BLOGI

Learning by fucking up

Ajatuksia INBOUND17- ja Nordic Business Forum -tapahtumista.

Antti Tolonen | 4.10.2017

Ajatuksia INBOUND17- ja Nordic Business Forum -tapahtumista.

#INBOUND17

#nordicbusinessforum

 

Kävin viime viikolla Bostonissa HubSpotin järjestämässä INBOUND17-markkinointitapahtumassa ja jatkoin samoilla höyryillä vielä Nordic Business Forumiin.

Käteen jäi innostavia näkemyksiä maailman menosta, mielenkiintoisia keskusteluja muiden HubSpot-partnereiden ja konferenssikävijöiden kanssa - sekä oiva mahdollisuus summata tapahtumista päällimmäiseksi kohonneita ajatuksia.

 inbound17.jpg

INBOUND17-tapahtuma houkutteli yli 21000 markkinoinnin ammattilaista Bostoniin.

 

INBOUNDiin kokoontui yli 21000 ihmistä 100 eri maasta. Neljän päivän tapahtuma koostui yhtäältä Michelle Obaman, Ed Catmullin ja John Cenan kaltaisten näkyvien hahmojen inspiroivista puheenvuoroista ja toisaalta erityisteemojen ympärille rakennetuista asiantuntijasessioista. Jokaiselle tunnille oli tarjolla useita vaihtoehtoja esim. tekoälyn mahdollisuuksista, liidigeneroinnin parhaista käytännöistä tai kasvuorientoituneen yrityksen rakentamisesta. Esillä oli hienoja esimerkkejä uudenlaisista tavoista rakentaa asiakaskokemusta. Usko siihen, että maailma menee tällä saralla oikeaan suuntaan, vahvistui. Markkinointi ja asiakaskommunikaatio on yhä vähemmän tuputtamista, humppaa ja metelöintiä - ja yhä enemmän merkityksellisten kokemusten rakentamista ihmisten palvelemisen, auttamisen ja innostamisen kautta. 

 

branson.jpg

Richard Branson oli NBF:n maanantain pääpuhuja

 

Yritysjohdolle suunnatun Nordic Business Forumin (NBF) teemana oli tänä vuonna vastuullisuus, tarkoitus ja johtajuus. Vaikka INBOUND on nimensä mukaisesti pääasiassa inbound-markkinoinnin teemalle rakentuva tapahtuma, oli INBOUNDin ja NBF:n välillä yllättävän paljon yhtäläisyyksiä. Epäonnistumisen ja haavoittuvuuden salliva luottamuksen ilmapiiri modernin yrityskulttuurin menestystekijänä oli aihe, joka toistui lähes joka puheessa.

 

Moka on mahdollisuus

 

Monen menestystarinan takana on yrityksen DNA:han punottu rohkean luovuuden mahdollistava ja epäonnistumisen salliva kulttuuri. INBOUNDISSA puhuneen tennislegenda Billie Jean Kingin mukaan epäonnistuminen pitäisikin korvata sanalla feedback. Jos emme kokeile rohkeasti ja venytä rajojamme, emme koskaan voi olla parhaita versioita itsestämme. Vastaavasti jos yrityskulttuuri ei salli luovaa epäonnistumista, on yrityksen vaikeaa saavuttaa täysi potentiaali. On tärkeää opetella ottamaan epäonnistumiset rakentavana palautteena. ”Learning by fucking up” kuten, kuten Awkward Black Girl -youtube-sarjan luoja Issa Rae asian muotoili.

 

Luova epäonnistuminen on taitolaji. Vaatii hyvää itsetuntoa uskaltaa heittäytyä. Ja hyvä itsetunto vaatii hyvää itsetuntemusta - omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamista.

Itsetunnon perustalla olevaa varhaiskasvatusta on hankala korjata aikuisiällä. Kasvaminen ja kehittyminen on kuitenkin jatkuvaa ja sitä voidaan fasilitoida haluttuun suuntaan myös yrityksissä - siellä missä me aikuiset olemme päivähoidossa.

 

Epäonnistumisen, itsetuntemuksen ja rohkeuden teemoja sivuttiin sekä INBOUNDissa että NBF:ssa huomiota herättävän usein mm. Piera Gelardin (Refinery29), Brené Brownin (”Braving the wilderness”), Ed Catmullin (Pixar), Adam Grantin, Patrick Lencionin ja Nick Vijicivin toimesta.

gelardi.jpg

Refinery29:n Piera Gelardi laittoi salillisen ihmisiä tanssimaan

 

Ed Catmull kertoi Pixarin ja Disneyn tavasta luoda työkaluja luovalle tekemiselle. Lopputuloksen laadun kannalta on olennaista, että ideoihin ja ajatuksiin ei kiinnitytä tittelien takaa ja persoonan kustannuksella, vaan ajatusten annetaan tulla ja mennä sellaisenaan. Catmullin mukaan jokainen Pixarin menestyselokuvista oli alussa surkea. Luovan laaduttamisen kautta alun epäonnistumisista onnistuttiin luomaan merkittävästi parempia. Yksi laaduttamisen keskeisiä työkaluja Pixarilla ja Disneyllä on braintrust-sessiot, joissa rooleista vapaina ihmiset kehittävät ideoita ja juonikuvioita. Braintrustiin tulessa egot jätetään ulkopuolelle. Hedelmällinen luova yhteistyö on Catmullin mukaan todella vaikeaa. Siinä ei aina onnistuta myöskään Pixarilla, mutta silloin kun onnistutaan, saadaan yhdessä tekemisen kautta aikaiseksi jotain merkittävästi parempaa. Näin 1+1 on enemmän kuin 2.

 

Vanhan HiPPO-paradigman mukaisesti päätöksenteko tapahtuu hierarkisen nokkimisjärjestyksen mukaan (highest paid persons opinion). Näin hassataan mahdollisuus ammentaa muiden fiksujen ihmisten onnistuneista ja epäonnistuneista kokeiluista ja luovan yhdessä kompuroinnin hedelmistä.

 

Tekoäly tulee

 

HiPPO-malli on entistäkin hatarammalla pohjalla tekoälyn jokapäiväistymisen myötä. Tekoälyn avulla on mahdollista esim. joukkoistaa ongelmanratkaisua ja päästä parempiin lopputuloksiin kuin yksittäisen fiksun ihmisen näkemystä seuraamalla.

Tekoäly olikin toinen iso teema, johon varsinkin INBOUNDissa viitattiin tuon tuosta.

IBM:n kehittämä Deep Blue oli ensimmäinen shakkitietokone, joka voitti normaalipituisilla turnauspeliajoilla pelatun virallisen ottelupelin hallitsevaa maailmanmestaria Garri Kasparovia vastaan 10.2.1996. Nyt, reilut 20 vuotta myöhemmin, ero ihmisälyn ja tekoälyn välillä on kasvanut entisestään.

Tekoäly tai AI (artificial intelligence) näkyy jo monina käytännön sovelluksina navigoinnista puheentunnistukseen ja biometriikasta botteihin. Osana tätä laajempaa ilmiötä myös HubSpot investoi AI:iin. HubSpot julkaisi vastikään ostavansa Motion AI:n, jonka avulla voi rakentaa helposti visuaalisia chatboteja. Tämä avaa entistä parempia mahdollisuuksia markkinointiautomaation hyödyntämiselle bottien kautta.

Teknologia muuttaa bisneksen lainalaisuuksia. INBOUNDissa puhunut (ja ensi vuoden NBF:iin puhujaksi kiinnitetty) Andrew McAfee (MIT:n tutkija ja The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies -kirjan toinen kirjoittaja) puhuu uudesta teollisesta vallankumouksesta. Teknologia mahdollista täysin uudenlaisia tekoälyyn ja joukkoistamiseen perustavia liiketoimintamalleja, tyyppiesimerkkeinä Facebook (maailman suurin media, joka ei omista yhtään sisältöä), Uber (maailman suurin taksiyhtiö, joka ei omista yhtään ajoneuvoa), Airbnb (maailman suurin majoitusyhtiö, joka ei omista yhtään kiinteistöä tai petiä).

 

Tekoäly ja ryhmähali eivät ratkaise kaikkea

 

Äänessä olevilla yrityksillä ja ihmisillä on mahdollisuus muuttaa asioita parempaan suuntaan paitsi tarjoamansa ja markkinointinsa kautta, myös johtamisen ja yrityskulttuuriin liittyvän modernisoinnin kautta. Johtaminen on ollut huonoimmillaan sitä, että tekemistä määrittelevät ns. ”brilliant asshole” -tyypit, fiksut väkisinrunttaajat, jotka nousevat johtoon aggressiivisuutensa avulla, kyynärpäitään käyttäen. Jos INBOUNDin ja NBF:n puheita kuuntelee, syntyy vaikutelma, että uudenlainen, osallistava, mahdollistava ja empaattisempi yrityskulttuuri on tämän päivän voittava konsepti.

Empatia kuulostaa helposti pehmeältä ja taskulämpimältä. Kyse ei kuitenkaan ole passiivisesta jeesustelusta vaan ammattimaisesta orientaatiosta paremman lopputuloksen saavuttamiseksi.

Empatia tai tekoäly eivät silti poista sitä tosiasiaa, että menestys syntyy kovalla työllä ja periksiantamattomalla päättäväisyydellä. Ilman käsiä ja jalkoja syntynyt Nick Vijiciv antoi NBF:ssa oman tarinansa kautta valaisevan esimerkin siitä, miten tahdon ja motivaation avulla voi saavuttaa oikeastaan mitä tahansa. Päättäväisyytensä ja itselleen asettamansa suuremman tehtävän kannattamana Vijiciv on saavuttanut haluamansa niin puolisona, isänä kuin esiintyjänäkin.

 

boz.jpeg

Uberin Chief Brand Officer Bozoma Saint John

 

badassboz.jpeg

Menestyminen valitsemallaan tiellä vaatii luonnetta. Loppukaneetiksi sopiikin INBOUND17:n hurmaavimman esiintyjän Bozoma Saint Johnin (Uberin Chief Brand Officer) seinälleen postaamaa viisaus:

Do sharks complain about Monday? No, they’re up early. Biting stuff, chasing shit, being scary - reminding everyone they’re a fucking shark.

Antti Tolonen

Antti on Blink Helsingin toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yritysten markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Antti auttaa yrityksiä luomaan dataohjattavia markkinoinnin, myynnin ja kasvun malleja.

JAA JULKAISU
   
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►