonka avulla voit ohjata digitaalisten ja muiden sisältöjen kohdistamista, tuottamista ja vaikuttavuutta. Yleensä sisältöstrategian avulla saavutettavia tavoitteita ovat brändin vahvistaminen, uusien kontaktien löytäminen, tulevien ja nykyisten asiakkaiden sitouttaminen ja palveleminen sekä oman toiminnan tehostaminen.
Sisältöstrategiassa määrittelemme yhdessä viestinnän tavoitteet, kohderyhmät (eli ostajapersoonat), kohderyhmiä kiinnostavat teemat ja kanavat sekä erottumisen kilpailijoista. Sisältöstrategia keskittyy yleensä pitkälti digitaalisiin sisältöihin, jolloin inbound-markkinointi tai siihen siirtyminen voi olla yksi strateginen tavoite.
Verkkosivuilla strateginen valinta voi sisältää myös pilarisivujen ja niihin liittyvien sisältöjen kokonaisuuden. Tämä rakenne auttaa kohderyhmiä löytämään eri näkökulmista tuotettua sisältöä kiinnostavasta aiheesta. Pilarisivut vahvistavat tehokkaasti yrityksen asiantuntijuutta valituissa teemoissa sen lisäksi, että ne parantavat hakukonenäkyvyyttä.
Mitä sinä hyödyt sisältöstrategian tekemisestä?
- Ohjaat sisältöjen tekemistä tavoitteiden mukaisesti
- Tuotat kohderyhmillesi arvokasta ja hyödyllistä sisältöä
- Vahvistat yrityksesi brändimielikuvaa
- Parannat sisäistä yhteistyötä
- Saavutat mitattavia tuloksia
- Tehostat sisältöjen tuotantoa ja resurssien käyttöä
Milloin sisältöstrategia kannattaa tehdä ja mihin se vaikuttaa?
- Kun rakennat uutta tai uudistat nykyistä brändistrategiaa, jolloin sisältöstrategia on osa brändistrategiaa
- Kun haluat tehostaa ja mitata sisältöjen tuloksellisuutta, jolloin sisältöstrategia ohjaa sisältöjen suunnittelua ja tekemistä
- Kun haluat tehdä tehokasta inbound-markkinointia
- Kun haluat ulkoistaa sisältöjen suunnittelun ja/tai tuotannon kokonaan tai osittain, jolloin varmistat resurssien viisaan käytön
Mitä kannattaa tehdä ennen sisältöstrategian määrittelyä?
- Liiketoiminnan kannalta tärkeät kohderyhmät eli ostajapersoonat sekä osatajapersoonakohtaiset ostopolut kannattaa valita ja määritellä ennen sisältöstrategian tekemistä
Mitä Blink Helsingin palvelu pitää sisällään?