Ohita navigaatio
Tekoäly ja sisältöjen optimointi

Miten SEO, AEO ja GEO vaikuttavat sisältöstrategiaan?

Blink_blogikuvitus_Miten-SEO-2-vaikuttaa-sisaltostrategiaan-ja-sisaltoihin_hero

Nykyaikainen sisältöjen optimointi ei keskity enää avainsanoihin ja metatietojen hiomiseen. Tekoälyä hyödyntävät kielimallit ymmärtävät hakujen taustalla olevia tarpeita ja motiiveja jatkuvasti paremmin. Niinpä hakukoneet, generatiiviset hakupalvelut ja sujuva käyttäjäkokemus kietoutuvat yhä tiiviimmin yhteen.

Sisältöstrategia 2.0 ja optimointi 

SEO, AEO ja GEO muodostavat uuden kolminaisuuden, joka vaikuttaa vahvasti sisältöstrategioiden laatimiseen.

  • SEO huolehtii löydettävyydestä perinteisissä hakukoneissa
  • AEO varmistaa, että sisällöt vastaavat käyttäjien kysymyksiin mahdollisimman suoraan
  • GEO optimoi sisällön generatiivisten hakukoneiden ekosysteemiin

10_2025 SEO, AEO ja GEO-blogikuvitus-01

Menestyvä sisältöstrategia palvelee näitä kaikkia hakupalveluita ja asettaa käyttäjän tarpeet kaiken keskiöön. Sisällöntuottajien on ymmärrettävä kohderyhmien motiiveja, tarpeita ja hakujen tarkoitusta entistä syvällisemmin ja osattava rakentaa sisällöt niin, että ne palvelevat sekä tiedon hakijaa että tekoälyyn perustuvia hakupalveluita.

Hakujen taustalla on erilaisia motiiveja

Sisältöjä kannattaa tehdä oman kohderyhmän erilaisiin tarpeisiin ja eri ostopolun vaiheisiin:

  1. Tiedon tarve: käyttäjä etsii tietoa tai ohjeita tiettyyn asiaan – tarjoa perinpohjainen vastaus, joka opastaa häntä juuri tässä asiassa.
  2. Vertailu: käyttäjä haluaa vertailla asioita – tarjoa kattava ja hyvin perusteltu lista vaihtoehtoja, joista hänen on helppo valita sopivin.
  3. Ostaminen: käyttäjä on valmis ostamaan tuotteen tai palvelun – tarjoa mahdollisimman sujuva ja mielekäs ostokokemus.

10_2025 SEO, AEO ja GEO-blogikuvitus-02

SEO – sisältö löytyy hakukoneista

Peräti 88.1% hausta joista Googlen AI Overview tekee tiivistelmän, ovat luonteeltaan tietohakuja.

Search Engine Optimization (SEO) keskittyy siihen, miten sisältö ja verkkosivut löytyvät hakukoneiden (Suomessa lähinnä Google ja Bing) tuloksista mahdollisimman näkyvästi ja luotettavasti. Käyttäjät etsivät tietoa kirjoittamalla, puhumalla tai kuvilla – ja hakukoneet suosivat sisältöä, joka vastaa heidän tarpeisiinsa laadukkaasti ja teknisesti oikein optimoituna.

SEO edellyttää sisältöjä ja sivustoja, jotka:

  • Ovat rakenteeltaan selkeitä ja teknisesti optimoituja
  • Tarjoavat käyttäjälle relevanttia ja arvokasta tietoa
  • Rakentavat uskottavuutta ja asiantuntijuutta 
  • Hyödyntävät monipuolisia sisältömuotoja, kuten tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita
  • Tarjoavat hyvän käyttökokemuksen: nopeus, saavutettavuus ja helppokäyttöisyys 

AEO – sisällöt vastaavat kysymyksiin

Answer Engine Optimization (AEO) keskittyy siihen, miten sisältö vastaa käyttäjän kysymyksiin mahdollisimman selkeästi ja asiantuntevasti. Käyttäjät tekevät hakuja yhä useammin puhekielellä, äänihaulla ja myös kuvien avulla. Algoritmit nostavat esiin ne sisällöt, jotka pystyvät tarjoamaan nopean, täsmällisen ja luotettavan vastauksen.

AEO hyödyntää sisältömuotoja, jotka:

  • Vastaavat kysymyksiin suoraan ja selkeästi
  • Tarjoavat lisäarvoa syventävillä näkökulmilla
  • Hyödyntävät monipuolisia sisältöjä, kuten tekstiä, kuvaa, ääntä ja videota

GEO – sisällöiltä edellytetään rakennetta ja relevanttiutta

Generative Engine Optimization (GEO) pyrkii nostamaan sisältöjä esiin tekoälyun pohjautuvissa generatiivisissa hakupalveluissa, kuten ChatGPT, Perplexity tai Google Gemini. Näissä palveluissa käyttäjä saa vastauksen suoraan keskustelumuodossa.

GEO-sisällön pitää siksi olla:

  • Rakenteeltaan loogista ja tekoälyn kannalta helposti hyödynnettävää
  • Uskottavaa, luotettavaa ja asiantuntevaa 
  • Suunniteltu siten, että generatiiviset mallit tunnistavat sen relevantiksi lähteeksi

Lue myös blogi: Hakukoneoptimointi muuttuu – miten yhdistää SEO ja AIO (AEO & GEO)

Käyttäjäkokemus ratkaisee sisällön menestymisen

Sekä SEO, AEO että GEO korostavat käyttäjäkokemusta. Tietohaun voi tehdä kirjoittamalla, puhumalla tai kuvan avulla. Hyvä käyttäjäkokemus vastaa hakijan tarpeeseen: hän odottaa saavansa nopean, hyödyllisen ja kontekstiin sopivan vastauksen.

Sisältöstrategian painopiste siirtyy:

  • Käyttäjien kysymysten ja tarpeiden tunnistamiseen ja ennakointiin
  • Rikastettuun sisältöön (teksti, kuva, ääni, video)
  • Sisällön selkeään rakenteeseen ja helppokäyttöisyyteen
10_2025 SEO, AEO ja GEO-blogikuvitus-03

Pilarisivut ja optimointi

Pilarisivustrategia ja käyttäjän tarpeisiin optimoitu sisällöntuotanto eivät sulje toisiaan pois. Päinvastoin: hyvin rakennettu pilarisivu tarjoaa laajan katsauksen aiheeseen ja ohjaa käyttäjän syventäviin, aiheeseen liittyviin sisältöihin.

SEO:n, AEO:n ja GEO:n näkökulmasta pilarisivut toimivat:

  • SEO: laajana auktoriteettisisältönä
  • AEO: jäsenneltynä tietolähteenä, joka tarjoaa nopeasti löydettävät vastaukset
  • GEO: syvällistä tietoa tarjoavana resurssina, jota tekoälymallit voivat hyödyntää

Käytännön vinkit sisältöstrategian päivittämiseen

  • Tunne yleisösi: käytä määrittelemiäsi ostajapersoonakuvauksia 
  • Pysy ajan tasalla hakumotiiveista: onko kyseessä tiedon tarve, vertailu vai ostaminen
  • Panosta käyttäjälähtöisyyteen: sisältöjen pitää vastata todelliseen tarpeeseen tai kysymykseen
  • Optimoi monikanavaisesti: huomioi kirjoitetut haut, äänihaut ja visuaaliset haut
  • Hyödynnä tekoälyä: avainsanatutkimuksessa, kohderyhmäymmärryksessä sekä sisältöjen ja sisältömuotojen suunnittelussa
  • Seuraa generatiivisia hakupalveluita: testaa, miten sisältösi näkyy niissä ja kehitä sisältöjäsi

Käytä HubSpotin tekoälytyökaluja

Jos käytössäsi on HubSpot, kokeile HubSpotin AI Search Graderia ja näet hetkessä, miten brändiviestintäsi toimii omassa viiteryhmässään. Saat samalla vihjeitä sisältöjesi kehittämiseen.  Tutustu myös muihin HubSpotin tekoälyä hyödyntäviin ominaisuuksiin!

Hakukoneoptimointi kehittyy jatkuvasti, mutta kaikkea ei tarvitse laittaa uusiksi. Kohderyhmällesi relevantti pilarisivustrategia, käyttöliittymän toimivuus ja sivuston tekninen optimointi ovat edelleen tärkeitä. Mitä kauemmin käyttäjät viihtyvät sivuillasi, sitä paremmin algoritmit sivustoasi suosivat – ja nämä kaikki tekijät vaikuttavat siihen. 

Uusia sisältöjä laatiessasi päivitä tietosi kohderyhmäsi tarpeista ja motiiveista – ne saattavat nimittäin muuttua ajan kuluessa. Aloita ostajapersoonien määrittelystä tai päivittämisestä. Tietoa niiden pohjaksi ja päivittämiseksi saat suoraan kohderyhmiesi edustajilta, omalta organisaatioltasi, verkkosivujesi analytiikasta – ja tietenkin myös tekoälyä hyödyntävistä haku- ja sisältöjen generointipalveluista.

Hakukoneoptimointi kehittyy nopeasti. Tämä artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran joulukuussa 2024 otsikolla " Miten SEO 2.0 vaikuttaa sisältöstrategiaan ja sisältöihin?" ja päivitetty tekoälyä hyödyntämällä lokakuussa 2025.

Lähteitä:


Semrush: AI overviews study
Passionfruit: SEO vs GEO vs AEO in 2025

 

Tarvitsetko uuden sisältöstrategian?

Panosta sisältöön, joka vastaa mahdollisimman tarkasti kohderyhmäsi tarpeisiin ja haun tarkoitukseen. 

hero_img_no_blur-1

Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Terhi Bergius