Mitä sisällöntuotanto on?
Sisällöntuotanto tähtää myönteisen vuorovaikutuksen luomiseen yrityksen ja sen asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Digitaalisia kanavia hyödyntävä inbound-markkinointi ja sisältömarkkinointi tähtäävät uusien kontaktien luomiseen ja vahvistamiseen hyödyllisen ja ostopäätöksissä auttavan sisällön avulla. Vastaavasti asiakkaita pyritään sitouttamaan tarjoamalla uusia ideoita ja tietoa. Hyvin kohdistettuja sisältöjä voidaan hyödyntää myös markkinoinnin automaatiossa.
Vaikka hyvin kohdistetut ja tehdyt digitaaliset sisällöt kiinnostavat ja toimivat erinomaisesti, sisältöjen suunnittelussa kannattaa muistaa myös perinteiset kanavat ja mainonta, joilla voi kohderyhmästä riippuen olla iso merkitys tavoitteiden saavuttamisessa.
Kun sisältöstrategiassa on määritetty viestinnän tavoitteet, kohderyhmät (eli ostajapersoonat), kohderyhmiä kiinnostavat teemat ja kanavat sekä kilpailijoista erottuminen, on aika tehdä yksityiskohtainen sisältösuunnitelma. Se tehdään yleensä muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin, jolloin suunnitelmaa voidaan hienosäätää, kun nähdään minkälaiset sisällöt toimivat parhaiten eri kohderyhmissä.
Sisältösuunnitelma kattaa jokaisen sisällön osalta:
- Kohderyhmän (ostajapersoonan)
- Tavoitteen (missä ostopolun vaiheessa sisältö on tarpeen ja mitä sen avulla halutaan saada aikaan)
- Teeman, alustavan otsikon ja lyhyen kuvauksen sisällöstä (sekä mahdollisten taustatietojen lähteet)
- Julkaisuformaatin, esimerkiksi verkkosivu, blogi, video, animaatio, ladattava materiaali, advertoriaali, painettu materiaali, mainos
- Julkaisuajan
- Tekijän tai tekijät
- Kanavat, joissa sisältöä levitetään (esimerkiksi sosiaalisen median kanavat, uutiskirje)
Mitä sinä hyödyt sisältösuunnitelmasta ja sisällöntuotannosta?
Sisältösuunnitelma yksinkertaistaa sisältöjen tekemistä, sillä näin sisältöresurssit tulee käytettyä tavoitteita tukevaan tekemiseen. Asiakas voi toteuttaa sisältösuunnitelman myös itse, mutta tavallisin ja myös varmin ratkaisu on antaa sisällöntuotannon ammattilaisten toteuttaa sisällöt haastattelujen ja/tai tausta-aineiston tuella. Tästä on monia etuja:
- Omat resurssit käytetään markkinoinnin ohjaamiseen
- Kustannusten ja tulosten seuraaminen helpottuu
- Sisällöt tehdään asiakaslähtöisesti, heidän intressejään ajatellen
- Eri sisältöformaattien toteuttamiseen on käytettävissä niihin erikoistuneet tekijät
- Hakukoneoptimointi tehdään huolella
- Sisällöt julkaistaan aikataulun mukaisesti
Etenkin verkkosisältöjen julkaisemisessa nopeudesta on etua, sillä sisällöt alkavat kerätä orgaanista liikennettä pienellä viiveellä. Toisaalta ne toimivat vuorokauden ympäri ja voivat kerätä uutta liikennettä kuukausien ja vuosien kuluessa.
Mitä sisältö voi olla?
Blink Helsingin sisällöntuotantopalvelut kattavat kaikki tarvittavat kanavat ja formaatit. Meillä on oma kokenut sisällöntuotantotiimi, joka ideoi, suunnittelee ja toteuttaa sisällöt sekä analysoi ja raportoi saavutetuista tuloksista.
Mitä Blink Helsingin palvelu pitää sisällään?