BLOGI

Covid19 on sähköpostimarkkinoinnin renessanssi

INBOUND2020-puhujan, Jay Schwedelsonin mukaan sähköpostimarkkinoijan on syytä ottaa korona-aika huomioon viesteissään.

Timo Vennonen | 23.9.2020 | 2 minuuttia luettavaa

Tänään INBOUND2020-tapahtumassa puhui Jay Schwedelson, Worldata-nimisen firman toimitusjohtaja. Hänen vahtivuorollaan Worldatasta on kehittynyt globaali sähköpostimarkkinoinnin ninja, joka luultavasti syö kilpailijoitaan aamupalaksi.

Puhujan mukaan sähköpostimarkkinoinnin teho nyt parempi kuin ennen pandemiaa (kriittinen kuulija saattoi ajatella, että niin hänen kuuluukin sanoa, edustihan herra kuitenkin sähköpostimarkkinointia tekevää firmaa).

Schwedelsonin viesti oli hieman yksinkertaistaen tämä: 

Testaa, testaa, testaa. Ota huomioon koronatilanne. Lähetä sähköpostia paljon, älä pelkää spämmääväsi. Käytä emojeja 😀😅😆😍😘👍😎🤑. Lähetä viestiä maanantaisin ja tiistaisin, älä missään nimessä perjantaisin. 

Ajatusten takana oli koko joukko dataa, jossa oli verrattu viimeistä 30 päivää koronaa edeltäneeseen aikaan. Hän väitti datan osoittavan, että pandemian aikana: 

  • Ihmiset viettävät + 23 % enemmän aikaa sähköpostin parissa
  • B2B-postia avataan + 16 % enemmän
  • B2C-postia avataan + 25 % enemmän


Toisin sanoen sähköpostimarkkinointi on jälleen cool, kun se välillä on ollut uncool. Saman datan perusteella vaikutti siltä, että vastaanottajat ovat (heh) vastaanottavaisia seuraaville ilmaisuille sähkopostin otsikossa: 

  • Ilmainen
  • Tänään
  • Viimeinen tilaisuus
  • Saatavana nyt 
  • Rajoitettu erä
  • jne. 


Selitys lienee se, että ilmeisesti elämme kuin viimeistä päivää. Että tartumme hetkeen ja seisaamme momenttiin. Meitä harmittaa, että vessapaperissa on ollut toimitusvaikeuksia ja kun sitä jälleen saa, tarraamme tarjoukseen heti. Tai että ansaitsemme jotain pientä ekstraa, koska elämä muuten on niin mälsää. Ja ettemme halua mitään sellaista, mikä on aina käden ulottuvilla. 

Eilen puhuneen Nancy Harhutin "salaisuus #3" oli muuten aika saman suuntainen. Nancy näyttikin olevan samassa virtuaalikatsomossa kanssani ja peukutti villisti Jayn juttuja. 

Suuri osa puheenvuorosta käsitteli yksittäisiä kikkoja. Esimerkiksi sitä, että otsikossa on hyvä liioitella. Tyyliin "Nyt on viiiiiiiiimeinen tilaisuus!". Tai että GIF-animaatiot toimivat yhä kuten web 1.0 -aikaan joskus iloisella 90-luvulla. 

Tykkäsi näistä hivenen amerikkalaistyyppisistä vinkeistä sitten tai ei, seuraavissa väittämissä oli helppo olla samaa mieltä Schwedelsonin kanssa: 

  • Kokeilemalla oppii
  • Jos ei lähetä sähköpostia, ei voi tietää mikä toimii ja mikä ei
  • Jos vastaanottaja ei avaa postia, on kaikki turhaa

Timo Vennonen

Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka. Hän tuottaa asiakkaita ja heidän asiakkaitaan palvelevat sisällöt pieteetillä formaatista riippumatta.

JAA JULKAISU
 
LATAA SISÄLTÖMARKKINOINNIN OPAS

Lue kuinka voit kääntää yrityksesi sisällöt tulokselliseksi sisältömarkkinoinniksi.

LATAA OPAS►