Tekninen hakukoneoptimointi - tiedäthän: h1-tägitys, metakuvaukset, sitemap ja niin edelleen - on 2020-luvulla aivan minimaalisessa osassa, mitä tulee sijoituksiin Googlen hakutulossivulla. Silti, orgaaninen näkyvyys on erittäin arvokasta. Miten siis saada oman sivuston sisältö nousemaan ja löytymään Googlesta?
Dale Bertrand bostonilaisesta Fire&Spark -markkinointitoimistosta esitteli Inbound 2020 -puheenvuorossaan näkökulmia “uudenlaiseen hakukoneoptimointiin”. Lainausmerkit siksi, että vannoutuneelle sisältötekijälle esityksessä ei juuri uutta ollut. Mutta sitäkin kiinnostavampi lähestymistapa.
Ihminen ensin
Onpa tavoitteenasi sitten saavuttaa enemmän myyntiä, enemmän liikennettä tai enemmän liidejä, hakukoneoptimointistrategian tulisi lähteä ihmisestä. Siitä asiakkaasta, jota sivustollesi tavoittelet. Oleellista on konteksti ja empatia; näiden avulla on mahdollista tarjota etsivälle ihmiselle parempia vastauksia.
Bertrandin ihmislähtöinen asenne SEO-tekemiseen koostui viidestä tekijästä:
- Empatia. Tunne asiakkaasi, tiedä mitä he aikovat hakea. Tee asiakastutkimista, selvitä asiakkaan tarpeet ja käyttäytymismallit.
- Tarjonta. Mitä näille tarpeille tällä hetkellä on vastauksena? Tee hakuja, tutki tuloksia, löydä oikea tapa esittää omat tuotteesi tai palvelusi.
- Sitouttaminen. Päivitä sivuston olemassa oleva sisältö vastaamaan edellisten kohtien havaintoja, jotta siihen on helpompi sitoutua ja jotta se olisi juuri oikea vastaus asiakkaan ongelmaan.
- Vahvistaminen. Toista sanomaasi muissakin kanavissa, jotta viestisi moninkertaistuu ja se tulee vastaan useammassa vaiheessa nykypäivän polveilevaa konversiopolkua.
- Tarkoitus. Markkinointistrategian tulisi muotoutua kampanjoista, jotka rakentuvat yrityksesi arvojen ja tarkoituksen ympärille. Tee maailmasta parempi paikka.
Nämä tekijät muodostavat kokonaisuuden, joka miellyttää sekä Googlen hakubotteja että asiakkaitasi. Voit jo lähes kuulla, miten sijoituksesi nousee kohisten.
Hakukoneoptimointi on a mission
Bertrand palasi puheessaan useasti missioon, tarkoitukseen. Hakukoneoptimoinnilla täytyy olla tarkoitus. Kun tarkoitus on määritelty, on helpompaa tuottaa kohdeyleisöä kiinnostavaa sisältöä, sitouttaa heitä, muodostaa kumppanuuksia toisten toimijoiden kanssa ja lopulta kasvattaa omaa hakukonearvovaltaansa ja nousta tulossivulla.
Tarkoituksen määrittelyssä ja viestin muotoilussa ei kannata jäädä palloilemaan jonnekin janan keskivaiheille, vaan ottaa vahvasti kantaa oman asiansa puolesta ja erottautua massasta. Näin on myös helpompaa rummuttaa itse tarkoitusta ja saada sille vastakaikua. Tavoitteena onkin luoda laajasti sisältöjä, jotka houkuttavat takaisinlinkkaukseen.
Tekniikka on tukipilari
Tekniset rakenteet ovat nykyaikaisilla sivustoilla lähtökohtaisesti kunnossa, joten hakukoneoptimoijan kannattaa käyttää aikaansa yhä enemmän sisällöntuottajien kanssa. Vaihtamalla sisällöntuotannonkin näkökulmaa avainsanakohdennetuista sisällöistä viitattavaan, asiakaslähtöiseen sisältöön, joka kasvattaa arvovaltaa hakukoneissa, ollaan ratkaisun äärellä.
Kun alkuun on päästy, muodostuu missio- ja ihmislähtöisestä hakukoneoptimoinnista itseään ruokkiva kehä; kuin lumipallo, joka kasvaa vyöryessään. Ja kas, päädyt oikeiden asiakkaiden silmiin orgaanisella näkyvyydellä oikealla hetkellä ja nopeutat heidän polkuaan konversioon.
Enemmän myyntiä, enemmän liikennettä, enemmän liidejä.
Jos innostuit ja kaipaat tukea ihmislähtöisen hakukoneoptimoinnin aloittamiseen, tutustu Blinkin sisältöstrategiapalveluun!
Peike Korvenmaa
Peike yhdistää työssään digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana luovuutta ja dataa sosiaalisen median kuplivaan maailmaan.