Ohita navigaatio

Koronassa korostuu vastuullisuus

Vastuullinen brändi

Koronavuosi on muuttanut kulutuskäyttäytymistä. Nyt ruokaa ostetaan kotiin enemmän kuin koskaan ennen – ja vastuullisemmin kuin ennen. 

Vastuullisuus oli muodissa jo ennen koronaa, sillä Sanoman Vastuullisuuskartan mukaan yli puolet suomalaisista on erittäin tai melko paljon kiinnostuneita vastuullisuuteen liittyvistä teemoista ja vastuullisesta kuluttamisesta. 

Niin ikään Sanoman teettämän Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan -tutkimuksen perusteella peräti 45 % suomalaisista kiinnittää pandemiaa edeltävää aikaa enemmän huomiota vastuullisuuteen ostopäätöksissään. 

Mitä tämä merkitsee ruoan markkinoijalle? 

Ainakin sitä, että viimeistään nyt vastuullisuus on otettava tosissaan. Muuten asiakas äänestää jaloillaan jo nyt korona-aikana ja todennäköisesti myös sen jälkeen. Mutta samaan hengenvetoon on todettava, että suuri osa kotimaisesta ruoan tuotannosta on vastuullista. 

Arviointia mutkistaa kuitenkin se, miten kuluttaja vastuullisuuden mielessään määrittelee. Yhdelle se on yhtä, toiselle toista. 

Sanoman Suomitutka 2020 -tutkimuksessa kysyttiin “mikä tekee elintarvikkeesta vastuullisen?” Tässä otos tarjolla olleista kriteereistä ja niiden vastausprosenteista:

  • 56 % tuotantoketjun läpinäkyvyys
  • 48 % eläinten hyvinvointi

  • 47 % ei käytetty lapsityövoimaa

  • 46 % pakkauksen kierrätettävyys

  • 45 % kotimaisuus ja hiilijalanjälki

  • 41 % muovin käyttö minimoitu pakkauksessa

  • 35 % raaka-aineiden hankinta

  • 25 % luomu

  • 24 % lisäaineettomuus


Yllä olevasta selviää vähintäänkin vastuullisuus-käsitteen kirjavuus. Mutta ehkä  kotimaisen ruokatuottajan ei silti kannata markkinoinnissaan kiinnittyä pelkästään siihen, että “meillä ei muuten ole lapsia tehtaalla töissä”. 

Samalla selviää myös se, että yhdellä ja ainoalla vastuullisuuskriteerillä ei voi ratsastaa. Kun tuotantoketju on täysin läpinäkyvä – joka 56 %:n mielestä on vastuullisuuden kriteeri –  jää 44 % kuluttajista vielä vakuuttamatta.

Ja vaikka markkinoijalla olisikin koko vastuullisuuden kriteeristö hallussaan, ei siitä ole markkinoinnin ja myynnin kannalta hyötyä ellei asiasta hoksaa kertoa. 

Kertominen pitäisi vielä osata tehdä siten, ettei asia vaikuta päälleliimatulta. Vastuullisuuden on tunnuttava todelta ja ennen kaikkea oltava totta.   

Panostaminen kuitenkin kannattaa, sillä Suomitutka 2020 -tutkimuksen mukaan:

  • Yli puolet suomalaisista on ryhtynyt suosimaan aiempaa enemmän kotimaisia tuotteita ja tuottajia kuluneen vuoden aikana

  • Joka neljäs kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ruoantuottajien ympäristöasioiden hoitamiseen

  • 54% kokee ostavansa vähintään kerran viikossa vastuullisesti tuotettuja elintarvikkeita

  • 65% pitää elintarvikkeen vastuullisuutta erittäin tai melko tärkeänä ruokaostoksia tehdessä


Kääritäänkö hihat? 

Vastuullisuus voi olla kilpailuetu nyt ja tulevaisuudessa, kunhan a) olet vastuullinen ja b) olet valmis kertomaan siitä sekä c) kykenet luomaan vastuullisuudesta uskottavan ja elimellisen osan yrityksesi toimintaa ja tarjoomaa. 

Kaipaako sinun brändisi merkitys ja olemassaolon syy kirkastamista? Jos haluat vaihtaa ajatuksia aiheesta, buukkaa tästä alta aika suoraan asiantuntijamme Antti Tolosen kalenteriin:

Timo Vennonen

Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.

Timo Vennonen

Katso myös