Blogi

Graafisen suunnittelun notkea moniottelija

design

Terhi Bergius

Heikki Kääriäisen leukaparta ei tutise uusien haasteiden edessä. Savolaisilla huumorijuurilla varustettu designer luo nyt elämänmakuisia visuaalisia identiteettejä ja tarinoita.

Designer Heikki Kääriäinen

Designerina Heikki liikkuu visuaalisen suunnittelun laajalla kentällä sujuvasti päästä päähän ja laidasta laitaan. Kysytäänpä, mistä tällainen joustavuus on peräisin ja miten se pysyy vireessä.

Aloitetaan helpolla: kuka olet ja mistä tulet?

Olen Kääriäisen Heikki suoraan Etelä-Savon sydämestä, eli Pieksämäen poikia. Takkiin on tarttunut ja tarttuu edelleen osuvia tai vähemmän osuvia lempinimiä. Blinkissä minut tunnetaan mm. Hefnerinä. Mistä tämä mahtaa kertoa?

Koska ja mistä tiesit, että sinusta tulee ammatiltasi designer?

Tähtäimessä oli joku luovuuteen ja taiteisiin liittyvä ammatti. Lukion opon oppaasta silmiini osui taidekasvatus. Vaikka minulla on nyt taidekasvattajan kandin paperit, ala ei tuntunut oikealta. Sitten kokeilin Photoshopia kavereiden demolevyyn kansikuvaa tehdessäni, ja tiesin mitä haluan tehdä. Sen seurauksena valmistuin Metropoliasta graafiseksi suunnittelijaksi.

Mitä taitoja olet hankkinut ja hionut ennen Blinkille tulemista?

Kaikki visuaalinen suunnittelu kiinnostaa minua ja siksi olen hankkinut kokemusta laajalla spektrillä, kokonaisuuksista yksityiskohtiin. Repertuaarissani ovat mm. brändi-identiteetit ja logosuunnittelu, kuvitus, liikegrafiikka, kuvakompositiot,... you name it!

Minkälainen sinua inspiroiva suunnitteluprojekti on?

Innostavaa on suunnitella yritysidentiteetti tai kampanja, joissa yrityksen persoonallisuus ja tarina muokataan visuaaliseen muotoon.

Mistä keräät ideoita ja inspiraatiota?

Elämä on täynnä vaikutteita – omasta arjesta ammentaminen lienee yhteistä kaikille visuaalisille suunnittelijoille. Imen ideoita myös kulttuurin monista ilmiöistä sekä muiden suunnittelijoiden toteutuksista.

Mitä supervoimaa käytät työssäsi hyväksi?

Lieneekö tahdonvoimaa tai muuten vain sinnikkyyttä, mutta haluan hioa töitäni päästäkseni yhä parempaan lopputulokseen. Hiominen täytyy jossain vaiheessa tietysti ymmärtää lopettaa. Toinen voimavarani on muuntautumiskyky: haluan oppia uusia asioita ja siksi kokeilen ja käytän mielelläni erilaisia tekniikoita. Eräänlainen kameleontti siis.

Mikä pelastaa työpäiväsi?

Ahaa-elämys, silloin kun se tulee! Usein pyytämättä ja yllättäen.

Entä miten virkistäydyt työpäivän jälkeen?

Minusta löytyy sekä useimmille tuntemattoman kamppailulajin veteraani ja kuntosalilla kävijä että intohimoinen videopeli-, elokuva- ja sarjamaratoonari. Siinä välissä sitten teen omia taideprojektejani.

Author avatar
Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Katso myös

INBOUND 2021 - Tämän missasit vuoden markkinointitapahtumasta

Jonna Sulkanen 6 minuuttia luettavaa
Lue

Oho, unohdimme kertoa miksei *kukaan* avaa sähköpostejasi jos jatkat…

Jonna Sulkanen 3 minuuttia luettavaa
Lue

Miten ostaminen muuttuu - ja mitä markkinoinnissa ja myynnissä pitää siksi muuttaa?

Antti Tolonen 4 minuuttia luettavaa
Lue
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS

AUTAMME SINUA ONNISTUMAAN.
OTA YHTEYTTÄ TAI VARAA AIKA TAPAAMISELLE.

Antti Tolonen antti@blinkhelsinki.fi puh. +358 207792100

OTA YHTEYTTÄ VARAA AIKA
Google maps image