Blogi

Näillä vinkeillä moninkertaistat sähköposti­kampanjan tulokset

digitaalinen markkinointi

Toni Talasjoki

Lue palkitun sähköpostimarkkinoinnin asiantuntijan 11 neuvoa, joilla käännät kampanjoidesi avaus- ja klikkausprosentin kohti taivasta.

Sähköpostimarkkinoinnin kuumimmat trendit


Sähköpostimarkkinoinnin guru ja subjectline.com-sivuston perustaja Jay Schwedelson paljasti INBOUND 2022 -tapahtumassa sähköpostimarkkinoinnin kuumimpia trendejä tällä hetkellä. Schwedelsonin tiimi analysoi vuosittain noin 6 miljardin lähetetyn sähköpostin dataa, ja suurin osa hänen antamistaan vinkeistä pohjautuu havaintoihin viimeisen 60 päivän ajalta.

Schwedelson muistutti meitä kaikkia, että markkinoinnin tulisi olla jatkuvaa testausta, eikä sähköpostimarkkinointi ole poikkeus. Kuten kaikissa muissakin markkinointikanavissa, sähköpostimarkkinoinnin vaihteleviin tuloksiin vaikuttavat esimerkiksi yrityksen brändi, yleisö, käytettävä sisältö sekä uudet tietoturva-asetukset.


Ensimmäisen sähköpostin avaaminen on KRIITTISEN tärkeää


Sähköpostimarkkinoinnissa kauhistellaan roskapostiin joutumista useimmiten aivan turhaan. Schwedelsonin mukaan 20 % kaikista sähköpostiviesteistä menee roskapostilaatikkoon viestin sisällöstä ja lähettäjän maineesta huolimatta. Roskapostiin joutumista voi kuitenkin välttää yksinkertaisella kikalla.

Datan perusteella on huomattu, että mikäli uusi kontakti avaa yritykseltä saamansa ensimmäisen sähköpostiviestin, auttaa se yrityksen seuraavia viestejä pääsemään kontaktin saapuneet-laatikkoon 85 % paremmin. Avaamalla viestin vastaanottaja kertoo sähköpostipalvelimelleen pitävänsä kyseisestä sisällöstä ja luottavansa lähettäjään.

Tämän lisäksi kontaktit, jotka avaavat tuon ensimmäisen kriittisen viestin, päätyvät asiakkaiksi 225% todennäköisemmin. Panosta siis ensimmäiseen viestiisi!


Segmentoidut vs. segmentoimattomat sähköpostikampanjat


Segmentoimattomalla tarkoitetaan sähköpostikampanjaa, joka lähetetään koko kontaktilistalle. Segmentoidut kampanjat ovat puolestaan jollain tapaa kohdennettuja: uudet asiakkaat, toimiala, tietyt ostajapersoonat, jne.

Uusille asiakkaille tai tilaajille lähetetyt sähköpostikampanjat ovat tuottaneet 74 % paremman klikkausprosentin, kun vastaanottajille tarjottiin jotain pientä bonusta heti kiitosviestin otsikossa. Ostoskoriin jääneistä tai aiemmin katsotuista tuotteista muistuttaminen sähköpostitse on puolestaan tuottanut noin 60 % paremman klikkausprosentin.

Schwedelson esitteli pitkän listan statistiikkoja, mutta viimeisenä tärkeänä segmentointiryhmänä hän nosti esiin TOP 1 % -asiakkaat sekä korkeimman elinkaariarvon mukaan segmentoidut asiakasryhmät. TOP 1 % -asiakkailla tarkoitetaan kaikista lojaaleinta asiakasryhmää, joka seuraa tarkasti yrityksen toimia ja on vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Korkeimman asiakasarvon mukaan segmentoidulla ryhmällä tarkoitetaan sitä joukkoa, joka on ostanut eniten yrityksesi tuotteita tai palveluita. Näissä kahdessa ryhmässä havaittiin noin 40 % parempi klikkausprosentti.


Käyttäjäarvostelut ovat sähköpostimarkkinoinnin kuumin trendi tällä hetkellä


Nykypäivänä ihmiset pohjaavat lähes kaikki päätöksensä muiden antamille arvosteluille; mitä paremmat pisteet tai mitä enemmän arvosteluja, siitä kiinnostavampi asia täytyy olla kyseessä. Myös sähköpostimarkkinoinnissa käyttäjäarvosteluiden korostaminen tuottaa huikeita tuloksia.

Viimeisen 60 päivän aikana käyttäjäarvosteluiden hyödyntäminen sähköpostin sisällössä on parantanut klikkausprosenttia kuluttajapuolella 28 % ja yrityspuolella 32 %, kun kommentti on sijoitettu CTA:n viereen. Mikä parasta, jo yksikin kommentti riittää.

⭐⭐⭐⭐⭐

 “HubSpot on paras CRM-alusta, mitä olen koskaan käyttänyt!”
-Toni Talasjoki

Arvosteluiden ja statistiikan hyödyntäminen otsikossa on puolestaan parantanut avausprosenttia kuluttajapuolella 27 % ja yrityspuolella 22 %.

“Nämä ovat meidän luetuimmat artikkelimme”

"97 % asiakkaistamme suosittelee tätä opasta"


Vältä sähköpostilaatikkojen ruuhka-aikoja


Suuri osa sähköpostikampanjoista ajastetaan lähtemään tasatunnein. Jos haluaa välttää ruuhkan, sähköpostit kannattaa ajastaa lähtemään hieman myöhemmin, jolloin viestit jäävät sähköpostilaatikon ylimmäksi. Tämän on havaittu nostavan avausprosenttia kuluttajapuolella 17 % ja yrityspuolella 15 %.


Sähköpostimarkkinointi on kuin deittailua


Uusien kontaktien kiinnostus pitäisi pystyä herättämään ensimmäisen 30 päivän aikana, koska muutoin 70 % uusista kontakteista ei kiinnostu yrityksen viesteistä jatkossakaan. Yrityksen tulee siis olla aktiivisesti yhteydessä, jos se haluaa tehdä vaikutuksen – aivan kuten deittailussa!


Näin yksinkertaisesti voit tuplata laskeutumissivun konversioprosentin



Laskeutumissivu ei ole ostoskeskus. Tiiviit ja selkeät laskeutumissivut, jotka ohjaavat yhtä ainoaa toimintoa kohden, tuottavat 240 % paremman konversion verrattuna laskeutumissivuihin, joissa kävijällä on useampia valintoja tehtävänään.


Käyttäjäarvostelut toimivat myös laskeutumissivuilla


Jo muutama viiden tähden nimellinen käyttäjäarvostelu nostaa sivujen konversioprosenttia kuluttajapuolella 22 % ja yrityspuolella 27 %.


HUOMENNA tuottaa 28 % paremman avausprosentin


Huomenna-sana herättää vastaanottajan toimimaan tiettyä viikonpäivää paremmin. Jos sähköpostiviestin tavoitteena on esimerkiksi kerätä ilmoittautumisia tapahtumaan, kannattaa otsikossa käyttää huomenna-sanaa tietyn viikonpäivän sijaan.


KATSO NYT toimii paremmin kuin LATAA TALLENNE


Viimeisen 90 päivän aikana englanninkielinen sanapari ‘Watch Now’ on tuottanut 34 % paremman avausprosentin kuin ‘On-Demand’. Toimiiko tämä suomenkielisissä otsikoissa, sitä emme pysty varmuudella sanomaan. Jos yrityksenne tuottaa webinaareja ja jaatte tallenteita, kannattaa tätä kuitenkin kokeilla.


Gifit ovat edelleen alihyödynnettyjä


35 vuotta sitten kehitetyt gif-animaatiot ovat edelleen alihyödynnettyjä sähköpostimarkkinoinnissa. Viimeisen 60 päivän aikana gif-animaatioiden on havaittu nostaneen kampanjoiden konversioprosenttia kuluttajapuolella 31 % ja yrityspuolella 34 %.


🍒 kakun päällä – TOP 5 emojit


Viimeisen 60 päivän sisällä otsikoissa parhaiten pärjänneet emojit ovat… 🥁🥁🥁

KULUTTAJAT
⏰ avausprosentti +26 %
⏳ avausprosentti +21 %
❤️ avausprosentti +18 %
👉 avausprosentti +17 %
🚨 avausprosentti +17 %

YRITYSMAAILMA
⏰ avausprosentti +24 %
⏳ avausprosentti +18 %
✔️ avausprosentti +16 %
👀 avausprosentti +14 %
🗓️ avausprosentti +12 %

Ja muista – EMOJIN TULEE OLLA HETI OTSIKON ALUSSA!

Kysy lisää sähköpostimarkkinoinnista

Author avatar
Toni Talasjoki

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, tapahtumatuotannon ammattilainen ja piinkova projektipäällikkö. Suunnittelen ja toteutan nykypäivään soveltuvaa markkinointia, jossa alati vaihtuvat trendit ja nopea reagointi määrittävät suuntaviivat tekemiselle.

Katso myös

Brändiarkkitehtuuria kuvaava suuri B-kirjain, jonka vieressä on nostokurki. Nostokurki nostaa paikalleen brändielementtejä. Kuva on vihreä.

Kuinka valita oikea brändi­arkkitehtuuri?

Timo Vennonen 3 minuuttia luettavaa
Lue
Kuvan eri reunoilla kolme ostajapersoonaa katsoo kuva keskellä olevaa kassia, jossa on euromerkki. Ostajapersoonien luota kiemurtelee kolme ostopolkua kassin luokse.

Ostajapersoonien ja ostopolkujen merkitys kasvumarkkinoinnissa

Kimmo Saarinen 5 minuuttia luettavaa
Lue
Vihreä yritysrakennus, joka muistuttaa hahmoa. Hahmon kädessä on megafoni, jolla hahmo tuo brändiään kuuluviin. Taustalla muita hahmoja tekemässä samaa asiaa.

Brändi: hanki merkitys tai kuihdu

Piia Holma 3 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image