Miksi luoda mittaristot ja tavoitteet?
Ilman hyvää mittarointia ja tavoitteita, markkinoinnin ja myynnin tekeminen ja kehittäminen perustuvat pelkkiin hyviin arvauksiin ja mutu-tuntumaan. Tällöin ei voida tehdä oikeita johtopäätöksiä siitä, onko tekeminen ollut tuloksellista vai ei. Oikeanlaisen mittariston, datan keräyksen ja analysoinnin avulla voidaan tehdä merkittäviä liiketoiminnallisia päätelmiä ja ennustaa tulevaa.
Mittaristojen tyypit ja esimerkit
Liiketoiminnalliset mittarit
Liiketoiminnalliset mittarit ovat usein strategisia, ylätason mittareita joilla mitataan esimerkiksi:
- Myynnin kehitys, (kpl, €)
- Myynnin kate
- Kaupan koko
- Asiakashankinnan kustannus
Brändin mittarit
Brändiä voidaan mitata esimerkiksi bränditutkimuksilla, joilla selvitetään brändin tunnettuutta ja mielikuvia kohderyhmässä. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissa ja palvelukehityksessä. Esimerkiksi:
- Tunnettuus
- Preferenssi
- Mielikuva
Myynnin mittarit
Mittaamalla myyntiä, voidaan tehdä päätelmiä esimerkiksi myynnin tehokkuudesta. Esimerkiksi:
- Myynti/myyjä
- Kauppojen määrä (uudet/vanhat asiakkaat)
- Tarjousten määrä
- Klousausprosentti
- Myyntiprosessin pituus
Markkinoinnin mittarit
Markkinoinnin mittareiden tuottaman informaation avulla voidaan keskittyä kehittämään oikeita asioita markkinoinnissa. Esimerkiksi:
- Sivustoliikenne
- Orgaanisen liikenteen kehitys
- Liidien määrä
- Myyntiliidien määrä
- Liidikonversiot
- Mainonnan tehokkuusmittarit lähteittäin
- Sähköpostimarkkinoinnin tehdokkuusmittarit
Blinkin palvelut mittariston määritykseen
- Workshop avainhenkilöiden kanssa nykytilanteesta, käytetyistä teknologioista ja haasteista
- Nykyisen datan ja mittariston auditointi sekä analysointi
- Kehitysehdotus mittaroinnin ja tavoitteiden kehittämiseksi ja mahdollisista uusista teknologioista
- Suunnitelma datan jatkuvasta keräyksestä, analysoinnista ja hyödyntämisestä
Alkumäärityksen jälkeen voimme auttaa myös jatkuvassa datan keräyksessä ja analysoinnissa.