Blogi

Kumpi vai kampi? In-house vs. ulkoinen markkinointi

inbound-markkinointi In-house markkinointi Markkinointitoimisto

Jonna Sulkanen

Panostatko talon sisäiseen markkinointiosaamiseen vai käytätkö ulkopuolisia asiantuntijoita markkinointitoimistosta? Kannattaisiko tehdä molemmat?

Kumpi kannattaa – yrityksen markkinoinnin ulkoistaminen, vai kaiken tekeminen itse. Siinä vasta pulma.

Blinkin digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Jonna Sulkanen ja copywriter Timo Vennonen listasivat in-house markkinoinnin ja markkinointitoimiston hyvät ja huonot puolet. Ennen blinkiytymistään Jonna Sulkanen on ehtinyt pyörittämään useamman yrityksen markkinointia todellisena jokapaikanhöylänä. Timo Vennonen puolestaan on viettänyt koko työuransa markkinointiin erikoistuneissa asiantuntijayrityksissä.

Miten he näkevät markkinoinnin tekemisen, onko kyseessä joko tai, vai sekä että? 

 

In-house markkinointi on koordinointia

 

Timo: Moni yritys tasapainoilee markkinointinsa kanssa. On selvää, että organisaation sisällä on oltava markkinointiosaamista. Parhaimmillaan markkinointipäällikkö tai -johtaja on piinkova ammattilainen, joka hallitsee yrityksen substanssin juurta jaksain ja osaa kääntää bisnestavoitteet briljanteiksi briiffeiksi yhteistyökumppanille. Huonoimmillaan markkinointifunktio on alistettu myynnille ja sitä hoitaa otona myyntipäällikkö tai -johtaja.

Jonna: Totta. In-house markkinointia löytyy kaikenlaista ja -tasoista. Vaikka yrityksen sisäinen markkinointi-ihminen ei pystyisi samaan kuin markkinointitoimisto, organisaation sisäisenä työntekijänä hän on kuitenkin osa yritystä ja pääsee näin lähelle sen ydintä ja johtoporrasta. Hän pystyy tekemään markkinointipäätökset nopeasti ja tuntee alalla vallitsevan kilpailun usein aivan eri tavalla.

Mutta fakta on, että usein in-house markkinoinnissa kaikki aika palaa koordinointiin.

Timo: Kyllä. markkinointipäällikkö on paljon vartijana. Hänen on palveltava omia sisäisiä asiakkaitaan ja oltava mahdollisten yhteistyökumppanien yhteyshenkilönä.

 

Miten ottaa markkinoinnin resursseista kaikki irti?

 

Jonna: Yrityksen sisäisen markkinointi-ihmisen työnkuva voi olla hyvin laaja, eikä 7,5 tuntia päivässä millään riitä kaikkeen, vaikka osaamista löytyisi. Jos hommia on paljon, kannattaa tällaisessa tilanteessa miettiä mikä olisi järkevin tapa toimia. Palkata taloon lisää markkinointiväkeä, ulkoistaa työt markkinointitoimistolle vai tehdä molemmat?

Aika usein törmää työpaikkailmoitukseen jossa yhden ihmisen pitää olla samaan aikaan markkinointipäällikkö, -suunnittelija, -koordinaattori, digitaalisen markkinoinnin tuottaja ja usein vielä graafinen suunnittelija.

Timo: Totta, ei sellaisia ole olemassakaan. Ja mitä suurempi organisaatio on ja mitä enemmän sillä on markkinointitarpeita, sitä todennäköisemmin sisäinen markkinointitiimi kasvaa. Rekrytointilistalla voi olla vaikkapa sisällöntuottajia, graafikoita, video-osaajia ja koodareita. Mutta osaamisen ja käytettävissä olevan resurssin lisäksi kasvavat myös kustannukset.

Yhden osaajan 3000 euron kuukausipalkka sivukuluineen merkitsee 43000 euron vuosikustannuksia. Tuolla rahalla voisit ostaa yli 400 tuntia työtä jostain asiantuntijatoimistosta. Kannattaakin harkita, mihin panokset käyttää.

Jonna: Tismalleen!

 

Anna markkinoinnille vapaus valita ja panostaa 

 

Timo: Oma tekeminen voi olla tehokasta ja edullista silloin, kun kaikilla on kädet täynnä töitä. Mutta hiljaisempina aikoina kannattavuuslaskelma näyttää helposti toisenlaiselta. 

Jonna: Totta. Useamman markkinointi-ihmisen palkkaaminen voi olla yritykselle riski silloin kun suuren työmäärän jatkumiselle ei ole takeita. Palkkakulut juoksevat, vaikka hommia ei olisi. 

Timo: Monet siirtävät riskin ulkoisille kumppaneille – markkinointi-, mainos- ja digitoimistoille. Mutta kyse ei kuitenkaan ole pelkästä riskin siirrosta. Kyse on myös valinnanvapaudesta. Omaa tiimiä on lähes pakko käyttää aina kun se vaan on mahdollista. Ulkoisia kumppaneita käytettäessä voi aina pohtia kenen kanssa yhteistyö sujuu ja mistä tulee paras tuotto markkinointipanostukselle.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös ulkoisten kumppaneiden kanssa on yleensä tehty jonkinlainen puitesopimus. Se saattaa määritellä esimerkiksi kuukausittaisen tekemisen volyymiä.

Jonna: On tärkeää myös ymmärtää markkinoinnin koordinoinnin, suunnittelun ja toteutuksen ero. Omasta kokemuksesta tiedän, että yrityksellä on hyvä olla sisäistä markkinointiosaamista koordinointiin, mutta suunnittelu ja toteutus onnistuu usein jouhevammin lisäkäsien avulla. Näin yrityksen kokonaisvaltainen markkinointi ei jää yhden tai kahden ihmisen harteille.

Esimerkiksi toimivan natiivimainontakampanjan tai verkkosivumuutoksien toteuttamiseen voi in-house työntekijältä mennä yllättävän paljon aikaa. Markkinointitoimistolle prosessit ovat tuttuja ja ne pystytään useamman ihmisen ansiosta toteuttamaan nopeammalla aikataululla.

 

Laatikossa vai sen ulkopuolella? 

 

Timo: Usein puhutaan myös siitä, miten toimialan totutut kuviot olisi syytä murtaa erityisesti markkinoinnissa. Usein sanotaan myös, että kauempaa näkee kokonaisuuksia toisella tavalla kuin ihan vierestä katsomalla. Näissä puheissa on vinha perä.

Jonna: Totta! Tuoreet, ulkopuoliset silmät tuovat aina uusia näkökulmia eri toimintatapoihin. On selvää, että markkinointitoimisto pystyy herkemmin ottamaan kantaa tehtyihin päätöksiin ja kehittämään niitä parempaan suuntaan. Organisaation sisällä työskennellessä usein huomaamatta kangistuu samoihin kaavoihin ja kallistuu tekemään turvallisia, jo entuudestaan tuttuja päätöksiä.

 

Joko tai, vai sekä että? Mitä valitset?

 

Kumpi näistä sitten kannattaa valita, in-house vai ulkoinen markkinointi? Molemmat tuovat mukanaan haasteita ja etuja. Suoraa vastausta ei ole, koska markkinointitarpeet vaihtelevat yrityksen, ajanjakson, projektin ja resurssien mukaan.

Keskeisin kysymys siis kuuluu; mitä haluatte markkinoinnilla saavuttaa? Tarvitsetteko tehokasta asiantuntijamarkkinointia vai hallittua, sisäistä markkinointituntemusta?

Usein paras ratkaisu on näiden kahden sekoitus, jotta molemmat puolet pääsevät loistamaan.

 


 

Haluatko kuulla lisää ulkoisen markkinoinnin mahdollisuuksista?

👉 Varaa aika kasvujohtajamme Piian kalenterista!

Btw.... Listasimme yhteen myös kaikki in-house ja ulkoisen markkinoinnin hyvät ja huonot puolet. Katsasta ne alta!

 

 

In-house markkinointi

Edut 

  • Tekijä/tekijät vain omassa käytössä ja fyysisesti läsnä
  • Oma projekti aina etusijalla, koska muita ei ole
  • Tiedonsiirto saattaa olla helpompaa
  • Tekijä tuntee alan ja toimintatavat
  • Saattaa olla edullisempaa jos resurssit ovat täysimääräisesti käytössä

Heikkoudet

  • Tekijät saattavat ajatella asioita liian organisaatiolähtöisesti ja ylhäältä annettuina
  • Jos markkinoinnin tarve vähenee, ei ylimääräisestä resurssista pääse helposti eroon
  • Markkinointiosaaminen saattaa olla vähäisempää kuin erikoistuneilla toimijoilla
  • Palkat ja niiden sivukulut voivat yllättää
  • Tehokkuus saattaa olla näennäistä

 

Ulkoistettu markkinointi

Edut

  • Palvelua voi ostaa tai olla ostamatta, tilanteen mukaan
  • Ajattelu on vapaa toimialan tai asiakasyrityksen konventioista
  • Erikoistuneet asiantuntijat 
  • Kaikki markkinointiviestinnän palvelut yhdestä paikasta
  • Syvällinen raportointi tehdystä markkinoinnista
  • Näkemystä markkinointimaailmaan – mikä toimii ja mikä ei

Heikkoudet 

  • Muut projektit voivat ajaa oman projektin ohi työlistalla
  • Voi tuntua kalliilta – ja ollakin sitä
  • Toimialaosaaminen ei välttämättä ole korkealla tasolla ainakaan alkuvaiheessa
  • Yhteydenpito saattaa olla työläämpää
Author avatar
Jonna Sulkanen

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, jonka sydän sykkii hyvälle sisällölle.

Katso myös

Brändiarkkitehtuuria kuvaava suuri B-kirjain, jonka vieressä on nostokurki. Nostokurki nostaa paikalleen brändielementtejä. Kuva on vihreä.

Kuinka valita oikea brändi­arkkitehtuuri?

Timo Vennonen 3 minuuttia luettavaa
Lue
Kuvan eri reunoilla kolme ostajapersoonaa katsoo kuva keskellä olevaa kassia, jossa on euromerkki. Ostajapersoonien luota kiemurtelee kolme ostopolkua kassin luokse.

Ostajapersoonien ja ostopolkujen merkitys kasvumarkkinoinnissa

Kimmo Saarinen 5 minuuttia luettavaa
Lue
Vihreä yritysrakennus, joka muistuttaa hahmoa. Hahmon kädessä on megafoni, jolla hahmo tuo brändiään kuuluviin. Taustalla muita hahmoja tekemässä samaa asiaa.

Brändi: hanki merkitys tai kuihdu

Piia Holma 3 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN. OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Asiakkaat

Piia Holma Kasvujohtaja piia@blinkhelsinki.fi
puh. +358 40 527 8810

Työnhakijat

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi
puh. +358 207792100

TILAA UUTISKIRJE

Jaamme kuukausittain näkemyksiä, vinkkejä ja menestyskeissejä markkinoinnin ammattilaisille.

Google maps image