Aspa-säätiö
Tavana – tavallisesta elämästä suunta uudelle brändille
Tavoitteena oli uudistaa Aspa-konsernin kokonaisuus siten, että Aspa-säätiö ja Aspa Palvelut Oy saisivat omat selkeät brändinsä, identiteettinsä ja viestinnälliset roolinsa.
- Osana tätä kokonaisuutta tarkastelimme myös Aspa Palveluiden mahdollista nimenmuutosta, Aspa-konsernin viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Viitanen kertoo.

Blink Helsinki teki Viitasen mukaan vaikutuksen ammattitaitoisella, inhimillisellä ja oivalluksia etsivällä lähestymistavalla, jonka tuloksena Aspa Palveluiden ydintehtävä sanoitettiin uudella tavalla. Henkilöstöä osallistavan työpajasarjan tuloksena löytyi nimittäin yhteinen oivallus – että tavallinen arki voi olla erityistä silloin, kun elämä ei muuten ole aivan tavallisissa uomissaan.
– Viesti on selkeän yksinkertainen. Blink ymmärsi toimintamme yhteiskunnallisen merkityksen ja he halusivat löytää brändin, joka ei ole vain visuaalinen, vaan merkityksellinen. Arvostimme sitä, että he osasivat kuunnella, kysyä oikeita kysymyksiä ja haastaa rakentavasti.


Näin hanke eteni
Ennen luovaa työtä tutustuimme aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksiin sekä analysoimme kilpailijoiden markkinointiviestejä ja visuaalisuutta.
Tämän jälkeen veimme läpi sarjan työpajoja, joihin osallistui toistakymmentä aspalaista. Näin saimme kerättyä laajasti näkemyksiä sekä sitoutettua avainhenkilöt prosessiin.
Ostajapersoona-pajassa määrittelimme tärkeimmät kohderyhmät tarpeineen, toiveineen ja kipupisteineen. Ostopolku-pajassa hahmotimme persoonan matkaa kohti ostopäätöstä ja asiakaskokemusta. Nämä kaksi vaihetta ovat arvokkaita paitsi itse brändin kehittämistä, mutta myös tulevaisuuden markkinointitoimia ajatellen.
Viestihierarkia- ja brändin merkityksellisyys -pajassa keräsimme viestiaihiot ja kiteytimme niistä avainviestin, asemoinnin sekä tarjoamamme arvon. Testasimme ajattelun Simon Sinekin Golden Circles -menetelmällä – vaikutti toimivalta!
Viimeisessä sessiossa luotasimme vielä erilaisia nimeämisstrategioita.

Ydinoivallus kiteytyi puhuttelevasti
– Prosessi eteni selkeästi, ammattimaisesti ja Blink piti kokonaisuuden hyvin hallussa. Kommunikaatio oli avointa, joustavaa ja pystyimme yhdessä hakemaan ratkaisuja eri näkökulmista.
Eräässä työpajassa huomasimme, että erityisryhmien viestinnässä usein luvataan erityisen hyvää, kun oikeastaan tarve on sille ihan tavalliselle arjelle ja elämälle. Tavallisuudesta ja kaikesta sen edustamasta kasvoi brändin vahva ja erotteleva ydin.
Lopputulos vastasi tavoitteita – uusi nimi Tavana ja visuaalinen identiteetti taipuvat moneen tarpeeseen. Muutoksesta huolimatta toivottu linkki Aspa-säätiön ja Tavanan välillä saatiin säilytettyä.
– Visuaalinen ilme on laadukas ja toimii monikanavaisesti. Blink on luotettava kumppani, joka osaa aidosti kuunnella ja työskennellä yhdessä asiakkaan kanssa. He ovat erityisen vahvoja visuaalisen brändin, oivallusten kiteyttämisen ja prosessin hallinnan saralla. Voin suositella Blinkiä lämpimästi vastaaviin brändiuudistuksiin, Noora Viitanen sanoo.



Prosessi eteni selkeästi, ammattimaisesti ja Blink piti kokonaisuuden hyvin hallussa. Kommunikaatio oli avointa, joustavaa ja pystyimme yhdessä hakemaan ratkaisuja eri näkökulmista.
Aspa-säätiössä tehdään työtä sen eteen, että jokaisella olisi mahdollisuus itsenäiseen elämään. Säätiö vuokraa asuntoja eri tavoin vammaisille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Säätiön hankkeet edistävät tukea tarvitsevien ihmisten itsenäistä elämää ja osallisuutta. Tavana on Aspa-säätiön omistama yhteiskunnallinen yritys.