BLOGI

Sillisalaattia vai selkeitä makuja? Kolme vinkkiä verkkosivuston parempaan esillepanoon 

Selkeät maut ja esillepano syntyvät keittiömestarin valvovan silmän alla.

Jukka Juhola | 4.9.2019 | 3 minuuttia luettavaa

Verkkosivuston suunnittelussa ja rakennuksessa on paljon yhtymäkohtia ravintolatoimintaan. Jotta asiakkaille tarjottavasta annoksesta tulisi välitön hitti, täytyy monen osatekijän pelata yhteen parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. 

Huippukokki Gordon Ramsay on noudattanut samaa menestysreseptiä koko pitkän uransa ajan:  Keep It Simple.  Kikkailu harvemmin kannattaa minkään muunkaan asian kohdalla, jos mielii saada aikaan valmista kohtuuajassa ja niin, että asiakkaat pitävät siitä vielä vuosien jälkeenkin. 

Lähtökohtana verkkosivuston suunnittelussa kuin ravintolan menun kokoamisessa on asiakkaiden ja heidän tarpeiden tuntemus.  Sen jälkeen työ vasta alkaa.  

Kokosimme tähän artikkeliin kolme kokemukseen pohjautuvaa havaintoa verkkosivujen tyypillisistä ongelmista. Lisäksi kerromme, miten näitä ongelmia kannattaa lähteä ratkaisemaan. 

Ongelma:  Seitsemää sorttia mutta ei sitä yhtä oikeaa

Hyvin tyypillinen ongelma pitkään kypsyneillä sivustoilla, jotka ovat lanseerauksensa jälkeen lähteneet elämään omaa elämäänsä.  Oikea informaatio on olemassa jossakin, muttei helposti löydettävissä.  

Sisältöä on lisätty vuosien saatossa runsaasti, mutta epäjohdonmukaisesti ja ilman selkeää näkemystä siitä, ketä lisätty sisältö palvelee ja miksi. Olennainen tieto hukkuu mössön sekaan, kun kaikkea on tarjolla samaan aikaan kaikille. 

Ratkaisuehdotus: Ostopersoonien määritys ja ostopolun hahmotus. 

Kun kaikki näyttää sekavalta, on syytä palata takaisin alkuun. Ostopersoonien ja heidän ostopolkunsa määrittelyllä saadaan roadmap verkkosivujen uudistukselle siten, ettei ihan kaikkea tarvitse tehdä alusta. 

Kun tunnemme keitä palvelemme, on olemassa olevan sisällön jäsentäminen ja jaottelu uusille sivuille parhaimmillaan jopa helppoa. 

Lopputuloksena sivut palvelevat kutakin käyttäjäryhmää heidän näkökulmastaan olennaisella tiedolla. 

Ongelma:  Oikean makuista mutta väärässä muodossa. 

Monella verkkosivustolla näkyy selvästi, kuinka asiantuntija on innostunut hänelle rakkaasta aiheestaan hänelle tutusta näkökulmasta. Mutta onko se sama kuin asiakkaasi näkökulma? Tuskin.  Mikä olikaan asiakkaasi makumieltymys? 

Ratkaisuehdotus: Karsi, kevennä ja kokoa uudelleen. 

Se mikä on itselle itsestään selvää saattaa vaatia asiakkaalle aivan erilaisen lähestymistavan. Moni sisältö aukeaa paremmin esim. infografiikkana, videona tai syvällisempää käsittelyä ja pohdintaa vaatiessa jopa podcastina. 

Ihan ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin miettiä, onko sisältö enää syömäkelpoista.  Usein nopeaa helpotusta sisältöähkyyn saa siivoamalla. 

Ongelma:  Mitä useampi kokki...

Monessa yrityksessä on tolkuton määrä osaamista, tietoa ja näkemystä, joka ei jostain syystä vain löydä tietään verkkosivuille oikeaan paikkaan ja oikeassa muodossa.  Kaikki haluaisivat saada sinne oman panoksensa, mielellään nyt heti tai jo eilen. 

Lopputuloksena syntyy ensimmäisessä kohdassa kuvattu sekava sillisalaatti. Ei hyvää. 

Ratkaisuehdotus:  Kaikki viestivät, mutta yksi ohjaa. 

Kaikki yrityksessä, tittelistä riippumatta, ovat yrityksen viestijöitä.  

Kaikilla on lupa ja lähes velvollisuus tuoda tietoaan pöytään yhteisen hyvän eteen.  Mutta he tarvitsevat vain yhden keittiömestarin. Sisältöstrategia, selkeä roolijako ja sisältökalenteri auttavat pitämään annoksen kasassa. 

Jukka Juhola

Sydämellinen suunnittelija, jolle tunne on aivan yhtä tärkeä kuin järki. Tehtäväni on puristaa asioista esiin olennainen ja sanoittaa se kauniilla tavalla toimiviksi viesteiksi.

JAA JULKAISU
 
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►